Verstappen wereldkampioen
Eindelijk, de bevestiging. Verstappen volgt zichzelf op als wereldkampioen.
Verstappen toch wereldkampioen?
De jury smeert Leclerc finaal een tijdstraf van vijf seconden aan, waardoor Verstappen uitgeroepen wordt tot wereldkampioen. Maar dat lijkt twijfelachtig.
Verstappen wint!
Een autoritaire Verstappen wint de GP van Japan. Leclerc kan Pérez nét afhouden en wordt tweede. Seizoenszege 12 dus voor Verstappen, die wel nog niet zeker is van de wereldtitel. Binnen twee weken in de Verenigde Staten, dan maar?
Nog 2 minuten
Verstappen vraagt toch nog maar eventjes of ze niet nog eens naar binnen komen voor nieuwe banden. Zo kort voor het einde lijkt dat ook niet nodig en bovendien erg risicovol. Leclerc rijdt nog altijd rond op de tweede plek.
Pérez aast op tweede plek
Leclerc voelt de hete adem van Pérez in de nek. Red Bull mikt op plekken één en twee in Japan.
16 seconden
Leclerc blijft voorlopig op de baan, Verstappen is andermaal outstanding in de regen. Het verschil tussen de twee bedraagt 16 seconden.
Pitstop Leclerc?
Leclerc vraagt aan het team wat een pitstop hem zou kosten. Vijf plekken, antwoordt zijn engineer. Wat is er aan de hand bij Leclerc en zijn banden? De Monegask van P2 naar P7 zou Verstappen mogelijk wereldkampioen maken.
Verstappen loopt uit
Verstappen vergroot zijn voorsprong. De Nederlander heeft een voorsprong van negen seconden op eerste achtervolger Leclerc, met Pérez daar weer zeven seconden achter.
Huidige top 5
1. Verstappen
2. Leclerc
3. Pérez
4. Ocon
5. HamiltonPitstops Verstappen en Leclerc
Verstappen en Leclerc komen gelijktijdig naar binnen. Pérez volgt direct, verstandige beslissing van Red Bull.
Go!
Verstappen duwt op zijn gaspdaal! Leclerc volgt, Pérez laat een gaatje. Terwijl Latifi en Vettel meteen naar binnen komen voor intermediates.
Rollende start
De safety car gaat naar binnen komen en dan krijgen we een rollende start!
De baan is heel goed.
Herstart na twee uur
Na dik twee uur rollen de bolides weer de pitstraat uit, de safety car en Verstappen voorop.
Herstart binnen vijf minuten
Goed nieuws vanuit Japan. Binnen vijf minuten gaan we opnieuw racen.
Nog ruim een uur
Verschillende geluiden uit de paddock in Japan. De een ziet graag dat we in ieder geval wat rondjes achter de safety car gaan maken, de ander vindt het nog altijd te gevaarlijk. De klok tikt verder, nog 1 uur en 3 minuten, terwijl de radar laat zien dat het voorlopig nog niet droog is.
Geen volle punten
Ten laatste om 10.04 uur zetten ze er een punt achter in Japan, waardoor het niet meer mogelijk is om nog 75% van de race te rijden en dus volle punten uit te delen. Halen we een halve race, en daar lijkt het momenteel ook niet echt op, verdient de winnaar nog maar 13 punten. Om dat te halen, moeten we wel uiterlijk rond de klok van 9 uur naar een herstart gaan. Met andere woorden: het wordt moeilijk voor Verstappen om vandaag al de wereldtitel te pakken.
Boze Gasly
Opvallend beeld, zo'n uur geleden. Pierre Gasly zag plots een kraan opduiken en maakte zich kwaad op de organisatie. Terecht ook, zeven jaar geleden overleed zijn landgenoot Jules Bianchi na een botsing tegen een gelijkaardige machine.
De reactie van de FIA: "Omdat de omstandigheden verslechterden, werd de rode vlag gezwaaid voordat auto 10 (Gasly) de locatie van het incident een ronde eerder bereikte."
Er is een felle bui op komst, die zeker 20 minuten zal duren.
Herstart uitgesteld
Het blijft regenen in Japan. De herstart wordt uitgesteld.
