VERSTAPPEN WINT!
61/63: waar eindigt Leclerc
Leclerc voorbij Vettel naar P7. Op naar Tsunoda nu. 1,7 tellen is de kloof.
Intussen maakt Verstappen zich op voor het juichgebaar. Met Perez op 2 en Norris op 3.
57/63: Leclerc nu op P8
Leclerc sprokkelt extra puntjes door Magnussen te pakken voor P8. Hij zit nu op 3,5 seconden van Vettel. Zit de zevende plaats er nog in?
54/63: wissel voorvleugel
De voorvleugel toch geraakt, Leclerc moet naar binnen. Ai ai, dit kost punten.
53/63: Leclerc van de baan!
Leclerc valt aan, maar neemt te veel risico en gaat tegen de muur! Hij kan verder, maar valt wel terug naar de vierde plaats. En P2 en aanval richting Perez uiteraard weg.
51/63
Ook Verstappen naar binnen. Dat verandert niets: de Nederlander heeft een grote voorgift. Maar straks lijken we wel een duel te gaan krijgen tussen Perez en Leclerc!
51/63
Leclerc voorbij Norris. Nu wil de Monegask snel naar Perez!
51/63: Ook Perez naar binnen
Zoals verwacht: ook Perez naar binnen. Actie-reactie.
50/63: pitstop voor Leclerc
Leclerc naar softs. Volle aanval, betekent dit! Wat doet Red Bull? Leclerc komt net achter Norris op P4 de baan op. Straks gaat hij normaal gezien vlot voorbij Norris.
45/63: Tsunoda naar achtste stek
Tsunoda gooit zijn achtervleugel open en neemt P8 af van Magnussen. "Let's go!"
43/63: geen regen
Dan toch geen regen, zijn nu de meeste voorspellingen...
We moeten concluderen dat we niet in het meest spectaculaire gedeelte van deze race zitten. Eigenlijk heeft niemand nog echt zijn voordeel kunnen doen met de DRS.
42/63
1. Verstappen
2. Perez: + 11.7
3. Leclerc: + 14.1
4. Norris: + 37.6
5. Russell: + 42.739/63: Max gaat Lewis dubbelen...
Opvallend: het verschil tussen Verstappen en Hamilton. 77 (!) seconden. Verstappen gaat Hamilton zo dadelijk dubbelen. Pijnlijk voor de Brit.
38/63: weinig verandering
Neen, Leclerc geraakt niet dichter bij Perez en Hamilton blijft op P14 hangen. Weinig animo nu op de baan. De coureurs vragen zich ook af: hoe zit het nu met die regen?
34/63: DRS
DRS enabled. De vleugeltjes mogen open! Dat betekent wellicht wat positieverschuivingen. Onder meer voor Hamilton, nemen we aan. En geraakt Leclerc opnieuw binnen die o zo belangrijke second om ook Perez te kunnen aanvallen?
32/63
1. Verstappen
2. Perez: + 10.1
3. Leclerc: + 11.9
4. Norris: + 26.9
5. Russell: + 33.1Halverwege de race heeft Verstappen inmiddels 10 tellen op Pérez en zelfs bijna 12 op Leclerc. Voor de wereldkampioen gaat het er dus steeds ietsje beter uitzien.
30/63
Nu toch een dreigende hemel boven Imola. Monden de donkere wolken uit in regen?
30/63: Max begint te dubbelen
Na Schumacher krijgen ook Latifi en Zhou spoedig blauwe vlaggen. Zij worden op een rondje gezet door leider Verstappen.
29/63
Perez van de baan, hij is zijn voorsprong kwijt ten opzichte van Leclerc.
29/63: Geen DRS
Te vermelden: DRS is door de natte omstandigheden nog steeds uitgeschakeld.
28/63
Het verschil tussen Perez en Leclerc is anderhalve seconde.
26/63: Schumacher met pirouette
Schumacher gaat door het gras en maakt dan een bocht van 180 graden. Daardoor valt hij terug naar de laatste plaats. Dat is 18de na de opgaves van Alonso en Sainz.
25/63: Hamilton veertiende
Waar Hamilton intussen rondrijdt? Op plek 14... Hij geraakt niet voorbij Gasly.
