De Pauw riskeert één jaar voorwaardelijk
Het openbaar ministerie eist één jaar voorwaardelijke celstraf. Om de strafmaat te bepalen, hield de aanklager rekening met zijn blanco strafblad, maar ook met het feit dat De Pauw alle tenlasteleggingen tegenspreekt. Die houding kan op weinig begrip rekenen van het parket.
"Maar hij is geen Harvey Weinstein", beklemtoont openbaar aanklager Ken Van Hoogenbemt. "Wel een zielige man die hunkert naar de aandacht van jonge vrouwen. De Pauw had duidelijk moeten beseffen dat hij overlast veroorzaakte met zijn berichten." De feiten van belaging waren volgens hem dan ook duidelijk bewezen.
Het parket tilde tot slot ook nog erg zwaar aan het feit dat De Pauw zijn slachtoffers na de opstart van het gerechtelijke onderzoek nog contacteerde waardoor hij ze mogelijk het zwijgen deed opleggen. Hij weigerde ook zijn machtspositie in te zien. “Meneer De Pauw was een god binnen het Vlaamse tv-landschap. Een 'golden boy' waarmee iedereen wou samenwerken. Hij mocht zijn macht binnen de media niet onderschatten”, besloot de aanklager.
"Tv-reeks inblikken werd ware uitputtingsslag voor Ella-June Henrard"
Na de pauze haalt meester An-Sofie Raes de getuigenissen van actrice Ella-June Henrard boven. Zij kreeg onder meer het bericht dat ze er "smoking hot" uitzag. "Ik zou je willen neuken", volgde er ook nog. "Ik zou me zelfs kaal laten scheren en Make-a wish inschakelen om deze droom te realiseren."
Bij haar startte de belaging kort na haar casting als Rebecca voor de TV-reeks 'It’s Showtime' van De Pauw. De eerste berichten waren eerder van motiverende aard en gingen over hoe ze haar rol neerzette.
Die boodschappen werden eerst nog als flatterend beschouwd, maar dat duurde niet lang. Er volgden snel gedichtjes, liedjes en andere complimenten.
Toen de toon veranderde, liet Henrard meteen weten dat ze er niet mee gediend was. “Normaal gezien had hij toen al door moeten hebben dat hij me niet aan het winnen was, maar toch bleef hij verder doen. Zelfs nadat ik vroeg om te stoppen. Vaak had ik dertig gemiste oproepen per nacht en kreeg ik continu berichten. Zelfs tot 5 minuten voordat ik in de make-upstoel zat”, verklaarde Henrard.
De Pauw maakte ook opmerkingen op de set dat Henrards wallen bijgewerkt moesten worden. "Die wallen kwamen door zijn onophoudelijke berichten en telefoontjes de nacht voordien, hij was het probleem", klonk het. Maar De Pauw zei dat het kwam omdat de actrice graag feestte tijdens de draaiperiode.
Uiteindelijk sneerde hij dat als hij Matthias Schoenaerts zou zijn ze er wel op in zou gaan. "Nu ben ik slechts een oude vieze man, maar je bent nog steeds smoking hot", besloot De Pauw zijn bericht.
Volgens haar advocate werd het inblikken van de tv-reeks een ware uitputtingsslag. “Want wat moest of kon ze doen? Wie zou haar geloven? Bovendien wou zij ook niet de oorzaak zijn dat de opnames voor de tv-reeks zouden stopgezet worden. Daarom zette ze op professioneel vlak een masker op. Maar emotioneel lieten de berichten sporen na, dat zagen onder meer haar moeder en vriend. De Pauw bleef nadien echter doen alsof er niets aan de hand was."
“Die vraag over jou was mijn favoriet”
Professioneel kenden actrice Lize Feryn en Bart De Pauw elkaar niet wanneer zij in september 2014 plots een berichtje van De Pauw kreeg. Zij was toen amper 21 jaar oud, De Pauw 26 jaar ouder. De aanleiding? Een vraag over de actrice in de tv-quiz ‘Twee tot de zesde macht’. De Pauw stuurde haar toen een bericht waarin hij beweerde dat haar vraag in de quiz zijn meest favoriete vraag was.