Herstart om 7.50 uur
Binnen een klein kwartier wordt de herstart gegeven. In eerste instantie achter de safety car, dat wel. De start zal rollend zijn.
Wachten op herstart
Het is voorlopig nog onduidelijk wanneer de race wordt hervat.
Code rood
De rode vlag wordt nu zelfs gezwaaid. De regen is in kracht toegenomen en dus vindt de wedstrijdleiding het even niet meer veilig. De F1-piloten trekken naar binnen.
Meteen safety car na crash Sainz
Einde verhaal voor Sainz! Hij staat in de banden met een kapotte auto. Ook Albon moet meteen de strijd staken.
Start!
De lichten gaan aan, weer uit en we zijn vertrokken! Meteen zijn Verstappen en Leclerc vól in gevecht! De Nederlander is minder snel weg, maar wil van geen wijken weten en behoudt zijn leidersplek. Pérez is op zijn beurt voorbij Sainz gereden. Vettel valt helemaal terug.
Regen
Het regent in Japan. En dat gaat niet snel veranderen. We krijgen een regenrace op Suzuka!
Wordt Verstappen wereldkampioen?
Goeiemorgen, liefhebbers van de Formule 1. Max Verstappen kan vandaag zichzelf opvolgen als wereldkampioen. De Nederlander moet in deze Grote Prijs van Japan 8 punten meer verzamelen dan Charles Leclerc én 6 meer dan teamgenoot Sergio Pérez. Winnen met de snelste raceronde is de gemakkelijkste manier om het te doen, dat zou hem 26 punten opleveren en naar een totaal van 367 brengen. Hier heb je alle scenario's!
Gasly naar Alpine, De Vries krijgt zitje bij AlphaTauri
Pierre Gasly racet volgend seizoen voor Alpine. Zijn plaats bij AlphaTauri wordt ingenomen door Nyck de Vries. Beide transfers raakten vrijdagnacht bekend. Gasly vormt in 2023 een duo met Esteban Ocon. Er was bij Alpine een plaats vacant omdat Fernando Alonso volgend jaar overstapt naar Aston Martin waar hij Sebastian Vettel, die op pensioen gaat, vervangt.
De 26-jarige Gasly ondertekende een contract voor meerdere seizoenen. De Fransman debuteerde in 2017 in de Formule 1 bij Toro Rosso, het kleine broertje van Red Bull. Daar kreeg hij in 2019 zijn kans maar halfweg het seizoen moest hij een stap terugzetten en keerde terug naar AlphaTauri (het omgedoopte Toro Rosso). Voor dat team won hij in 2020 de GP van Italië, zijn enige zege tot dusver.
© AFP — Pierre Gasly. De positie van Gasly bij AlphaTauri zal in 2023 worden ingenomen door Nyck de Vries. De 27-jarige landgenoot van wereldkampioen Max Verstappen is nu nog reserve bij Mercedes. De Vries, wereldkampioen Formule E in 2021, debuteerde vorige maand in de F1 als vervanger van de zieke Alexander Albon bij Williams in Italië en werd negende.
© Photo News — Nyck de Vries. Verstappen over incident met Norris: "Je creëert dit probleem door iemand te naaien"
Verstappen zelf kwam ook aan het woord over het incident met Norris. Nog even de feiten: met nog zo'n 7 minuten op de klok in Q3 maakte Verstappen een onverwachtse manoeuvre, toen hij de McLaren-coureur zag opdoemen vlak voor de chicane aan het einde van het Japanse rondje. De Brit moest daardoor uitwijken over het gras om een ongeluk te voorkomen.
"Iedereen zit zijn eigen bandentemperatuur in de gaten te houden. Die van mij waren nog best koud", zegt Verstappen. "Op een gegeven moment zie ik dan die McLaren in mijn spiegel. Ik wilde op het gas gaan om hem voor te blijven, maar toen brak de wagen helemaal uit vanwege die koude banden. Maar het is een beetje een gentlemen's agreement dat je elkaar niet gaat inhalen voor de laatste bocht. Uiteindelijk creëer je een probleem door iemand te willen naaien. Dat vind ik niet correct", aldus Verstappen, die zich nog tijdens de kwalificatie verontschuldigde bij Norris.
