70/70
Een ronde is Verstappen verwijderd van zijn zesde zege van het seizoen. Of gooit Sainz nog roet in het eten?
69/70: nog twee ronden
Sainz heeft nog twee ronden om Verstappen voorbij te steken, maar het zou ons verwonderen.
67/70: Verstappen controleert
De Nederlander komt eigenlijk niet in de problemen. Sainz kan niet echt een aanval plannen.
64/70: snelste ronde Sainz
De Spanjaard is volop aan het pushen en zet de snelste ronde neer. Het enige probleem dat hij ervaar om Verstappen in te halen is het eerste wedstrijddeel. Daar verliest Sainz telkens wat tijd.
62/70: volop strijd
Leclerc is intussen opgeschoven naar P5. Hij volgt op een kleine vier seconden van Russell. Voor de overwinning is het een strijd tussen Verstappen en Sainz. De Nederlander verdedigt voorlopig goed.
57/70: DRS voor Sainz
De Spanjaard volgt op minder dan een seconde van Verstappen en mag dus de DRS inschakelen. Sainz komt wat korter, Verstappen is op verdedigen aangewezen.
57/70
1. Verstappen
2. Sainz + 0,9
3. Hamilton + 2,2
4. Russell + 3,5
5. Ocon + 5,2We racen opnieuw
Safety car
Tsunoda parkeert zijn wagen in de muur en we krijgen een safety car. Sainz gaat vers rubber halen, maar komt zo wel achter Verstappen terecht.
48/70: Leclerc naar P8
De Monegask is het treintje nu helemaal gepasseerd en rijdt rond op P8.
45/70: Verstappen voorbij Hamilton
Ook Hamilton gaat vers rubber halen. Daardoor schuift Verstappen naar P2.
43/70: pitstop Verstappen
Nieuwe harde banden voor Verstappen. Hij komt net achter Hamilton opnieuw de baan op.
42/70: pitstop Leclerc
Een moeizame pitstop bij Leclerc. Dat zorgt ervoor dat Leclerc op P12 terechtkomt achter een treintje met Zhou, Tsunoda en Ricciardo.
41/70: Mercedes op drie en vier
Bij Mercedes mogen ze voorlopig tevreden zijn over de wedstrijd van Hamilton en Russell. Hamilton rijdt rond op P3, Russell op P4.
37/70: Leclerc achter Ocon
De Monegask raakt maar niet voorbij Ocon. Het verschil bedraagt steeds minder dan een seconde, maar Ocon verdedigt goed.
34/70: Verstappen verliest grip
Door de boordradio geeft Verstappen mee dat hij wat grip verliest. Hij zit al 24 ronden op dezelfde band en moet er nog 36 afwerken. Dat wordt moeilijk.
31/70: Sainz komt wat korter
8,3 seconden bedraagt het verschil tussen Verstappen en Sainz. Beide coureurs hebben al een pitstop achter de rug, maar die van Verstappen was wel tien rondjes eerder. Het is dus nog maar de vraag of de Nederlander de race kan uitrijden op zijn huidige banden.
29/70: pitstop Alonso
Alonso deed geen pitstop tijdens de virtual safety car. De Spanjaard doet dat nu en komt terecht op P7 achter Leclerc. Op zijn harde banden zal Alonso probleemloos de race kunnen uitrijden. Iets wat voor leider Verstappen twijfelachtig is.
28/70: Leclerc probeert het
Ocon moet alle zeilen bijzetten om Leclerc af te houden. Voorlopig met succes.
26/70: Leclerc op P7
De Monegask blijft posities winnen. Hij rijdt nu rond op P7. Ocon is zijn volgende doel.
25/70
1. Verstappen
2. Sainz + 9,3
3. Hamilton + 12,1
4. Alonso + 13,6
5. Russell + 21,622/70: Sainz voorbij Alonso
Voor de tweede keer vandaag gaat Sainz voorbij Alonso.
21/70: pitstop Sainz
Ook Sainz rijdt nu binnen. De Spanjaard valt terug naar P3. Verstappen opnieuw aan de leiding.
