Pérez wint!
Spannend duel
Het gaat tussen Pérez en Leclerc voor de zege. Ze zitten elkaar op de hielen.
Verstappen gaat de bocht uit
Verstappen met een probleem bij het inhalen! Zijn manoeuvre aan het adres van Norris gaat de mist in en nu rijdt hij weer op P8.
Snelle pitstop voor Pérez
Een ronde later is het de beurt aan Pérez. De Mexicaan blijft Leclerc ruim voor.
Leclerc komt binnen
Pérez rijdt door, maar Leclerc komt naar binnen. Verstappen rijdt eveneens verder.
Hamilton blijft Verstappen net voor
Hamilton raakt de muur en staat even stil, voordat hij zijn weg weer kan vervolgen. Norris haalt hem in, maar Verstappen net niet.
Ocon is de volgende
Ook Ocon heeft pech. De gele vlag wordt andermaal bovengehaald. De tweede uitvaller bij Alpine.
Opgave Albon
Ook Albon geeft er de brui aan.
Pech voor Albon
Albon schuift weg en rijdt tegen de muur. Hij vertrok zonder voorvleugel.
Einde virtual safety car
De virtual safety car is voorbij. Het gat met Norris is 1,7 seconde voor Verstappen, die heel hard aan het gaan is.
Virtual safety car
Verstappen wordt een handje geholpen, want Alonso valt stil met motorpech. Kan de Nederlander hier van profiteren?
Het ziet er niet goed uit voor Verstappen
Verstappen zit nog altijd achter Alonso. Pérez en de rest rijden steeds verder weg.
Autoritaire Pérez
Vooraan is de leiderspositie van Pérez nog niet in gevaar gekomen. Leclerc zit op iets minder dan 2 tellen van de Mexicaan.
Verstappen voorbij Vettel en Gasly
Verstappen steekt Vettel en Gasly voorbij en rijdt nu rond op stek zeven. Alonso rijdt voor hem.
Safety car
Daar is de safety car. Daardoor worden de gaten weer gedicht en zijn Pérez en Leclerc hun voorsprong kwijt. Ondertussen moet ook Latifi de race verlaten.
Pech voor Zhou en Latifi
Zhou en Latifi hebben elkaar geraakt. Krijgen we een eerste safety car? De Canadees kan door, de Chinees moet er de brui aan geven.
Pérez en Leclerc
Pérez en Leclerc rijden weg van de rest. Sainz - derde in de race - volgt al op meer dan zes seconden.
Einde eerste ronde
Pérez, Leclerc, Sainz, Hamilton, Norris is de volgorde bij de eerste doorkomst. Verstappen komt als tiende door.
START!
De coureurs zijn vertrokken. Leclerc is zijn polepositie kwijt aan Pérez. Verstappen verliest meteen enkele plaatsen.
Startvolgorde
Start om 15u05
Pas over een dik uur gaan de coureurs van start.
Het is droog
Het is inmiddels droog in Singapore. De marshals komen direct de baan op om het 'standing water' te verplaatsen en weg te voeren.
Start uitgesteld
Inmiddels weten we dat de startprocedure is uitgesteld. We gaan dus niet om 14 uur beginnen! Over een halfuur krijgen we van de FIA een nieuwe update.
Slecht weer in Singapore
Russell start vanuit de pits na motorwissel
George Russell (Mercedes) start vanuit de pits. De Brit kreeg een straf, omdat hij het toegestaan aantal wijzigingen aan de motor van zijn wagen heeft overschreden.
Russell reed in de kwalificaties op het Marina Bay Circuit naar een elfde plaats. De Brit kent een uitstekend debuutseizoen bij Mercedes en behaalde al in elke race die hij finishte een topvijfnotering. Het zal vandaag niet makkelijk worden die statistiek in stand te houden.
Charles Leclerc (Ferrari) vertrekt vanaf de pole, voor Sergio Perez (Red Bull) en Lewis Hamilton (Mercedes). WK-leider Max Verstappen (Red Bull) start pas als achtste. De Nederlander kan zondag voor het tweede jaar op rij wereldkampioen worden. Hij moet dan de race winnen en 22 punten meer behalen dan Leclerc.