Max Verstappen krijgt reprimande van stewards en houdt pole
Max Verstappen heeft een reprimande gekregen voor zijn onvoorzichtige actie in de kwalificatie voor de Grote Prijs van Japan. Hij behoudt daardoor zijn poleposition voor de race op zondag, waarin de Nederlander zijn tweede wereldtitel in de Formule 1 kan veroveren.
De wedstrijdjury onderzocht na de kwalificatie het incident waarbij Verstappen in zijn Red Bull onverwachts uitweek naar links en de veel sneller rijdende Lando Norris in zijn McLaren maar net een botsing kon vermijden door over het gras naast de baan van Suzuka te rijden. Dat gebeurde in de ronde waarin beide coureurs zich klaarmaakten voor een snelle ronde op tijd.
De stewards vroegen tekst en uitleg van Verstappen en Norris en oordeelden daarna dat het vergrijp niet ernstig genoeg was om een straf uit te delen, vandaar de reprimande.
De Grote Prijs begint zondag om 7 uur Belgische tijd (14u lokale tijd). Verstappen kan zich voor de tweede keer op rij tot wereldkampioen kronen op voorwaarde dat hij de race wint en het bonuspunt voor de snelste ronde pakt. Dan maakt het niet uit welk resultaat zijn eerste achtervolger Charles Leclerc, tweede in de stand op 104 punten, in zijn Ferrari behaalt.
© Photo News Verstappen pakt pole
Het verloop van vanochtend zal Verstappen veel vertrouwen hebben gegeven. Tijdens de laatste vrije training en in de kwalificatie kwam hij van het begin af aan goed voor de dag. De regerend wereldkampioen was de snelste in de eerste kwalificatieronde en was in Q2 ook sneller dan de Ferrari-coureurs, terwijl zijn teamgenoot Sergio Perez het beste rondje reed van het tweede blok.
In de derde ronde liet Verstappen weer meteen zien hoe rap hij op het circuit van Suzuka is. Van alle eerste pogingen in Q3 was die van hem het snelst, voor Ferrari-coureur Charles Leclerc. Voordat de mannen van Red Bull en Ferrari, die dit keer niets te vrezen hadden van de Mercedes-coureurs, aan hun ultieme poging om pole position te pakken begonnen, stal Sebastian Vettel de show. De viervoudig wereldkampioen stopt na dit seizoen en is dus voor het laatst als Formule 1-coureur in Suzuka, op het circuit waar hij vier keer won.
© Photo News Vanuit zijn Aston Martin zwaaide hij vrolijk naar het Japanse publiek en gebruikte hij de boardradio om afscheid te nemen van de gepassioneerde racefans en ze te bedanken voor hun support. Het gebeurde vlak voordat Leclerc erachter kwam dat hij Verstappen niet kon verslaan. De Monegask is zoals bekend de naaste belager van Verstappen in de strijd om de wereldtitel. Maar hij zal van hoge huizen moeten komen om de tweede wereldtitel van Verstappen nog langer uit te stellen. Want in de kwalificatie slaagde hij er niet in de Nederlander te verslaan.
Verstappen hield Leclerc met een verschil van 0,1 seconde achter zich en begint zijn jacht op zijn twaalfde overwinning van dit seizoen vanaf pole position.
© REUTERS Mercedes domineert tweede oefensessie in de regen
George Russell heeft de beste tijd neergezet in de tweede oefensessie. Op het natte circuit van Suzuka klokte hij in zijn Mercedes een ronde in 1:41.935. Daarmee was Russell 0.235 sneller dan zijn land- en teamgenoot Lewis Hamilton. De Red Bulls van Max Verstappen (op 0.851) en Sergio Perez (op 0.899) werden drie en vier.
Mick Schumacher (Haas) ging na zijn crash in de eerste oefensessie niet meer van start omdat het chassis van bolide moest worden gewisseld.
© AP — George Russell. Alonso snelste in de regen, Verstappen zesde
Max Verstappen heeft in de eerste vrije training de zesde tijd neergezet. Hij reed in de regen slechts een paar rondjes over het circuit van Suzuka. Fernando Alonso klokte de beste rondetijd: 1.42,248. Verstappen zat daar ruim 1,1 seconde boven.