"Terwijl ik hem niet ken en zelfs niet op Facebook had. Ik was verbaasd”, vertelde ze hierover aan een goeie vriend. De actrice hoopte vooral dat De Pauw haar niet meer zou sturen en wou hem enkel nog maar professioneel horen. “Alleen zit dat er door die berichten niet meer in. Want hoe kan je na zoiets ooit nog goed samenwerken?”, aldus meester An-Sofie Raes in haar pleidooi.
“Feryn was in de war, voelde zich ongemakkelijk en was ambetant als ze de berichten kreeg. Ze moest nadenken hoe ze op zijn berichten moest reageren en het voelde alsof haar maag dicht kroop.”
"Het machtsaspect speelt: zij is een beginnende actrice, hij een 46-jarige succesvolle televisiemaker. We mogen dat niet vergeten", pleitte Raes.
In een verhoor bij de onderzoeksrechter gaf Feryn aan dat ze bleef antwoorden op de ongewenste berichten van De Pauw "voor haar carrière". Ze chatte erover met een vriend. "Ik wil ooit nog met hem werken", zei ze in dat gesprek.
Later kreeg de actrice nog een bericht van De Pauw met de vraag een affaire te beginnen. Daar antwoordde ze niet op. "Oké, dan niet. Your loss", reageerde De Pauw. Wat later volgde nog een lachende smiley. "Feryn was totaal van de kaart", aldus Raes. Ze ging te rade bij een andere regisseur. Die gaf haar het advies De Pauw op een ludieke manier te blijven afwijzen.
Na de getuigenis van Feryn besliste de rechtbank om een pauze te nemen van een kwartier.
“Moet ik me nog herhalen?”
“Moet ik me nog herhalen”, zegt meester An-Sofie Raes. Zij neemt nu opnieuw het woord voor Ellen Lloyd. Een kleedster, die Bart De Pauw leerde kennen tijdens de opnames van het derde seizoen van de TV-quiz ‘Twee tot de Zesde macht’. “Opnieuw na de eerste kennismaking met Ellen, begint de overzijde haar te sms’en”, start Raes.
In die sms’en liet hij haar onder meer weten dat hij haar miste en zei hij dat zij hem beschouwde als een oude lul. “Dat melancholische, die eenzaamheid, werd door meneer De Pauw steeds opnieuw naar boven gehaald in de berichten, om zo de vrouwen nog meer met hun rug tegen de muur te plaatsen”, aldus meester Raes.
De vrouw wees De Pauw op het feit dat hij getrouwd was, maar toch bleef hij proberen. "Mag ik verliefd zijn op jou?", vroeg hij onder meer. "Helaas ging het verder. Ik kan bijzonder veel berichtjes voorlezen."
De advocate wees erop dat De Pauw de persoon was die het loon van Lloyd betaalde. "Hij had beslissingsmacht. Dat Lloyd het contact met De Pauw aanhield, was om de professionele brug niet op te blazen", aldus de advocate.
Ze rondt de getuigenissen van Lloyd af door te benadrukken dat de berichten heel wat slechte gevoelens teweegbrachten. “Onder meer omwille van de ongemakkelijke positie waarin hij haar plaatste."
Dymphne Poppe: "Ik werkte 22 dagen voor productiehuis en werd al benaderd”
Advocate Christine Mussche neemt de pleidooien van Raes even over, voor de verklaringen van Dymphne Poppe. Zij was één van de eerste vrouwen die zich burgerlijke partij stelde. Poppe begon in oktober 2012 te werken als stagiaire bij Koeken Troef, het productiebedrijf van Bart De Pauw en zijn vrouw Inès. Ze was toen 24, De Pauw was 46.
“Amper 22 dagen later werd zij al voor de eerste keer benaderd”, klinkt het. Volgens Poppe kreeg ze toen een bericht waarin De Pauw zei dat hij vond dat ze bij het productiehuis paste en hij het helemaal zag zitten. “Ze moest wel nog een ingangsexamen doen, maar kon met vragen of ideeën steeds bij hem terecht. In alle luwte weliswaar”, aldus Mussche. Eind dat jaar kreeg ze een contract van onbepaalde duur. De communicatie van De Pauw evolueert verder naar heel seksueel getinte berichten. Zo krijgt Poppe berichten dat hij haar "zou willen neuken" en dat hij zijn vrouw zou verlaten voor haar. Het is een eindeloze berichtenstroom ook, waarvan verschillende vrienden van Poppe getuige waren.