24/63
Perez houdt goed stand en zet zelf de snelste raceronde neer (1:22.583).
22/63:
Leclerc komt aan de vleugel van Perez. Zo dadelijk een leuk duel?
22/63: stand van zaken na de pits
1. Verstappen
2. Perez: + 7.2
3. Leclerc: + 9.0
4. Norris: + 19.1
5. Russell: + 25.121/63: Leclerc even op P2
Leclerc voorbij Perez via de pitstop, maar de Monegask zijn banden zijn nog niet op temperatuur. Perez gaat hem dan ook meteen voorbij. Het blijft overigens opletten voor de coureurs op het halfnatte wegdek en deze slicks. We zien veel slippertjes.
20/63: ook Max en Charles
Ook Verstappen verandert van tactiek en gaat naar mediums. Leclerc zal wel volgen.
19/63: nog meer naar mediums
Perez, Russell en Bottas ook naar mediums.
19/63: twee seconden sneller
Ricciardo rijdt twee seconden sneller dan de rest op zijn slicks. Als de regen nog even uitblijft of al bij al meevalt straks, dan is dit een gouden zet voor McLaren.
18/63: Ricciardo
Ricciardo rijdt als laatste rond en is de eerste die naar de medium-band gaat. De Australiër heeft niets te verliezen. Vettel volgt zijn voorbeeld. Wat doet de rest?
17/63: Glijden
Verstappen: "Ik begin echt wel meer te glijden." De intermediates hebben het moeilijk, want de baan wordt droger. De coureurs gaan bewust de natte stroken opzoeken en snakken zo stilaan naar de aankomende regen om op deze band verder te kunnen.
16/63: Leclerc richting Perez
Leclerc komt dichter en dichter bij Perez. Het doel van de Mexicaan? Leclerc zo lang mogelijk achter zich houden (lees: ophouden) om Verstappen een dienst te bewijzen.
14/63
1. Verstappen
2. Perez: + 5.8
3. Leclerc: +7.8
4. Norris: + 15.1
5. Russell: + 19.3Nu gaat ook Bottas voorbij Magnussen naar plek 6.
13/63: Russell naar 5
Russell gaat er nu toch voorbij naar positie 5.
12/63: duel met drie
Russell gaat even voorbij Magnussen, maar niet voor lang. Door de strijd sluit Bottas aan. Een duel met drie dus. Haas houdt (voorlopig) simpelweg Mercedes achter zich...
11/63: Magnussen verdedigt
Voorbij Magnussen geraak je niet zomaar. Russell valt hem meermaals aan, maar de Haas is dit jaar nu eenmaal snel. Én Magnussen is een meer dan degelijke piloot.
10/63: Mercedes
Ondertussen is Russell opgeklommen naar P6, collega Hamilton zit nog altijd buiten de punten op P11. De zevenvoudige wereldkampioen gaat zodra Stroll aanvallen.
9/63: regen nadert
Nieuwe update van het weer: over een kwartier zou het beginnen regenen.
8/63: Leclerc voorbij Norris
Daar is het manoeuvre! Leclerc heeft nu vrije baan richting Perez. Het verschil: 2,6.
8/63: Snelle Max
Andermaal de snelste ronde voor Verstappen. Hij slaat op korte tijd een flink gat.
8/63: Opgave voor Alonso?
Opeens vliegen de brokken van de Alpine van Alonso. De ervaren Spanjaard rijdt de pit binnen. "Hoe erg is de schade?", vraagt hij. Dat lijkt een opgave te gaan worden.
8/63: top 5
1. Verstappen
2. Perez: + 2.3
3. Norris: + 4.4
4. Leclerc: + 5.1
5. Magnussen: + 8.06/63: Norris vs. Leclerc
Opvallend: Leclerc slaagt er momenteel niet in om Norris aan te vallen voor P3.
5/63: status quo
Geen positiewissels bij de herstart.
4/63: we gaan weer racen
De volgende ronde komt de safety car binnen. Wat brengt de herstart? Verstappen zit ideaal op P1, want Perez ploegmaat zit achter hem. Daarachter: Norris, Leclerc, Magnussen, Russell, Bottas, Alonso en Vettel. Hamilton rijdt als twaalfde rond.