20/70: pitstop Russell
De Brit maakt van de virtual safety car gebruik om de pitstop binnen te rijden. Sainz en Alonso waren er net voorbij.
20/70: afgelopen voor Schumacher
Net als Perez heeft nu ook Schumacher af te rekenen met een mechanisch probleem. We krijgen opnieuw een virtual safety car.
18/70: Bottas en Leclerc voorbij Albon
Het oponthoud heeft niet al te lang geduurd. Eerst gaat Bottas voorbij Albon, enkele tellen later doet Leclerc hetzelfde.
17/70: Leclerc zit wat vast
De Monegask wordt in zijn opmars even opgehouden door de 'trage' Williams van Albon. Ook Bottas rijdt nog tussen Albon en Leclerc.
15/70: Verstappen voorbij Alonso
De wereldkampioen gaat voorbij Alonso. Zijn achterstand op Sainz bedraagt 5.4 seconden.
15/70: Leclerc rukt op
In alle stilte is Leclerc inmiddels opgerukt naar P12. De Monegask startte op P19.
14/70: Verstappen pusht
Op vers rubber zet Verstappen de snelste wedstrijdronde neer.
11/70: race hervat
Na twee ronden met de virtual safety car wordt de race hervat. Sainz rijdt nu op kop, gevolgd door Alonso en Verstappen.
10/70: pitstops
Verstappen maakt van de virtual safety car gebruik om van rubber te wisselen. Ook Hamilton doet dat.
9/70: probleem bij Perez
Einde race voor Perez. Door een probleem aan de versnellingsbak parkeert hij zijn wagen noodgedwongen aan de kant van de weg. We krijgen een virtual safety car om de bolide van de Mexicaan weg te halen.
6/70: Russell voorbij Magnussen
Goede move van Russell. Hij gaat binnendoor bij Magnussen en schuift op naar P5.
5/70: Hamilton zet druk
Sainz is Alonso al voorbij en dat wil Hamilton nu ook doen. Voorlopig slaagt de Brit daar niet in. Al lijkt dat een kwestie van tijd.
3/70: Sainz is er voorbij
Het weerwerk heeft niet al te lang geduurd. Op een van de vele rechte stukken gaat Sainz voor Alonso.
3/70: Alonso verdedigt
De Spanjaard wordt meteen belaagd door zijn landgenoot Sainz. Alonso houdt voorlopig stand.
1/70: vlotte start
Zonder schermutselingen zijn de bolides van start gegaan. Verstappen behoudt zijn eerste plek. In de achtergrond is Leclerc al twee plaatsjes opgeschoven. De Monegask rijdt nu op P17.
Start
De lichten staan op groen. De coureurs zijn begonnen aan de negende Grote Prijs van het WK.
Alonso: "Verstappen aanvallen in de eerste bocht"
POLE VOOR VERSTAPPEN!
Alonso naar P2. Daarachter Sainz, Hamilton, Magnussen, Schumacher, Ocon, Russell, Ricciardo en Zhou.
Hamilton met tweede tijd!
Daarachter Sainz, de verrassende Magnussen, Alonso en Schumacher.
Spin bij George
Russell alvast niet. Hij gaat aan het spinnen en belandt in het gras.
Verstappen nog wat sneller
Er valt niets te doen aan Verstappen. Een tijd van 1:21.620. Wie duikt daar nog onder?
Schumacher
Sainz nu als tweede op twee tienden van een seconde. Alonso derde, Schumacher vierde. Met ook Magnussen in deze Q3 een bijzonder knappe prestatie van Haas.
Max is érg snel
Allemaal op intermediate-band.
Max Verstappen met een tijd van 1:22.701.
Sainz geeft ruim één seconde toe, Alonso als derde eveneens.
Nog zeven minuten in Q3.
START Q3
Wie pakt de pole?