"Ze had een vaste relatie en het was haar droom om voor het productiehuis van De Pauw te werken. Maar die berichten brachten haar in de war: ze voelde zich gelukkig in haar job maar was ook gewrongen door de baas-werknemerverhouding die duidelijk niet liep zoals het normaal moest lopen. Ze was onzeker over hoe ze met de situatie moest omgaan omwille van de machtsverhouding."
Mussche vertelt dat ook Dymphne Poppe door De Pauw werd gecontacteerd kort voor de feiten wereldkundig werden gemaakt. "Ze kreeg een telefoontje op 18 oktober 2017 waarin hij probeerde haar het zwijgen op te leggen. Nadien vertelde ze over dit gesprek aan haar vriendin, die zegt dat Dymphne het als manipulerend ervoer en als een verzoek tot stilzwijgen. Nadien heeft hij haar nog verschillende keren gecontacteerd, zij werd daar heel angstig door."
"De Pauw wist sinds 2008 dat zijn gedrag grensoverschrijdend was"
Uiteindelijk bereikt de kwestie ook de top van Woenstijnvis. In 2008 zou Bart De Pauw op de vingers getikt zijn in een gesprek met toenmalig Woestijnvis-baas Wouter Vandenhaute.
Dat gesprek met de leiding van het productiehuis is "heel belangrijk" voor de burgerlijke partijen in dit proces. "Het is onze stellige overtuiging dat sinds 2008 Bart De Pauw niet meer kan volhouden dat hij niet wist dat zijn gedrag belagend of grensoverschrijdend was. Zijn eigen overste had het hem gezegd", aldus Raes. "Het had inzicht moeten creëren dat zijn gedrag ontoelaatbaar en strafbaar was"."
Het is "een belangrijke achilleshiel" in de verdediging van De Pauw, meent Raes. "Men gaat die terechtwijzing, die berisping, door Wouter Vandenhaute stilzwijgen." Na het gesprek stopte De Pauw de belaging van de medewerkster die aan de alarmbel had getrokken, merkt de advocate nog op.
"Kust mijn kloten"
De vrouw die werkte op de set van 'Loft' was 24 jaar toen ze De Pauw leerde kennen. "Ik ben een beetje verliefd op u, maar het voelt wel prettig", is het eerste sms'je dat zij ontving van de tv-maker. De jonge vrouw, die anoniem wenst te blijven, vond het contact raar en ongepast en toonde later enkele berichtjes aan haar overste. Daarna volgde een sms van De Pauw: "Kust mijn kloten. Wat heb je in godsnaam meegemaakt dat je zo cynisch en ongevoelig maakt."
Ook een andere jonge medewerkster werd ongewenst bestookt met sms'en, toen zij werkte op de set van een Woestijnvis-productie. Ze kreeg ook cd's van De Pauw en ook opvallende post-its: 'Niet vergeten, lief zijn voor Bart. Veel liever zijn voor Bart. Nog veel liever zijn voor Bart', stond daar bijvoorbeeld op geschreven.
Toen de crew op een bepaald moment tijdens opnames op hotel verbleef, stuurde De Pauw in een bericht aan de toen 23-jarige vrouw dat 'de deur van zijn kamer openstond'. Ze besloot melding te maken bij haar oversten. De Pauw trok later naar haar privéwoning om verhaal te halen. "Ik heb me er heel ongemakkelijk bij gevoeld", zegt de vrouw. Ze besloot na het hele incident uit de mediawereld te stappen.
Verdachte zoenscène en ongewenst bezoek op kot
Liesa Naert had steeds het gevoel dat ze bij niemand terecht kon. “Wie zou mij geloven”, vroeg de actrice zich volgens haar verklaringen af. “Het was Hiding in Plain Sight.” Tijdens haar getuigenis haalde ze twee voorbeelden van grensoverschrijdend gedrag aan.
Het eerste was tijdens de opnames van 'Willy’s en Marjetten'. Zo was er een scène geschreven door De Pauw waarin zij met De Pauw moest zoenen. “Maar ik kon me niet van de gedachte ontdoen dat er meer achter die scène zat”, klonk het. “Het feit dat deze scène nooit is uitgezonden, versterkt die gevolgen nog meer.”