Verstappen moet door te weinig brandstof aalvlug rondje afbreken, Leclerc pakt pole in Singapore
Charles Leclerc vertrekt morgen vanop de pole in Singapore. De Monegask klokte onder kunstlicht het snelste rondje. Max Verstappen werd in de kwalificaties pas achtste. Bizar: de huidige WK-leider leek nog onder de chrono van Leclerc te duiken, maar werd in laatste instantie naar de pit geroepen wegens te weinig brandstof. “Wat is dit?”, riep hij over de boordradio. Verstappen kan morgen - mits veel voorwaarden worden vervuld - zichzelf opvolgen als wereldkampioen in de Formule 1. “Maar nu moet ik even naar het hotel om tot rust te komen", vertelde hij na de kwali’s.
De eerste kwalificatie op Marina Bay Circuit sinds 2019 draaide uit op een bijzonder verraderlijke en een onvoorspelbare. Hele dag buien, tot anderhalf uur voor de kwalificatie, zorgden voor nat asfalt. Langzaam opdrogend wegdek, dus begonnen alle coureurs op intermediates. Slippertjes van Leclerc, Verstappen, van Magnussen, Albon, Hamilton, wie had er geen moeite mee? Maar waar iedereen uit de muur bleef in de eerste en een groot deel van de tweede sessie, durfden een aantal heren aan het einde van het tweede part de gok wel aan om de inters voor slicks te verruilen.
Sneller bleken die nog niet meteen, maar in Q3 vertrokken toch alle tien de mannen op de snelste banden voor een beslissende sessie om van te smullen. De een na de ander verbeterde de snelste tijd. Verstappen, Yuki Tsunoda, Lewis Hamilton, Charles Leclerc, Fernando Alonso. Kop over kop ging het, met voor iedereen momenten om te billenknijpen. Want nee, optimaal waren de omstandigheden in Singapore nog steeds niet, waar het glad bleef. Een mega-momentje had Verstappen halverwege de sessie, toen hij de achterkant van de RB18 net uit de muur hield.
Aan het slot van een chaotische, tricky kwalificatie leek Verstappen op weg naar pole, voor wat zijn kampioensrace kan worden. Maar nee, vlak voor het einde werd hij door zijn team naar binnen gedirigeerd en moest hij zijn ronde afbreken. “What the f*ck? Waarom? Wat zijn we aan het doen, jongens?” foeterde Verstappen door de boordradio, terwijl ze hem aan de pitmuur tot rust probeerden te manen. “We leggen het straks wel uit”, werd de Nederlander verteld, die zo na een heel sterke kwalificatie met P8 naar zijn hotel moest vertrekken.
Totaal onnodig. Uitleg zal spoedig volgen, maar het leek verdacht veel op een misrekening van het team, dat een gebrek aan overgebleven brandstof in de tank vreesde. Een blamage. Tot overmaat van ramp belandde Charles Leclerc, zijn grootste overgebleven WK-concurrent ook nog eens op poleposition, zijn 18de. Voor Sergio Pérez op P2 en Lewis Hamilton op P3. Een uitslag waar niemand op rekende, want gaf Verstappen gas dan deed hij steeds mee voor pole, in alle omstandigheden.
Verstappen: “Logica klopt niet”
“Dit is helemaal kut”, wond Verstappen er bij Viaplay na de kwalificaties geen doekjes om. “Je vult je auto voor vijf rondes en wilt er zes doen, die logica klopt niet. Ik had die ronde ervoor natuurlijk gewoon af moeten maken, maar op de een of andere manier kwamen we daar te laat achter.” En dat terwijl er zoveel verbetering in de auto zat na gisteren, toen hij minder kilometers kon maken dan gehoopt. “Dat kun je nu allemaal in het putje gooien als je als achtste start, want inhalen is hier superlastig. De snelheid zat er goed in, zeker in deze omstandigheden was het mooi een mooie pole geweest. Ik moest op de limiet gaan en het zag er goed uit.”
“Hier in Singapore wordt het een moeilijk verhaal”, gaat Verstappen verder. “Het is warm, alles wordt heet als je achter een andere auto rijdt. Op dit moment moet ik denk ik even terug naar het hotel om tot rust te komen, want ik heb er nog niet heel veel zin in.”
LECLERC PAKT DE POLE!
Leclerc pakt de pole. Bizar moment ook. Verstappen staat op het punt er nog onder te duiken, maar wordt naar de pit geroepen. Er is duidelijk iets mis met zijn Red Bull. Daardoor vertrekt de huidige WK-leider morgen pas op de achtste plaats.
En nu Leclerc
Leclerc liefst 1,3 seconden sneller dan Alonso. Nog dertig seconden op de klok.
Alonso naar P1!
Alonso duikt onder de tijd van Hamilton!