3/63: Droger en droger
Achter de safety car wordt de baan droger en droger. Maar het is te vroeg voor droogweerbanden, zo krijgt Max Verstappen te horen.
Ter info: Het incident tussen Sainz en Ricciardo wordt afgedaan als 'racing accident' en wordt niet verder onderzocht door de FIA.
1/63: Safety car
De wagen van Sainz staat gevaarlijk, dus safety car.
1/63: Botsing!
Ricciardio en Sainz haken in elkaar en gaan van de baan. Ricciardio lijkt verder te kunnen, maar Sainz zit vast in de grind. Dit lijkt einde race. Rampstart voor Ferrari!
1/63: Leclerc naar 4!
Perez én Norris voorbij Leclerc. De WK-leider naar de vierde positie!
START!
In een rode mensenzee - Imola schreeuwt uiteraard Ferrari uit - gaan we van start!
Formatieronde
Eén ronde de banden opwarmen. Nadien is het voor echt. Al is het nu ook al opletten op sommige natte stroken. Carlos Sainz moeten even corrigeren in de formatieronde.
Rond 16u regen verwacht
De weerradars voorspellen regen rond 16u...
Problemen voor Hamilton?
Lewis Hamilton meldde tijdens een verkennende ronde een probleem. "Mijn motor loopt niet vloeiend", zei hij over de radio. Een engineer verzekert dat het op tijd zal opgelost zijn. De lichten gaan uit om 15u.
WK-stand
1. Leclerc - 78 punten
2. Sainz - 38
3. Russell - 37
4. Pérez - 36
5. Verstappen - 33
6. Hamilton - 28Starten op intermediates
De coureurs zijn inmiddels op weg naar de grid. Het is droog op de tribunes, van het asfalt kunnen we dat zeker nog niet zeggen. Dit schreeuwt om intermediates-banden.
Max Verstappen ging zojuist een keertje rond op full wets, maar reed daarna op intermediates naar de grid. Datzelfde doet Charles Leclerc.
Startgrid
Regen?
Formule 1-teams willen altijd zoveel mogelijk factoren controleren, maar op het weer hebben ze natuurlijk geen invloed. Deze middag regende het. Nu is het even droog, maar mogelijk gaan straks de hemelsluizen weer open. Fernando Alonso zei gisteren al dat "chaos gegarandeerd" zou zijn mocht het tijdens de race regenen. Dat belooft...
"Zoveel regen hadden we niet verwacht. Het gaat interessant worden, want het is momenteel heel erg nat", zei Max Verstappen een klein halfuurtje geleden. "Mij maakt het niet uit, dat maakt alles alleen maar spannender. De start wordt heel belangrijk in deze condities." Charles Leclerc: "Het wordt een tricky middagje. Hopelijk komen we net zo goed weg als gisteren. Regenraces zijn altijd onvoorspelbaar, maar we gaan er alles aan doen om de Ferrari-fans op een overwinning te trakteren"
Verstappen wint!
Max Verstappen wint hem dan toch! Hij loopt één puntje in op Charles Leclerc en start morgen op de pole position in de Grand Prix.
Laatste ronde
Dan toch Verstappen
De wereldkampioen heeft Leclerc dan toch te pakken. In de voorlaatste ronde grijpt hij zijn pole met een mooi inhaalmanoeuvre terug.
Daar is Verstappen
De wereldkampioen nadert Leclerc tot op een handvol honderdsten, maar komt nog altijd wat tekort om Leclerc te kloppen.
Opmars Sainz
Sainz zet zijn opmars voort en rijdt nu op P5.
Verstappen komt niet dichter
Verstappen blijft voorlopig op anderhalve seconde van Leclerc steken.
Perez P3
Perez grijpt nu ook Norris voor P3. Ricciardo slaat toe bij Magnussen voor P5.
10/21
Halfweg de race heeft Leclerc nog steeds de koppositie in handen.
Perez over Magnussen
Perez springt naar P4. De Mexicaan haalt de de Deen simpel in. Op het rechte stuk gooit hij zijn DRS open en laat de Haas achter zich.
Goede herstart Leclerc
Ook bij de herstart houdt de Monegask zijn eerste plaats. Verstappen komt er niet over.