Het tweede geval is volgens advocate Raes het toppunt van de belaging. Zo drong De Pauw volgens Naert in maart 2007 aan om haar te bezoeken op haar kot. “Maar ondanks de duidelijke stop-signalen - zo stuurde ze dat ze dat niet wou en zette ze haar gsm zelfs uit - ging hij toch naar haar kot. Hij ging er aanbellen en drong, ondanks dat zij hem niet binnenliet, toch naar binnen en begon op de binnendeur van haar kot te kloppen. Kan u zich inbeelden hoe zij zich voelde? Ze was doodsbang en riep dat ook. Pas wanneer een andere kotbewoner zei dat ze de politie zou bellen als meneer De Pauw niet zou vertrekken, vertrok hij.”
Ook Naert werd in november 2017 door De Pauw gecontacteerd in een poging haar te doen zwijgen. De actrice zou De Pauw volgens haar eigen verklaringen nu niet aan het kruis willen nagelen. Volgens het pleidooi van haar advocate heeft ze zelfs geen rancunes. “Hij moet volgens haar enkel weten dat hij fout bezig was, de feiten erkennen en professionele hulp zoeken."
Liesa Naert: “Een jonge beginnende actrice gaat op haar eerste TV-set niet zeggen dat zijn gedrag ongepast was”
Als derde haalt meester Raes Liesa Naert aan. De actrice werd als 24-jarige en tijdens haar laatste jaar theateropleiding gecast voor een rol in de TV-reeks 'Willy’s en Marjetten'. Dankbaar om te mogen meewerken aan de reeks, werd ze volgens haar verklaringen bij de politie al meteen op de eerste draaidag door De Pauw aangesproken met haar koosnaampje ‘muis’. “Maar ik wens te benadrukken dat een jonge beginnende actrice op haar eerste TV-set niet gaat reageren dat dit ongepast was”, liet ze de politie direct neerschrijven.
Even later ontving ze een sms'je met rare tekens, van een onbekende afzender. Dat bleek De Pauw te zijn. Naert was verbaasd want ze had hem haar nummer niet gegeven.
"Het begon onschuldig maar ging al snel over in amoureuze toenaderingen", zegt meester Raes. "Liesa was in tweestrijd: langs de ene kant was ze gecharmeerd en geflatteerd dat een regisseur haar tijdens haar eerste rol complimentjes toeworp, langs de andere kant ging het om een man die 13 jaar ouder was en die nog veel voor haar carrière kon betekenen, dus was het moeilijk om hem af te wijzen. Ze voelde zich in het nauw gedreven. De continue sms'en, urenlang en op momenten waarop ze niet kon antwoorden zoals in aanwezigheid van haar familie of vrienden, wogen op haar."
Dat het belagen van Naert begon bij de opnames van een nieuwe TV-reeks, zorgt voor inspiratie in het pleidooi van Raes: “Een nieuwe reeks, een nieuwe vrouw”, zegt ze. “Het zou de leuze van dit dossier kunnen zijn. En was dit niet zo’n triestige zaak, het was nog grappig.”
Kleedster: “Ik kreeg een mitraillette aan berichten”
Na Maaike Cafmeyer heeft meester Raes het nu over een tweede dame die zich burgerlijke partij heeft gesteld. De vrouw woonde de zitting niet bij omdat ze niet alles opnieuw wou aanhoren. Zij werkte tijdens de periode van haar belaging als kleedster voor De Pauw tijdens de opnames van ‘Het Geslacht De Pauw’.
Nadat de tv-reeks was ingeblikt, was er een feestje met de crew in het huis waar de opnames hadden plaatsgevonden. Volgens haar verklaringen drong De Pauw ’s nachts haar kamer naar binnen en ging hij nadien bij haar in bed liggen. “Nadat ik vertelde dat ik dat niet wou, vertrok hij. Maar nadien kreeg ik een mitraillette aan berichten. Deze hadden eerder een bedreigende toon. Zo mocht ik niets van het voorval zeggen of anders zou hij mijn partner vertellen dat ik overspel pleegde.”
Volgens de vrouw stopte De Pauw pas met berichten sturen op het moment dat zij hem vertelde dat hij verkeerd bezig was. “En ze hem duidelijk had gemaakt dat ze het niet ging rondvertellen”, voegt Raes toe.