Nog twee minuten
Nog iets meer dan twee minuten te gaan. De huidige stand van zaken: Hamilton, Verstappen, Pérez, Leclerc, Sainz.
Hamilton snel onderweg
1.51.019. Hamilton is bijzonder snel onderweg. Verstappen heeft het lastig.
Start Q3
Enkel Tsunoda en Magnussen op de intermediates.
Exit Russell
Een verrassing: Russell sneuvelt in Q2! Stroll, Schumacher, Vettel en Zhou eveneens.
Leclerc, Hamilton, Verstappen, Pérez, Alonso, Sainz, Gasly, Tsunoda, Norris en Magnussen strijden om de poll.
Slippertjes
De softband is precies toch nog een risicootje, zo blijkt. Stroll dreigt tweemaal weg te slippen, maar houdt zijn Aston Martin onder controle. Voordeel leveren ze (nog) niet op.
Softs
Jawel, Stroll en Vettel schakelen over op softs. Welke tijden zetten zij neer?
Mogen de intermediates de kast in?
"Het wordt heel snel droger', zegt Leclerc over de radio. Straks op droogweerbanden?
Leclerc voorlopig snelste
Met nog zes minuten op de klok weer de grote namen bovenaan. Met Leclerc, Verstappen, Pérez, Sainz en Hamilton. Schumacher, Magnussen, Russell - nog geen tijd neergezet -, Tsunoda en Zhou bengelen op de laatste vijf plaatsen.
START Q2
De overige 15 coureurs beginnen aan Q2, die een kwartiertje duurt.
Einde Q1
We nemen na Q1 afscheid van Bottas, Ricciardo, Ocon, Albon en Latifi.
De snelste tijd is voor Verstappen: 1:53.057.
Halfweg
Verstappen, Hamilton, Leclerc, Sainz, Russell en Pérez zijn momenteel de snelsten. De baan droogt op en wordt dus sneller en sneller. Het wordt zaak om straks goed te timen. Momenteel in de gevarenzone: Bottas, Ricciardo, Magnussen, Schumacher en Latifi.
START Q1
De kans op regen in deze kwalificaties? 20 procent.
Hamilton op het matje geroepen
Lewis Hamilton heeft zich een klein uurtje geleden moeten melden bij de stewards, omdat hij zijn neuspiercing dit weekend weer heeft gedragen. Eerder dit jaar legde de zevenvoudige wereldkampioen zich nog met tegenzin neer bij de regel die dit verbiedt ("Ik rij zo al zestien jaar rond"), waarop de FIA-president Mohammed bin Sulayem strenger handhaaft. Mogelijk komt het de Brit op een boete te staan.
Parcours
Na drie jaar zijn we terug op het stratencircuit van Marina Bay. Oftewel een beetje Monaco in het groot. "Dit is één van de beste races van het jaar en een prachtige plek om te komen", aldus Max Verstappen eerder deze week. Volgens de WK-leider ligt de focus op het rijden van een goede kwalificatie en hij verwacht safety cars. "Het is een uitdagende baan, de vochtigheid maakt het fysiek zwaar en het is moeilijk om een perfecte ronde te rijden vanwege de krappe bochten en de vangrails naast de baan."
Kwalificaties om 15u
Schumacher had een probleempje
Leclerc op één in laatste training
De laatste oefensessie op het stratencircuit van Singapore ging gebukt onder hevige regenval, maar uiteindelijk kon er toch nog een halfuurtje gereden worden. Charles Leclerc was het snelst in 1.57,782. Max Verstappen werd tweede op een halve seconde.
De weergoden hadden plannen, want in aanloop naar de derde vrije oefensessie regende het hevig. De klok liep wel, maar de uitgang van de pitstraat bleef dicht.
Uiteindelijk stopte het met regenen en bleef er nog een halve training over voor de coureurs en hun teams. Pierre Gasly was de eerste die het aandurfde, waarna al snel de rest van het veld volgde op full wets. Verstappen besloot een paar minuutjes extra te wachten en ging, nadat de baan alweer wat verder was opgedroogd, meteen voor intermediates. Bovenaan de tijdenlijst was het stuivertje wisselen tussen de Nederlander en Charles Leclerc, met de Monegask na het aflopen van de klok als officieuze winnaar: 1.57,782, een halve seconde rapper dan Verstappen.