Deze 10 straks in Q3
1. Verstappen
2. Alonso
3. Russell
4. Sainz
5. Hamilton
6. Schumacher
7. Zhou
8. Ocon
9. Magnussen
10. RicciardoEinde Q2
Verstappen met de snelste chrono: 1:23.746 - één seconde sneller dan Alonso.
Einde verhaal voor Bottas, Albon, Perez, Norris en Leclerc (die dus Q2 niet reed).
1:27.764
Op een droger circuit een knaltijd voor Verstappen: 1:27.764.
Leclerc 19de
"We wilden wat rondjes rijden in de regen, dat is altijd goed", zegt Leclerc bij Viaplay. "Ik denk dat ik voor Tsunoda mag starten morgen, dus dat is in ieder geval één plek winst."
Leclerc start inderdaad niet als 20ste, wel 19de. Want Tsunoda krijgt ook een sanctie.
Q2 hervat om 22u43
RODE VLAG
De wagen van Perez staat gevaarlijk. De Mexicaan krijgt zijn Red Bull niet in achteruit. Q2 wordt stilgelegd met nog 9 minuten op de klok. Tijd voor takelwerken.
Fernando Alonso (1:30.910) heeft de snelste tijd in handen.
In de gevarenzone: Zhou, Magnussen, Leclerc, Norris en dus Leclerc.
Het lijkt ondertussen aardig op te drogen in Montreal.
Ook Perez in de muur
Enkele tellen later staat ook Perez' bolide geparkeerd tegen de bandenmuur. Bocht gemist en door het gras het decor in. Hier lijkt de averij toch wat groter te zijn...
Fout Albon
Albon gaat in de fout en parkeert zijn Williams tegen de muur. Hij kan zelf wegrijden, maar mogelijk is er wel schade aan de vleugel.
Start Q2
Dat zonder Leclerc. De twintigste plaats is morgen sowieso de zijne.
Einde Q1
Verstappen klokt met 1:32.219 de snelste tijd in Q1.
We nemen afscheid van Gasly, Vettel, Stroll, Latifi en Tsunoda.
1:32.781
De tijden worden scherper. Sainz nu met een 1:32.781. Alonso op 2, Verstappen op 3.
Albon, Tsunoda, Vettel, Stroll en Latifi dreigen Q2 te missen.
Russell
De eerste tijden uit Q1 stromen binnen. George Russell is momenteel de snelste (1:34.989). Pierre Gasly, Carlos Sainz en Max Verstappen volgen. Momenteel in de gevarenzone met nog 10 minuten: Leclerc (die sowieso laatste start door de dubbele sanctie na gesleutel aan zijn Ferrari), Stroll, Zhou, Latifi en Magnussen.
START KWALIFICATIES
En het regent nog steeds in Montreal... Mercedes stelt blij te zijn met de regen. "We lijken wat beter mee te kunnen als het nat is", aldus teambaas Toto Wolff. Er staat bijzonder veel water op de baan. De safety car reed hiernet enkele ronden om na te gaan of de staat van het circuit wel veilig is. Dat is zo, want de kwali's gaan dus door.
Verstappen slipt in de regen, Alonso snelde in derde oefensessie
Fernando Alonso (Alpine) heeft de scherpste chrono gerealiseerd tijdens de derde vrije oefensessie. De toppers leken geen risico's te nemen gezien de regen. Op het circuit Gilles-Villeneuve in Montréal reed Alonso zijn snelste rondje in 1:33.836. Pierre Gasly (AlphaTauri) volgde als tweede, hij was 0.053 trager. Sebastian Vettel (Aston Martin) werd derde, voor Esteban Ocon (Alpine) en Daniel Ricciardo (McLaren).
De Nederlandse wereldkampioen en WK-leider Max Verstappen (Red Bull) gleed van de baan af en moest uiteindelijk tevreden zijn met de negende plaats, vlak na zijn Mexicaanse ploegmaat Sergio Pérez. Leclerc (Ferrari), die morgen na een gridstraf achteraan moet starten (zie bericht hieronder) liet geen chrono optekenen. De Britse zevenvoudige wereldkampioen Lewis Hamilton (Mercedes) werd 15de.
