PEREZ WINT!
Nog drie minuten
Nog altijd hetzelfde beeld in Monaco, het is nog altijd Pérez aan de leiding voor Sainz, Verstappen en Leclerc. Kan de Mexicaan zijn hoofd koel houden met de druk vol op de ketel?
Zorgen om Pérez
Verstappen is bezorgd over de banden van ploeggenoot Pérez. Die zien er inderdaad niet al te best uit en de Mexicaan zorgt inmiddels voor een optocht, met Sainz, Verstappen en Leclerc vlak achter zich
Foutje Sainz
Sainz gaat rechtdoor over de chicane en ziet het gat met Pérez oplopen tot bijna vier seconden.
Nog 25 minuten
Sergio Pérez is weer uitstekend op dreef. De Mexicaan van Red Bull rijdt langzaam maar zeker weg bij Carlos Sainz. Max Verstappen is nog altijd de nummer drie, voor grote rivaal Charles Leclerc.
P7
Alonso en Hamilton strijden ondertussen om de zevende plaats. De Spanjaard van Alpine houdt iedereen achter hem op, maar niemand ziet kans hem voorbij te gaan. Het gat met nummer zes Norris is inmiddels opgelopen tot meer dan 20 seconden.
Sainz nadert Pérez
Sainz zit leider Pérez op de hielden. Verstappen heeft op dit moment weinig last van Leclerc, die op P4 alle zeilen bij moet zetten om in de buurt van de Nederlander te blijven.
Aftelklok
Geen ronden meer op de planning, wel een aftelklok. Nog iets meer dan een halfuur. De ronde waarin de klok op nul staat, is de laatste.
Nog 29 ronden
Max Verstappen krijgt te horen dat er nog 29 ronden gerreden worden. Dat houdt in dat er, ondanks dat niet de gehele afstand wordt gereden, wél de volle mep aan punten verdeeld zal worden bij de finish. Daarvoor moet 75% van de geplande 77 ronden worden verreden.
Foutje Pérez
Meteen een foutje van de leider. Hij blokkeert zijn banden bij het remmen en creëert zo een 'flat spot' op zijn banden. Gaat hem dit tijd kosten?
Nog veertig minuten
De safety car is naar binnen, Pérez opent het bal. Wat gebeurt er nog in de laatste 40 minuten van de Grand Prix van Monaco?
We racen weer!
Met de safety car op kop verschijnen de wagens weer op het circuit. Veel ploegen hebben van banden gewisseld. De Ferrari's rijden nog op harde banden, de Red Bulls op mediums. Verstappen en Pérez rekenen dus, net als Mercedes, op een droge baan.
Hervatting om 17u15
Binnen een kleine tien minuutjes racen we opnieuw in Monaco. Het is zo een bijzondere race voor de rijder, die al uren in en uit hun auto aan het stappen zijn. En dan hebben ze er pas 30 van de geplande 77 ronden op zitten. Om 18 uur is de race sowieso voorbij.
Opnieuw rode vlag!
De bandenmuur waartegen Schumacher is gecrasht, is te zwaar beschadigd en moet hersteld worden. Daardoor mogen er geen wagens meer op het circuit rijden en volgt er voor de tweede keer vandaag een rode vlag. Intussen zijn er 30 ronden afgewerkt en zijn we dus nog niet halfweg de race.
Crash Schumacher
Mick Schumacher vliegt van de baan en zijn auto staat in stukken in de muur. "Ik ben ok, maar heb geen idee wat er is gebeurd", laat de Duitser van Haas weten. Hij stapt zelf uit, maar wat een puinhoop. Van zijn bolide is niets heel gebleven. Ook zijn ploegmaat Kevin Magnussen ligt al uit de race.
Straf voor Verstappen?
Verstappen heeft bij het uitrijden van de pitlane de witte lijn overschreden. Krijgt de wereldkampioen daarvoor nog een straf?
Red Bulls naar binnen
En ook Pérez en Verstappen gaan naar binnen voor de harde banden. De Mexicaan komt als eerste weer buiten, Verstappen meldt zich tussen de twee Ferrari's.