Safety car
De safety car mag meteen zijn optreden maken. Zhou staat in de bandenstapel en Gasly rijdt op zijn beurt rond met een lekke band. Beide heren lijken elkaar tegengekomen te zijn.
Gasly's auto wordt voorzien van een nieuwe voorvleugel en de Fransman kan zo weer aansluiten.
Start: Leclerc pakt pole
De lampen gaan aan, uit en we zijn weg! Leclerc is direct heel goed weg en pakt de leiding. Zo is Verstappen onmiddellijk zijn pole kwijt.
Formation Lap
Dee bandenwarmers gaan eraf en we vertrekken voor de formatieronde. We zien dat van de toppers iedereen voor softs kiest, behalve Magnussen! De Deen rijdt op mediums. Een risico, dat kan twee kanten op voor de Deen.
Startgrid
1. Verstappen
2. Leclerc
3. Norris
4. Magnussen
5. AlonsoSprintrace
In vergelijking met een gewone F1-race is de sprintrace een pak korter. In een Grote Prijs moeten de piloten minimaal 305 kilometer afleggen. In de sprintrace is dat ‘maar’ 100 kilometer. Op het circuit van Imola is die afstand goed voor 21 rondes, wat overeenkomt met een wedstrijd van ongeveer dertig minuten. In tegenstelling tot de echte race, zijn de rijders niet verplicht een pitstop te maken. De banden worden dan ook serieus op de proef gesteld.
Een traditionele kwalificatiesessie op vrijdag moet uitmaken in welke volgorde de twintig F1-coureurs de sprintrace aanvatten. Die korte wedstrijd heeft trouwens niet alleen gevolgen voor de startorde van zondag, er kunnen ook WK-punten worden gesprokkeld. De winnaar krijgt, naast de pole position, acht punten, de tweede zeven, de derde zes, enzovoort. Tot plaats acht valt er dus iets te verdienen.
Lees HIER alles over de sprintraces.
Russell snelste in vrije training
George Russell sluit de vrije training af met de snelste tijd. Dat is toch hoopgevend voor Mercedes, nadat beide coureurs gisteren niet eens Q3 wisten te halen. Sergio Perez is tweede, WK-leider Charles Leclerc derde en Lewis Hamilton vierde. Max Verstappen noteert de zevende tijd.
Tweede vrije training
De tweede vrije training is begonnen. In tegenstelling tot gisteren is het droog in Imola en schijnt er zelfs een voorzichtig zonnetje. Het is 19 graden, de temperatuur van het asfalt is 31 graden.
Resterend programma
Vandaag:
Tweede vrije training: 12.30u - 13.30u
Sprintrace: 16.30u - 17.00uZondag:
Race: 15.00u - 17.00uHamilton: "We hebben collectief gefaald"
Voor het eerst sinds 2012 ontbrak Mercedes in de beslissende fase van de kwalificatie. Lewis Hamilton en George Russell behoorden vrijdag bij de Grote Prijs van Emilia Romagna niet tot de beste tien. "We kunnen spreken van collectief falen”, zei een aangeslagen Hamilton.
"We zijn vergeten dingen te doen die we wel hadden moeten doen”, vervolgde de Brit. Hij was met optimisme aangekomen op het circuit van Imola. "We hebben de afgelopen dagen hard gewerkt in de fabriek. Ik dacht dat het de goede kant op zou gaan. Maar de dingen vielen niet op hun plaats.”
Aan opgeven denkt hij niet. "In de sprintrace van zaterdag zullen we alles doen om onze positie voor zondag te verbeteren. Ik geloof dat het kan, al zal het absoluut niet gemakkelijker worden. Misschien dat het weer beter wordt, dat zou ons kunnen helpen."
Opnieuw rode vlag, Verstappen verovert pole
Lando Norris botst tegen de muur, waarna de jury de rode vlag uitroept. Daardoor is Verstappen zeker van zijn pole position morgen in de sprintrace. Er staan nog maar 40 seconden op de teller, waardoor er geen tijd meer is voor een snel rondje.
Q3 hervat
Zonder incidenten weten we binnen drie minuten wie de pole verovert.