Meeste coureurs de baan op
Pierre Gasly was de eerste die z'n bolide het natte asfalt opreed. Bottas en Ricciardo volgden al snel z'n voorbeeld, net als Hamilton. De meeste coureurs zijn ondertussen buiten. Maar het blijft toch uitkijken.
12.30u beginnen we eraan
Bij Magnussen en Verstappen ging de helm al op, sector per sector verdwenen de gele vlaggen en nu is het hoge woord er ook uit: om 18.30 uur lokale tijd (12.30 uur voor ons) gaat de uitgang van de pitstraat open.
Alle middelen worden ingezet
Regen gestopt, maar parcours nog te nat
Bernd Mayländer, de man achter het stuur van de safety car, gaat eens een kijkje nemen op het asfalt. De Duitser komt heel veel plassen water tegen.
Het is gestopt met regenen, maar Mayländer meldt dat het nog altijd te nat is.
Start VT3
Melding: session will start - pit exit stays closed. De klok gaat zo dus lopen, maar de coureurs mogen nog niet op pad. Voorlopig is er dus nog maar weinig te beleven op de baan.
De vraag blijft of we veel actie gaan krijgen vanuit de straten van Singapore. Het blijft zeiknat. De verwachting was overigens dat het richting de kwalificatie droger zou worden, maar dat is ook niet te garanderen.
Weerupdate: "Very, very wet"
Bij Red Bull geven ze nog even een weerupdate: "Héél, héél nat." Da's duidelijk.
Stortregen zorgt voor onzekerheid in aanloop naar slottraining in Singapore
In aanloop naar de kwalificatie kunnen de Formule 1-coureurs nog een uurtje trainen, maar het valt nog te bezien hoeveel van die tijd ze daadwerkelijk gaan benutten. Het regent namelijk al de hele ochtend (middag in Singapore) pijpenstelen.
Die derde vrije training zou niet de eerste racesessie zijn die vandaag wordt ontregeld door de stortregen. De kwalificatie bij de W Series werd eerst tijdelijk stilgelegd en daarna weer hervat, maar uiteindelijk toch ook weer voortijdig afgeblazen.
Heeft Red Bull de boel belazerd? Ferrari en Mercedes ruiken bloed: "Als dit klopt, moet er zeer zware sanctie volgen"
Is het op de piste niet meer spannend, dan kan je op de Formule 1 rekenen om achter de schermen een explosief vuurtje aan te steken. In de paddock van Singapore heerst het gerucht dat Red Bull de regels overtreden heeft. En daar groot voordeel door kreeg. Natuurlijk eisen Mercedes en Ferrari een zware sanctie.
Lees HIER meer.
Geen optimale tweede training voor Max Verstappen: "Niet echt representatief wat we lieten zien"
Het aanbrengen van aanpassingen aan zijn auto hield Max Verstappen tijdens de tweede vrije training lang binnen, zo vertelde de kopman van Red Bull Racing na afloop. Echt wakker zal hij van de gemiste track time echter niet liggen. "Er is nog volop ruimte voor verbetering."
Max Verstappen begon zijn 25ste verjaardag met een nagenoeg vlekkeloze eerste training in Singapore, waar de zon op dat moment nog niet onder was. Hij verbeterde zich meermaals en kwam op P2 uit, nadat Lewis Hamilton op de valreep nog onderdoor kwam. "Ik denk dat de auto best goed liep in vrije training 1", blikte de Nederlander dan ook terug. Enkele uren later verliep het tweede trainingsuur ogenschijnlijk een stuk moeizamer. Hij kon weinig kilometers maken en strandde op ‘maar’ plek 4. "We wilden een aantal dingen proberen, maar het doorvoeren van die aanpassingen duurde wat langer. Toen we daarna weer wat anders wilden doen, nam ook dat weer de nodige tijd in beslag."
Resultaat na al het oponthoud: twee korte stints, een op harde banden en een op softs. "Het was niet echt representatief wat we in VT2 lieten zien, maar er is nog volop ruimte voor verbetering", wist Verstappen ook. "De veranderingen die we hebben doorgevoerd: waren ze goed, waren ze slecht? Dat moeten we nu gaan analyseren."
Verstappen onderstreepte eerder deze week het belang van de kwalificatie op het Marina Bay Street Circuit, waar de race vaak chaotisch verloopt en een safety car nooit ver weg is. Om onder het Aziatische kunstlicht aanspraak te kunnen maken op polepositie, de beste uitgangspositie voor zijn zesde GP-zege op rij, zal er echter wel een schepje bovenop moeten bij Red Bull Racing.