Dubbele wissel Ferrari
Miscommunicatie bij Leclerc, waardoor zowel de Monegask als Sainz binnenkomen voor een wissel. Leclerc maakt zich bijzonder boos. Hij komt als vierde weer in het circuit. Pérez heeft de leiding overgenomen. Sainz en Verstappen vervolledigen de top drie.
Leclerc wisselt!
Ook Leclerc en Verstappen zijn nu naar binnen gegaan voor intermediates. Dat houdt in dat Sainz, die nog op regenbanden rijdt, nu de leiding heeft. Pérez, die als eerste van de top vier naar binnen ging, rijdt nu op de tweede plek en loopt rap in op Sainz.
Verstappen schuift op
Pérez is naar binnen gegaan om te wisselen naar intermediates en komt op P5 weer naar buiten. Dat houdt in dat Verstappen een plekje is opgeschoven.
Twijfel
De omstandigheden zorgen voor wat twijfel bij de teams. De grote vraag is natuurlijk of het droog blijft. Verschillende coureurs vrezen dat hun regenbanden te heet worden, terwijl Gasly op zijn intermediates flink wat posities is opgeschoven.
Gasly op dreef
Pierre Gasly probeert ondertussen in het achterveld op zijn intermediates de nodige plekken op te schuiven. Die tactiek lijkt zijn vruchten af te werken, want van P17 is de Fransman van AlphaTauri opgeschoven naar P12.
Leclerc breidt voorsprong uit
Vijf seconden heeft Leclerc na 14 ronden. Sainz houdt intussen de Red Bulls knap achter zich.
3,5 seconden voor Leclerc
"Het is nog steeds een beetje glad en tricky op deze banden", zegt Max Verstappen over het snel drogende circuit van Monaco. De wereldkampioen rijdt nog altijd op P4, terwijl Leclerc vooraan afstand neemt van ploeggenoot Carlos Sainz. De thuisrijder heeft 3,5 seconden voorsprong.
Vijf ronden achter de rug
Charles Leclerc is de man met het meeste zicht, Carlos Sainz volgt zijn Ferrari-teamgenoot op een paar tellen. Pérez en Verstappen vervolledigen de top vier. Inmiddels krijgen we bericht dat het de komende 20 minuten droog gaat blijven.
Safety car naar binnen
De safety car is naar binnen gegaan en met Charles Leclerc op P1 is de race alsnog echt begonnen!
Gele vlag
Latifi zorgt razendsnel voor een gele vlag. De Williams-coureur gaat in de haarspeldbocht rechtdoor, maar weet zichzelf uit de situatie te redden. Geen grote problemen voor hem. Stroll raakt vervolgens een muur en loopt een lekke achterband op.
We racen!
Met de safety car voorop maken de coureurs inmiddels weer meters over het circuit. We gaan 77 rondjes rijden.
Start om 16.05 uur
De planning is nu dat er gestart wordt om 16.05 uur, weliswaar achter de safety car. De coureurs melden zich intussen bij hun wagens.
Weer meer regen
Er wordt veel gepraat in de paddock en druk gepoetst onder in de haast opgezette tentjes boven de auto's. De coureurs bekijken ondertussen de beelden van de rondjes die ze achter de safety car hebben gereden.
Het is opnieuw steviger beginnen te regenen. Ook de weerkaart belooft ondertussen weinig goeds. De laatste boodschap van de wedstrijdleiding dateert al van 22 minuten geleden.
Nog geen duidelijkheid
Het is voorlopig nog niet duidelijk of en wanneer de race van start zal gaan. De regen lijkt intussen wel stilaan weg te trekken.
Rode vlag!
En we gaan weer naar binnen. Het regent enorm hard in Monaco en dus besluit de wedstrijdleiding om iedereen van de baan te halen. Krijgen we vandaag nog een race in Monaco?
Steeds meer regen
"Veel regen en veel water op het circuit", zegt Vettel over de radio en dat is ook duidelijk te zien op de beelden. Het regent alleen maar steviger in Monaco, terwijl de wagens nog altijd achter de safety car rijden.