Maaike Cafmeyer: “Hij was dwangmatig in zijn berichten"
“Hij bleef maar berichten sturen. Het was versmachtend en verstikkend. Ik had geen rust meer door die constante ‘ping, ping, ping’ en een scherm dat oplichtte”. Het zijn de woorden van actrice Maaike Cafmeyer tijdens haar verhoor bij de politie, die nu op de zitting worden geciteerd door haar advocate An-Sofie Raes.
De advocate schetst verder hoe Cafmeyer en De Pauw elkaar leerden kennen. Dat was in de lente van 2003 en tijdens de opnames van de tv-reeks 'Het Geslacht De Pauw’. Zij speelde daarin de vrouw van Bart De Pauw. Cafmeyer verklaarde in haar verhoor ook nog dat ze vaak dagelijks berichten ontving van De Pauw. “Hij was dwangmatig in zijn berichten. Eén keer kreeg ik zelfs 70 berichten achter elkaar waarin hij zei dat hij me wou”, aldus Cafmeyer bij de politie. “Hij vertelde achteraf dat hij dronken was, maar ik was daar niet mee gediend en vond dat geen excuus.”
De actrice vertelde tot slot nog dat ze niet wist hoe ze er nog onderuit kon geraken. “Een geschrokken jonge dame (Maaike was toen 29 jaar oud, red.), die debuteerde in de filmwereld en gewrongen zat, nam toen haar hartsvriendin in vertrouwen en bezocht een psycholoog”, stelt meester Raes. “Ze voelde zich constant gecontroleerd. Eén keer liep ze zelfs tijdens een repetitie voor een theatervoorstelling naar buiten omdat De Pauw in de buurt was en eiste om naar daar te komen. Het werd absurd.”
Cafmeyer zou aan de opnames van de TV-reeks een duale houding hebben overgehouden, zegt haar advocate nog: "Enerzijds zorgde het voor haar grote doorbraak op televisie en werd de reeks goed onthaald, maar op persoonlijk vlak hebben die opnames voor heel wat persoonlijke en psychische schade aangericht.” Het belagen van Cafmeyers door De Pauw zou volgens haar pas gestopt zijn op het moment dat hij zijn pijlen richtte naar een andere vrouw.
OVERZICHT. Wat is er tot nu toe gezegd in de rechtbank?
Wat is er tot nu toe allemaal gezegd in de rechtbank van Mechelen? VTM NIEUWS-journaliste Nathalie Dyck vat samen bij HLN LIVE.
"Advocate Christine Mussche heeft om te beginnen benadrukt dat het niet om een complot gaat van de vrouwen, wat door sommigen wordt beweerd. Zij heeft ook gezegd dat er géén schadevergoeding wordt gevraagd, enkel een symbolische euro. Ze legde er ook de nadruk op dat de vrouwen niet noodzakelijk willen dat Bart De Pauw gestraft wordt: hij moet vooral inzien dat hij over de schreef is gegaan. Het is belangrijk dat hij een zeker schuldinzicht krijgt, zich daarvoor excuseert en zich hier in de toekomst nooit meer aan zal bezondigen."
"Verder werd gesproken over een jarenlang patroon dat zich heeft opgebouwd. Wat hem daarbij vooral kwalijk werd genomen is dat hij in een machtspositie stond ten opzichte van die jonge vrouwen die voor hem werkten."
"Mussche noemde De Pauw een seriestalker, in de zin dat hij al vijftien jaar lang volgens eenzelfde patroon vrouwen lastigvalt en waarbij die vrouwen eigenlijk onderling inwisselbaar zijn. Maar het gebeurde altijd volgens hetzelfde stramien: eerst complimentjes, dan plots een overvloed aan berichten waarin dan vanalles werd beloofd en waarbij er seksuele, soms expliciete en vulgaire boodschappen kwamen. Voor alle vrouwen gebruikte hij ook altijd hetzelfde koosnaampje, namelijk 'muis'."
De Pauw "wil zaak tegen VRT niet hypothekeren"
Bart De Pauw erkent geen schuld in deze zaak omdat hij zijn miljoenenzaak tegen de VRT niet wil hypothekeren, meent Mussche.
De Pauw startte een burgerlijke procedure voor de Brusselse rechtbank tegen de openbare omroep. De tv-maker meent dat de VRT de samenwerking met hem ten onrechte stopzette en eist een schadevergoeding van 12 miljoen euro voor zichzelf, zijn gezin en zijn bedrijf.