Even schrikmoment voor Gasly
Het was even schrikken voor iedereen die het zag gebeuren, maar de brand in de AlphaTauri van Pierre Gasly was snel geblust. De Fransman kwam met de schrik vrij en kon er na afloop van de tweede vrije training in Singapore zelfs wel om lachen.
"Dat hoort allemaal bij de training", grapte Gasly. "Even controleren hoe sterk de motor is in hete omstandigheden.” Het incident gebeurde terwijl zijn wagen in de pitstraat naar binnen werd getrokken. Plotseling kwamen er vlammen uit de bolide boven het hoofd van de Fransman. Een monteur van Aston Martin was razendsnel om te blussen.
"Het werd wat warm", aldus Gasly. "Een beetje het gevoel van een barbecue, maar uiteindelijk was het niet al te erg. Voor de rest van het weekend is dit geen probleem.”
Carlos Sainz snelste in tweede oefensessie
De Spanjaard Carlos Sainz (Ferrari) heeft de snelste tijd neergezet tijdens de tweede oefensessie in Singapore. Sainz werkte zijn snelste ronde op het circuit van Marina Bay af in 1:42.587 en was daarmee net iets meer dan twee tienden van een seconde sneller dan zijn Monegaskische ploegmaat Charles Leclerc, de nummer twee in de WK-stand. De derde tijd kwam op naam van Mercedes-rijder George Russell, regerend wereldkampioen en WK-leider Max Verstappen zette met zijn Red Bull de vierde tijd neer, op 339 duizendsten van Sainz.
Lewis Hamilton kwam op bijna zes tienden niet verder dan de vijfde tijd. De Britse zevenvoudige wereldkampioen was eerder op de dag de snelste gebleken in de eerste vrije oefenritten. Het was voor Hamilton, die een tegenvallend seizoen doormaakt, de eerste keer in 2022 dat hij de snelste was in een oefensessie voor een Grote Prijs.
Zaterdag zijn er om 12 uur de derde vrije trainingen. De kwalificaties staan vanaf 15 uur op het programma. De Grote Prijs van Singapore, traditioneel onder kunstlicht, start zondag om 14 uur.
In de WK-tussenstand leidt Verstappen met 335 punten. Leclerc is zijn eerste achtervolger met 219 punten. De Nederlander kan zondag al voor het tweede jaar op rij wereldkampioen worden. Hij moet dan de race winnen en 22 punten meer behalen dan Leclerc.
Lewis Hamilton duikt op de valreep onder tijd Max Verstappen in eerste training Singapore
Enigszins verrassend heeft Lewis Hamilton de snelste tijd geklokt in de eerste vrije training op het stratencircuit van Singapore. Met nog een paar minuten te gaan dook de Brit in zijn Mercedes 84 duizendsten onder de tijd van Max Verstappen: 1.43,033 om 1.43,117.
Muziek en taart in de pit box van Red Bull Racing voor aanvang van de eerste vrije training. Niet om alvast vooruit te lopen op de tweede wereldtitel van Max Verstappen die er mogelijk dit weekend al aan zit te komen, maar wel om de 25ste verjaardag van de Nederlandse vedette te vieren. Toen de klok daadwerkelijk liep, meldde Charles Leclerc vrijwel meteen dat er ‘something wrong’ was bij hem aan boord, vermoedelijk met de remmen van zijn Ferrari. De Monegask stond vervolgens lang binnen, terwijl Max Verstappen zich op de mediumband keer op keer verbeterde en bijna onafgebroken P1 in zijn bezit had.
Zoals gewoonlijk ging het in het tweede gedeelte van de sessie nog harder, nadat de coureurs overstapten op zachter rubber. Het was Sergio Pérez die zijn Nederlandse teamgenoot dan toch afloste, maar heel lang duurde dat niet. Verstappen kon zich nog net verbeteren naar 1.43,117, alvorens Lance Stroll voor een rode vlag zorgde op het Marina Bay Street Circuit. De Canadees raakte de muur, op dit circuit nooit ver weg, en kreeg van het team de opdracht zijn Aston Martin te stoppen.
In het resterende kwartier verbeterde Verstappen zich vervolgens niet meer, maar dat deed de concurrentie wel. Leclerc sloot aan op drie tienden, waarna het 5 minuten voor het einde Lewis Hamilton was die - inmiddels onder het kunstlicht - naar de snelste tijd ging: 1.43,033. De Brit, die dit seizoen nog altijd droog staat, won de GP van Singapore al vier keer.