Formatieronde begonnen
De coureurs rijden inmiddels achter de safety car aan voor de formatieronde.
Vanuit Frankrijk wordt gemeld dat er nog een klein half uur regen blijft vallen, daarna zou het droog worden.
Verstappen wil starten
De start is inmiddels uitgesteld naar 15.16 uur en daar is niet iedereen het mee eens. "Waar wachten we op?", vraagt Max Verstappen zich af.
Start uitgesteld
De regen zorgt voor wat oponthoud in Monaco, de race gaat dus niet om 15.00 uur van start, maar om 15.09 uur. En er wordt nog veel meer regen verwacht. Duidelijk is inmiddels dat de formatieronde achter de safety car wordt verreden. Deze maatregel houdt in dat iedereen op regenbanden zal moeten beginnen.
Eerste regen valt
Het regent in Monaco, de paraplu's gaan omhoog op de tribunes en de coureurs worden droog gehouden. Max Verstappen en Lewis Hamilton gaan hun zin dus krijgen. De vraag is uiteraard wel hoeveel regen er gaat vallen.
Circuit Grand Prix Monaco
Het circuit van de Grand Prix in Monaco is 3.337 meter lang en de coureurs zullen 78 rondes afwerken.
Inhaalmanoeuvres uitvoeren is heel moeilijk in de smalle straten. Door de regen kan de olie die van het dagelijkse verkeer komt, naar boven komen. Daardoor bestaat er een grote kans op slippartijen in Monaco. Voorlopig is het nog afwachten of we regen krijgen of niet, maar de weersomstandigheden van nu voorspellen niet veel goeds.
Startopstelling
Na de kwalificaties van gisteren starten de Ferrari's van Charles Leclerc en Carlos Sainz op rij één. Max Verstappen, de leider in de WK-stand, vertrekt op P4 met zijn ploegmaat Sergio Pérez naast hem.
De uitslag
Leclerc pakt pole na incidentrijke kwalificatie
Wat een knotsgekke kwalificatie! Sergio Pérez belandde in het slot in de muur, met een rode vlag als gevolg. Vervolgens botste Carlos Sainz op de Mexicaanse ploeggenoot van Max Verstappen. Charles Leclerc had op het moment van afvlaggen de snelste tijd en start morgen dus vanaf pole. Verstappen is slechts vierde.
Sergio Perez is de snelste in derde oefenritten
Sergio Perez (Red Bull) heeft de snelste tijd geklokt tijdens de derde oefenritten voor de Grote Prijs Formule 1 van Monaco, de zevende Grote Prijs van het seizoen.
De 32-jarige Mexicaan klokte op het stratencircuit in Monte Carlo een chrono van 1:12.476. Daarmee bleef hij thuisrijder Charles Leclerc (Ferrari, +0.041), de Spanjaard Carlos Sainz (Ferrari, +0.370) en zijn Nederlandse ploeggenoot Max Verstappen (Red Bull, +0.405) voor.
De Mercedessen van de Britten Lewis Hamilton (+0.899) en George Russell (+1.000) volgden als respectievelijk zevende en negende.
Vrijdag was Charles Leclerc de snelste in de eerste twee oefensessies. Later zaterdag (om 16 uur) zijn er de kwalificaties. De Grote Prijs start zondag om 15 uur.
Max Verstappen (110 punten) heeft na zes manches de leiding in de WK-stand in handen, met zes punten meer dan Charles Leclerc (104 punten). De Nederlandse wereldkampioen won de drie voorgaande GP's.
Kwalificaties
Na de vrije oefensessies is het vanaf 16u menens in Monaco. Dan beginnen de verschillende kwalificatiesessies. Wie pakt de pole in het Prinsdom?
Hamilton kritisch voor circuit: "De meest hobbelige achtbaanrit ooit"
Lewis Hamilton omschreef zijn eerste twee trainingssessies voor de Grote Prijs van Monaco als "de meest hobbelige achtbaanrit ooit". De zevenvoudig wereldkampioen in de Formule 1 kwam in zijn Mercedes niet verder dan respectievelijk de tiende en twaalfde trainingstijd. In de tweede sessie moest hij 1,6 seconde toegeven op de snelste tijd van de Monegask Charles Leclerc in zijn Ferrari.