Dat De Pauw nu geen schuld erkent, heeft volgens Mussche met die zaak te maken. "Het is de enige reden waarom men zijn verdediging zo opbouwt. Het zou de zaak tegen de VRT hypothekeren. Dat is zonneklaar", aldus de advocate.
"Seriestalker met dames die verwisselbaar element in zelfde scenario waren"
Volgens de burgerlijke partij is Bart De Pauw een seriestalker. "Hij was zich heel bewust van zijn gedrag en dat hij daarmee de rust van zijn slachtoffers verstoorde en grenzen overschreed", zegt meester Mussche. "Zelfs nadat de dames een bericht stuurden dat het moest stoppen, duurde de fade-out nog heel lang en volgden nog heel veel berichten voor het écht helemaal stopte."
De Pauw wist dat hij de vrouwen ongepast benaderde. Hij stuurde naar verschillenden onder hen 'ik sleur je mee in mijn miserie, ik heb geen empathie', zo blijkt tijdens de zitting. Ook tijdens het onderzoek werd hij door de onderzoeksrechter gewezen op het feit dat de vrouwen geen weerwerk konden bieden. Mussche citeert die in haar pleidooi.
"De dames waren een verwisselbaar element in hetzelfde scenario", zegt ze. "Hij noemde hen allen 'muis', gebruikte steeds dezelfde bewoordingen in zijn berichten zoals 'ik heb je herkend', 'dit overkwam me eerder nooit', 'je bent mij overkomen', 'de wanhoop is te dragen, de hoop niet'. Daarnaast stuurde hij hen cd's, gedichten, liedjes. Hij verzocht hen ook te zwijgen, ook al zei hij dat ze niets verkeerd deden 'maar ze zouden dit nooit begrijpen'. Tot slot speelde hij in op hun verantwoordelijkheidsgevoel en gaf hij meermaals aan te overwegen zijn gezin te willen verlaten voor de dames in kwestie."
De vrouwen werden allen belaagd door een bombardement aan berichten, vaak 's nachts en gestuurd in een dronken bui. Het begon zeer snel na de start van de samenwerking, kwam voor de vrouwen onverwacht en startte vleiend en met de boodschap dat hij smoorverliefd was. Gauw ging het over in seksueel getinte berichten. Hij verontschuldigde zich dan wel, maar gaf meteen een aanzet voor nieuwe vleierij of flirterige berichten.
"De onderzoeksrechter sprak zelf voor het eerst over een 'patroon', en vroeg De Pauw tijdens een verhoor hoe hij dacht dat de vrouwen hadden kunnen reageren. Hij vroeg hem: u was werkgever, producent, regisseur of tegenspeler van de vrouwen, wat hadden zij kunnen doen?"
“Wij willen dat er wordt vastgesteld dat er grensoverschrijdend gedrag werd gesteld"
De burgerlijke partijen vragen vandaag een symbolische schadevergoeding van één euro. “Maar dit is niet de hoofdzaak van wat we willen toelichten”, zegt advocaat Mussche nogmaals. "Ze doen dit niet voor de centen. Deze dames wensen erkenning. Dat is de enige reden waarom ze hier staan. Ze willen erkenning dat er grensoverschrijdend, strafbaar gedrag is geweest."
De advocate benadrukt hun bedoeling met een verklaring van actrice Ella-June Henrard uit 2017. Toen al zou zij verklaard hebben dat ze hoopte dat de zaak in alle discretie zou worden opgelost. Henrard vertelde destijds dat Bart De Pauw een fijne creatieve man is, maar dat hij "hulp nodig heeft". “Soms spoort het niet goed in zijn hoofd”, aldus de actrice. “Blijkbaar heeft hij een probleem en ik hoop dat dat in alle discretie kan worden opgelost."
Voor álle dames is de wens van discretie uitgesproken", aldus de advocate. Zij erkennen ook veel goede kanten van De Pauw, klinkt het. Ze tracht ook duidelijk te maken dat De Pauw wel degelijk een machtspositie innam tegenover de vrouwen. Voor Mussche staat vast dat 'stop' zeggen tegen iemand "met de carrure van meneer De Pauw" repercussies kan hebben. "Hij had een duidelijke stem in aanwervingen en betalingen. Ze waren hiërarchisch ondergeschikten."