Om 22u Belgische tijd worden de kwalificaties gereden.
Leclerc start helemaal achteraan na nieuwe straf
Charles Leclerc verschijnt morgen achteraan op de startgrid. Dit doordat er opnieuw moest gesleuteld worden aan zijn motor. De Monegask zou tien plaatsen achteruitgezet worden vanwege nieuwe elektronica voor zijn motor, maar daar komt nu dus nog een sanctie bij. Leclerc viel in Azerbeidzjan en Spanje uit met een kapotte motor.
Gridstraf voor Leclerc
Ferrari-coureur Charles Leclerc moet door een gridstraf zondag tien plaatsen naar achteren in de startopstelling. De Monegask heeft voor de derde keer dit seizoen nieuwe elektronica nodig voor zijn motor en zit daarmee over het toegestane quotum.
Een gridstraf dreigde al langer voor Leclerc, die in de tweede training op het Circuit Gilles-Villeneuve de tweede tijd neerzette achter Max Verstappen. Zondag viel hij in de GP van Azerbeidzjan uit met een kapotte motor en hetzelfde overkwam hem in Spanje.
De Monegask, die twee van de eerste drie races van dit jaar won en tot aan Spanje de fiere leider was, is na de race in Bakoe teruggevallen naar de derde plaats met 34 punten achterstand op Verstappen van Red Bull. Hij startte de afgelopen vier races van poleposition.
"Het is duidelijk dat we niet in de best mogelijke situatie zitten", zei Leclerc eerder over de gridstraf die hem boven het hoofd hing. De coureur stelde ook dat het circuit bij Montreal "geen slechte plek is" om een gridstraf te krijgen, omdat inhalen er relatief makkelijk zou zijn.
Verstappen ook snelste in tweede oefensessie
Max Verstappen was in de tweede vrije training opnieuw de snelste. De Nederlander reed, met een rondetijd van 1.14,127 acht honderdsten sneller dan de Monegask Charles Leclerc in zijn Ferrari. Diens Spaanse teamgenoot Carlos Sainz, in de eerste training nog tweede achter Verstappen, noteerde nu de derde tijd.
Verstappen kwam al vroeg in de training tot de snelste rondetijd. Leclerc, die in de eerste training nog vijfde werd, zat nu dichter bij zijn concurrent voor de wereldtitel. De Mexicaan Sergio Pérez, teamgenoot van Verstappen en ook kanshebber voor de wereldtitel, kwam slechts tot de elfde tijd.
In de sessie waren weinig incidenten. In de eerste helft was wel even sprake van een zogenoemde virtuele safetycar vanwege een frisdrankblikje op de baan, maar de piloten konden weer onbelemmerd verder nadat een medewerker onder applaus de baan schoon had gemaakt.
Verstappen: "Niet correct dat FIA zich moeit met gestuiter"
Verstappen kwam ook aan het woord vandaag. Hij vindt het niet kunnen dat de FIA zich gaat moeien met de manier waarop teams omgaan met het porpoising-probleem.
"Het maakt mij niet uit of deze beslissing goed is voor ons of niet”, zei Verstappen. "Ik denk gewoon niet dat het correct is om halverwege het seizoen met nieuwe regels te komen. We hebben genoeg slimme mensen in onze teams die een oplossing kunnen vinden voor porpoising en sommige teams gaan daar al beter mee om dan andere.”
Hij staat met dat standpunt lijnrecht tegenover Lewis Hamilton, één van de grootste slachtoffers van een stuiterende auto. En dat het verhelpen van dat probleem nadelige gevolgen heeft voor de snelheid van de wagens, was bij de Brit tijdens de eerste training meteen zichtbaar. Hij reed in een Mercedes met een flink veranderde vloer, stuiterde een stuk minder dan vorige week in Azerbeidzjan, maar kwam ook veel snelheid te kort. Hij klokte de achtste tijd in de training, ruim 0,7 seconde achter Verstappen.