"Ten eerste, zo hobbelig heb ik de baan nog nooit meegemaakt", zei Hamilton, die de GP van Monaco drie keer won. "Daarnaast 'stuitert' onze wagen ook nog eens heel veel." Volgens Hamilton is het een ander soort stuiteren dan waarvan het team eerder last had, want het gaat met andere snelheden. "Het is niet de aerodynamica. Het zijn gewoon de bulten op de baan die het erger maken. We zullen de data bestuderen en uitzoeken hoe we dat kunnen verbeteren en dan hopen dat het morgen beter gaat."
Ferrari's heersen tijdens tweede vrije training
Charles Leclerc zette ook in de tweede vrije training de snelste tijd neer, voor zijn Ferrari-ploegmaat Carlos Sainz. Sergio Pérez wist Red Bull-teamgenoot Max Verstappen nog voor te blijven in de strijd om de derde plaats. Ook tijdens de eerste training was de Mexicaan sneller dan de Nederlandse leider in de WK-stand. Lewis Hamilton kwam niet verder dan de twaalfde plek.
Leclerc snelste in 1ste vrije training
In een vrije vlekkeloos verlopen eerste vrije training in Monaco hebben Ferrari en Red Bull zoals verwacht de toon gezet. Thuisrijder Charles Leclerc heeft de snelste tijd laten klokken, voor Sergio Pérez van Red Bull en zijn Ferrari-ploeggenoot Carlos Sainz. Max Verstappen liet de vierde tijd noteren, maar reed in tegenstelling tot zijn concurrenten vooral op zijn harde banden. De coureurs van Mercedes klaagden veel over het stuiteren van hun auto's.
Onze F1-watcher legt uit waarom de GP van Monaco mogelijk verdwijnt: “Iedereen zegt dat deze race een monument is. Maar bekijk het eens anders...”
Drieënnegentig jaar lang was het ondenkbaar. Formule 1 zonder Monaco. Nu is algemeen aanvaard dat ook het Prinsendom geen gegarandeerde stek heeft in de toekomst van de sport. Inderdaad: in hetzelfde schuitje als Francorchamps en het Franse Le Castellet. Hoe is het zo ver kunnen komen? Analyse. Lees hier verder.
Lewis Hamilton mag toch racen met neuspiercing na nieuw uitstel
Lewis Hamilton mag van de Internationale Autosportfederatie FIA dan toch met zijn neuspiercing aan de start verschijnen van de Grand Prix van Monaco Formule 1 aanstaande zondag. Het bestuursorgaan van de F1, dat sieraden en piercings omwille van veiligheidsredenen verbiedt, verlengde de uitzonderingsperiode van de 37-jarige Brit tot 30 juni. Ondertussen worden de regels door de medische commissie onder de loep genomen.
Hamilton, die eerder deze week aangaf dat zijn neuspiercing erg moeilijk te verwijderen is, was opgelucht met de beslissing van de FIA. "Ik vind eerlijk gezegd dat er te veel tijd en aandacht aan wordt gegeven. Ik heb alles wat ik over dit onderwerp wilde vertellen reeds gezegd bij de vorige races en ik ben nu enkel bezig met de race van dit weekend", sprak hij.
"De regel dateert uit 2005. Ik denk dat ik zeker niet de enige ben die sindsdien met sieraden heeft gereden in de F1. Het was vroeger geen probleem en dat zou het nu ook niet moeten zijn", klonk het nog.
"Het is goed dat we samenwerken (met de FIA, red.) en ik denk dat ze nu wel een beetje toegeven, maar we zouden het hier niet ieder weekend over moeten hebben. We hebben echt wel grotere problemen aan ons hoofd", aldus Hamilton.