Mussche valt complottheorie aan
Christine Mussche neemt de "complottheorie" van de verdediging onder vuur. De advocate zegt dat de verdediging van De Pauw de vrouwen wegzet als onbetrouwbaar en leugenachtig. "Dat idee van een complot is merkwaardig", zegt ze. "Maar ik begrijp dat men die verdediging hanteert. Men moest een uitleg bedenken waarom zoveel mensen zich aandienden wegens belaging."
Maar, pleit Mussche, "de talloze berichtjes, sms'jes en WhatsApp-berichtjes staan vast. Ze spreken boekdelen en zijn talrijk". Bovendien heeft de onderzoeksrechter na een telefoontap zelf met meer getuigen contact opgenomen. De slachtoffers kenden elkaar niet allemaal.
Om te bewijzen dat er van een complot of ongeloofwaardige verklaringen geen sprake is, brengt Mussche ook berichtjes van slachtoffers aan familie en vrienden in de zaak. In die berichtjes zouden zij gesproken hebben over stalking door De Pauw en over hoe ze zich daar ongemakkelijk bij voelden.
Burgerlijke partij trapt het proces af: "We gaan dingen zeggen die hard gaan aankomen, maar we hebben geen andere keuze"
De advocate van de burgerlijke partijen trapt het proces Bart De Pauw nu echt af. “Dit moet sereen verlopen”, zegt meester Mussche als zij het woord neemt. "Inhoudelijk zal het niet altijd sereen kunnen zijn, want we gaan hier feiten moeten duiden die behoren tot de privésfeer van de betrokkenen."
Mussche benadrukt verder dat haar cliënten niet mee aan de basis liggen van dit proces. "Dit proces kwam er niet door onze zijde en had vermeden kunnen worden. Het was makkelijk op te lossen door de feiten te erkennen en oprecht te zeggen dat dit niet had mogen gebeuren én dit nooit meer zal gebeuren”, klinkt het. “Die erkenning was de insteek destijds, en is dat nog steeds vandaag."
"We gaan dingen zeggen die hard gaan aankomen, maar we hebben geen andere keuze. Door de verdediging worden er complottheorieën gezien, maar dat is fout. Omdat de stukken in het dossier het tegenovergestelde aantonen."
Voorzitster rechtbank: "Dit is voor iedereen een moeilijk dossier en brengt voor elke betrokken partij stress mee"
De voorzitster van de Mechelse rechtbank verwelkomt de betrokken partijen en legt de volgorde van het proces uit: vandaag zullen de burgerlijke partijen aan het woord komen, nadien zal het parket vorderden en tot slot zal de verdediging pleiten.
Het zal een lange dag worden. “Dit is voor iedereen een moeilijk dossier en brengt voor elke betrokken partij stress mee. We weten dat en proberen het zo sereen mogelijk te laten verlopen”, besluit de voorzitster voor het proces van start gaat.
Advocate van burgerlijke partijen: "Eindelijk vertellen wat we te vertellen hebben"
"We gaan eindelijk kunnen vertellen wat we te vertellen hebben." Dat zegt advocate Christine Mussche, die in het proces tegen Bart De Pauw samen met advocate An-Sofie Raes de burgerlijke partijen vertegenwoordigt, als zij wat later de rechtszaal binnengaat.
Mussche vertegenwoordigt negen vrouwen die De Pauw beschuldigen van belaging en ook het Instituut voor Gelijkheid van Vrouwen en Mannen. Ze krijgt vandaag de tijd om hun versie van de feiten uiteen te zetten. "We gaan trachten om dat zo sereen en goed mogelijk te doen."
Bart De Pauw tekent present: "We zijn er klaar voor"
Bart De Pauw tekent present en arriveert ruim op tijd aan de zittingszaal van de correctionele rechtbank in Mechelen. Hij wordt geflankeerd door zijn advocaten John Maes en Michael Verhaeghe.
"Het is goed dat het proces eindelijk kan beginnen, we hebben er vier jaar op moeten wachten", zegt De Pauw bij zijn aankomst. "We zijn er klaar voor", zegt de tv-maker. En ook: "Ik zal blij zijn als het voorbij zal zijn, eindelijk." De Pauw verwacht dat het vandaag "bruut" zal worden.