Bijna liep het fout voor een marmot
Verstappen snelste in eerste oefensessie
Max Verstappen (Red Bull) is goed begonnen aan het raceweekend in Montréal. Tijdens de eerste vrije training van de Grand Prix van Canada was hij de snelste: 1.15,158. Het was een goed voorteken voor de wereldkampioen, die graag nog meer wil domineren dan hij tot nu toe al deed in dit kampioenschap.
Het eerste uur op het Circuit Gilles Villeneuve verliep voor Verstappen niet helemaal vlekkeloos. De Nederlander klaagde over de boordradio regelmatig over de prestaties van zijn auto, maar was uiteindelijk wel de snelste. Carlos Sainz (Ferrari) werd tweede.
Na Verstappen en Sainz reed Fernando Alonso (Alpine) verrassend de derde tijd. Sergio Perez (Red Bull) werd vierde. Charles Leclerc van Ferrari, klokte de vijfde tijd.
Later vanavond staat de tweede vrije oefensessie op het programma.
Resterend programma
Tweede vrije training: vrijdag 17 juni, 23:00 - 00:00
Derde vrije training: zaterdag 18 juni, 19:00 - 20:00
Kwalificatie: zaterdag 18 juni, 22:00 - 23:00
Race: zondag 19 juni, 20:00 - 22:00Verstappen in 'winningmood'
Max Verstappen wil na vier zeges in de laatste vijf races in de winningmood blijven. "Het zou geweldig zijn als we Canada verlaten met hetzelfde resultaat als Bakoe.
Verstappen zegevierde afgelopen zondag in de Grand Prix van Azerbeidzjan, terwijl zijn teamgenoot Sergio Pérez bij Red Bull als tweede finishte. Doordat Charles Leclerc van Ferrari uitviel, verstevigde de Nederlander zijn leidende positie in het kampioenschap.
"Het is mooi dat we nu bovenaan staan bij de constructeurs en de coureurs, maar het seizoen is lang en we moeten blijven pushen om zoveel mogelijk punten te scoren", zegt Verstappen, die na acht races inmiddels weet dat hij een snelle racewagen heeft. Na de race in Bakoe sprak hij van een "ongelooflijk goede auto".
De Formule 1 sloeg Canada in 2020 en 2021 over vanwege de coronapandemie. "We zijn al een tijdje niet meer in Montreal geweest, dus het is wel weer spannend om hier terug te keren en te ervaren hoe het circuit is. De baan heeft een vrij unieke lay-out en ik hoop uiteraard dat de Red Bull het er goed doet."
Aankomst in Montreal
FIA zint op maatregelen tegen 'stuiteren' F1-wagens
Autosportbond FIA hoopt met nieuwe regelgeving het zogenoemde stuiteren van de nieuwe generatie Formule 1-wagens te verminderen. "In het belang van de veiligheid", zo meldde de FIA vandaag, nadat de organisatie medisch advies had ingewonnen.
F1-coureurs klagen al enige tijd over de neveneffecten van de nieuwe aerodynamische regels. Die zijn bedoeld om via meer neerwaartse druk betere grip te hebben en zo sneller door de bochten te kunnen. Over het hoofd is gezien dat de auto's veel last hebben van 'porpoising' oftewel het stuiteren.
De FIA heeft de teams een technische richtlijn gegeven over de maatregelen die zij op korte termijn wil nemen om het probleem aan te pakken. Zo zal er meer worden gekeken naar de onderkant van de wagens, waar een plank zit die regelmatig over het asfalt schuurt. Uit onderzoek moet blijken wat eraan te doen is. De FIA wil sowieso samen met de teams overleggen.
"Het is noodzakelijk om in te grijpen om te eisen dat de teams de nodige aanpassingen doen om dit fenomeen te verminderen of te elimineren", liet de FIA weten. Afgelopen weekend had met name Lewis Hamilton in zijn Mercedes last van het gestuiter. Hij had rugklachten en kwam maar moeizaam uit zijn wagen gekropen.