De FIA gaf voor de GP in Miami, op 8 mei, aan strenger te willen controleren op het eerder al geldende verbod op het dragen van juwelen en piercings. Hamilton deed toen een toegeving door zijn oorringen uit te doen. Voor zijn piercings kreeg de zevenvoudige wereldkampioen nog twee races uitstel. Dat uitstel werd nu nog eens verlengd tot 30 juni.
McLaren zet naam Senna op Formule 1-bolides
De Formule 1-coureurs van McLaren rijden voortaan met de naam van Ayrton Senna op hun auto. De naam van de legendarische Braziliaan, die drie wereldtitels veroverde in een McLaren tot hij in 1994 verongelukte, staat vanaf de Grote Prijs van Monaco van dit weekend op de halo. Dat is de beschermende beugel over de cockpit van de coureurs.
"Ayrton Senna is een McLaren-legende en dat zal hij altijd blijven", legde teambaas Zak Brown uit. "Zijn prestaties met McLaren, die hem drie wereldtitels opleverden, hebben ervoor gezorgd dat hij tot de grootste Formule 1-coureurs ooit behoort. Toen hij in 1994 op tragische wijze overleed, voelde dat als een onvervangbaar verlies voor de hele autosportwereld. Maar hij leeft voort in de harten en gedachten van de Formule 1-fans over de hele wereld. We vinden dat wij als McLaren zijn bijdrage aan de sport moeten erkennen door zijn naam met ons mee te dragen, waar we ook racen."
De Brit Lando Norris en de Australiër Daniel Ricciardo, de huidige piloten van McLaren, rijden vrijdag tijdens de vrije trainingen in Monaco voor het eerst rond met de naam van Senna op hun auto's. De Braziliaan zegevierde zes keer in de smalle straten van het prinsdom en is daarmee recordhouder.
Blote billen van Bottas leveren 50.000 euro op voor goede doel
Valtteri Bottas heeft tot zijn eigen verbazing 50.000 euro opgehaald met een blootfoto. De Finse Formule 1-coureur liet zich fotograferen toen hij een duik nam in een beekje in het Amerikaanse Aspen, waarbij zijn blote billen duidelijk zichtbaar waren. Hij plaatste de foto op Instagram en dat leverde een stroom aan reacties op.
"Wat is de kracht van sociale media toch ongelooflijk. Ik begrijp er niks van, maar we doen er iets goeds mee”, meldde de coureur van Alfa Romeo op motorsport.com.
Bottas besloot na de Grote Prijs van Miami nog wat langer in Amerika te blijven met zijn partner, wielrenster Tiffany Cromwell. Zij nam de foto die later door een beroepsfotograaf werd bewerkt tot een artistiek hoogstandje. "We besloten er een paar bij te drukken en ze te verkopen voor het goede doel. De verkoop liep als een gek.”
Verstappen verwacht hectisch weekend
Max Verstappen doet zondag een gooi naar zijn vierde overwinning op rij dit seizoen. De Red Bull-coureur, die afgelopen weekend in Spanje de leiding in de WK-stand overnam van Charles Leclerc, verwacht dat het in Monaco een "hectisch maar bijzonder weekend” gaat worden.
"Vooral de kwalificatie is cruciaal”, blikt hij vooruit op zijn eigen website. "De baan is erg old school en smal. Je hartslag schiet omhoog, dat is niet normaal. We moeten constant op de limiet zitten, het is een te gekke baan met Formule 1-auto’s.”
Vorig jaar reed Verstappen voor het eerst in zijn carrière maar de overwinning in Monaco, maar de seizoenen daarvoor haalde hij er nooit het podium. "Mijn historie in Monaco was niet zo goed, maar ik heb er vorig jaar eindelijk gewonnen en er volgde een enorme opluchting toen ik over de streep kwam. Ik was erg blij om die race te winnen.”
Programma
Eerste vrije training: vrijdag 27 mei, 14.00u - 15.00u
Tweede vrije training: vrijdag 27 mei, 17.00u - 18.00u
Derde vrije training: zaterdag 28 mei, 13.00u - 14.00uKwalificaties: zaterdag 28 mei, 16.00u - 17.00u
Race: zondag 29 mei, 15.00u