VERSTAPPEN WINT
WE GAAN NIET MEER RACEN
Deze race wordt beslist achter de safety car... zonde.
52/53
Twee rondjes voor het einde zitten Verstappen en Leclerc nog altijd samen achter de safety car... Nog geen beslissing bij de FIA. Gaan we nog racen of niet?
51/53
Ze krijgen de McLaren blijkbaar niet weg. Pas nu arriveert er een kraan om te takelen.
Krijgen we nog één ronde koers? Of iedereen achter de safety car over de streep?
50/53
De wagen van McLaren staat er nog steeds... Hoeveel rondjes gaan we nog effectief racen?
49/53
Ook Leclerc naar binnen!
Wel nog maar vier ronden... Hoe snel raakt de McLaren weg?
48/53: Safety car!
Verstappen moet naar binnen, want Leclerc zal zo dadelijk aansluiten en die staat op snellere softs. We krijgen nog een bijzonder spannend einde...
47/53: safety car?
Ricciardo staat stil! Op de baan. Dat wordt allicht een safety car.
44/53
Pérez maakt een tweede pitstop. Zo, die was even snel: 2,1 tellen. Verse softs voor Checo, die de snelste raceronde van Leclerc af moet snoepen.
43/53
Het ziet er niet naar uit dat we nog spanning krijgen. Leclerc raakt amper dichter bij Verstappen. 17,4 seconden. Dat op tien ronden van het einde.
40/53
De volgende uitvaller heet Stroll. Dat betekent een dubbele DNF voor Aston Martin.
38/53
Krijgt Leclerc wat af van zijn achterstand op Verstappen? Niet meteen. 19,7 seconden. UIteraard moeten de softs even ingereden worden - op warmte worden gebracht.
1. Verstappen
2. Leclerc: + 19.7
3. Russell: + 5.7
4. Sainz: + 17.2
5. Pérez: + 4.537/53: Lewis!
Fantastisch manoeuvre van Hamilton. In één en dezelfde bocht legt hij Norris én Gasly in de luren. Van P9 naar P7. En Ricciardo lijkt ook een vogel voor de kat.
36/53
Hamilton en Norris hebben inmiddels ook hun pitstop gemaakt. De zevenvoudige wereldkampioen ligt nu negende, Norris achtste.
34/53
Verstappen dus naar de leiding, Leclerc komt als tweede het circuit op. Dat op 19 seconden van de Nederlander. Maar op verse, snelle softs. Komt hij dichter?
33/53
Plan C is: Leclerc naar de pit!
Ondertussen Sainz voorbij Pérez naar P6.
32/53
1. Leclerc
2. Verstappen: + 5.4
3. Russell: + 20.0
4. Norris: +10.7 (nog geen pitstop gemaakt)
5. Hamilton: + 5.4 (nog geen pitstop gemaakt)32/53
Problemen bij Alpine, Alonso is genoodzaakt zijn auto te stoppen in de pitstraat.
31/53: Sainz naar binnen
Daar zijn die softs voor Sainz. 22 ronden moet hij het daarop volhouden.
De Spanjaard komt als achtste het circuit op. Tijd om in te halen.
30/53: In ronde 40 samen?
Volgens de voorspellingen sluit Verstappen over tien ronden aan bij Leclerc.
30/53
Sainz rijdt nog steeds op z'n startersbanden rond en wil straks overschakelen op de snelste softs, zo blijkt uit de communicatie. De Spanjaard is derde.
27/53
Zoals verwacht is Verstappen aalvlug op dit setje. Al een seconde eraf.
26/53: Tien seconden
Verstappen schakelt over naar mediums. Leclerc dus weer naar de leiding. Zijn voorsprong: 10 seconden. Maar de banden van de Monegask zijn veel ouder...
26/53: Situatie
1. Verstappen
2. Leclerc: + 13.7
3. Sainz: + 17.0
4. Russell: + 6.5
5. Norris: + 2.824/53
Russell komt na een pitstop achter Sainz en net voor Norris de baan op. De jonge Brit gaat naar hard. Dat betekent allicht zijn enige pitstop. Wanneer komt Max binnen?
22/53
Ondanks die issues met de band is Pérez nog in koers. En de problemen lijken van de baan, want hij rijdt nu op plek 9 rond na een goede aanval op Bottas.
22/53
"Plan C, plan C", krijgt Leclerc te horen. Wat dat betekent zullen we samen moeten ontdekken.
21/53
Leclerc 14,9 seconden achter Verstappen. Als de WK-leider nu een set nieuwe banden ophaalt, gaat de Monegask weer naar de leiding. Maar Verstappen heeft natuurlijk in dat geval verser rubber.
18/53: Hamilton schuift op
Terwijl Magnussen vijf tellen aan de broek krijgt nadat hij de baan verliet bij de start, nadert Hamilton de punten. P11 nu voor de Brit in zijn Mercedes.
17/53: Leclerc gaat hard
De snelste momenteel onderweg: Leclerc. Hij zit op 9 seconden van Russell en 16 van Verstappen.
14/53: Sainz nu ook voorbij Ricciardo
Dat betekent:
1. Verstappen
2. Russell: + 4.9
3. Leclerc (al pitstop achter de rug): + 12.6
4. Sainz: + 3.4
5. Ricciardo: + 1.713/53: pit Leclerc
Einde virtual safety car. Pitstop voor de leider, dus Verstappen naar P1. De Monegask schakelt over naar mediums. 40 ronden is wel érg lang om het daarop vol te houden...
12/53: Virtual safety car
De wagen van Vettel staat gevaarlijk. Dus: een virtual safety car. Belangrijk moment.
12/53: Opgave Vettel
"Ik verlies power." Even later is zijn race voorbij. Vettel zet zijn Aston Martin aan de kant. Dat betekent: gele vlag in sector twee. Ondertussen ging Sainz voorbij Norris en Gasly naar de vijfde plaats. Bijzonder sterk werk van de Spanjaard.
10/53
Inmiddels is Sainz bezig aan een knappe inhaalrace. Zevende al na een goed manoeuvre voorbij Alonso. Norris moet het volgende slachtoffer worden.
10/53: Verstappen iets dichter
Anderhalve seconde is het verschil tussen Leclerc en Verstappen.
8/53: Problemen bij Pérez
Pit bij Pérez die switcht naar de harde band - een alternatieve strategie dus. Maar er lijkt bij het buitenrijden iets loos met de band aan de rechtervoorzijde.
7/53: Alles op een zakdoek vanaf P4
Na Russell het treintje, waar Hamilton zo gevreesd voor was. Ricciardo is de eerste locomotief en houdt iedereen een beetje op. Gasly raakt er nog niet voorbij.
5/53: Verstappen naar P2!
Russell is eraan voor de moeite en ziet Verstappen passeren. Leclerc rijdt 2,2 seconden voor de Nederlander uit. Hoe lang duurt het vooraleer de leidersplek op het spel staat?
4/53: Russell en Verstappen in duel
1. Leclerc:
2. Russell: + 1.2
3. Verstappen: + 0.5
4. Ricciardo: + 6.8
5. Gasly/ + 0.5