Vanwege de regen was het voor de Formule 1-coureurs niet mogelijk om snelle rondetijden neer te zetten. Op sommige plekken van het circuit lagen zelfs plassen. Aan het begin van de sessie gebruikten de coureurs die toch de baan op kwamen daarom de regenbanden (full wets). Verstappen en Sergio Pérez kwamen na ruim een half uur wachten in de pits het circuit op met de zogeheten intermediates. De Nederlander zette op die band direct de op dat moment beste tijd neer.
Terwijl Verstappen na vier rondes al weer de pits op zocht en daar uit zijn auto klom, doken heel wat coureurs onder zijn tijd. Achter Alonso (Alpine) eindigden de Ferrari-coureurs Carlos Sainz en Charles Leclerc respectievelijk als tweede en derde. Zij gaven beiden ruim drie tienden van een seconde toe op de 41-jarige Spanjaard. Leclerc schoot op het natte asfalt nog even de grindbak in, maar de Monegask kon zonder schade verder rijden. Ook Nicholas Latifi van Williams belandde kort buiten de baan toen hij zich verremde. Mick Schumacher (Haas) maakte op het einde van de sessie brokken.
Om 8u Belgische tijd begint de tweede vrije training van een uur. De race gaat zondag om 7u van start.
© AP Verstappen: “Niet bezig met dit soort dingen”
Ook Max Verstappen werd in aanloop naar de GP van Japan aan de tand gevoeld over het eventueel overschrijden van het budget door Red Bull: “Om eerlijk te zijn ben ik niet echt bezig met dit soort dingen. Het is aan de FIA en ik heb mijn focus gewoon op racen. Er is verder niet zo veel over te zeggen en ik neem aan dat we maandag meer weten.”
“Wat ik van mijn team hoor, is dat wij niets fout hebben gedaan”, benadrukte Verstappen nog. “Ik word sowieso niet met een kater wakker, maandag.” Ook niet letterlijk van het feest als hij kampioen wordt. “Ik vlieg gewoon weer terug naar huis. Het zal een heel andere ontlading worden dan vorig jaar.”
© Photo News — Verstappen. Budget-gate
Lewis Hamilton vindt dat teams die het budgetplafond in de Formule 1 overschrijden gestraft moeten worden. Volgens nog onbevestigde berichten zouden twee renstallen afgelopen jaar meer hebben uitgegeven dan de maximaal toegestane 145 miljoen dollar voor de bouw en ontwikkeling van hun raceauto’s. Bij Red Bull, het team van wereldkampioen Max Verstappen, zou zelfs sprake zijn van een forse overschrijding.
“Ik denk dat het absoluut noodzakelijk is voor de transparantie om te straffen”, zegt de zevenvoudige wereldkampioen Hamilton. “Ik ben blij dat ons team in ieder geval erg streng is. Het zou slecht zijn voor de sport als er geen actie wordt ondernomen als er wel sprake is van een overtreding.”
Zijn teambaas bij Mercedes, Toto Wolff, had zich eerder al uitgelaten over de kwestie. “Dat kostenplafond is een van de belangrijkste regels die is ingevoerd om een eerlijker speelveld te creëren. Het is van groot belang dat deze regels worden nageleefd”, aldus Wolff. Teambaas Christian Horner van Red Bull noemde de aantijgingen ‘lasterlijk’.
Op overtredingen van de financiële regels staan sancties, die in zwaarte variëren van een boete of puntenaftrek tot in het ergste geval uitsluiting van de Formule 1. De internationale autosportfederatie FIA zou de resultaten van een onderzoek deze week naar buiten brengen, maar dat is verplaatst naar maandag. “Ik had eigenlijk verwacht dat de resultaten woensdag al kwamen. Ik hoop maar dat het vertraagd is omdat ze de zaak erg serieus nemen”, aldus Hamilton.
© Photo News — Hamilton. Volgens George Russell, de teamgenoot van Hamilton, zou Mercedes “meer hebben gepresteerd als het meer geld te besteden had”. Volgens hem moeten teams die meer hebben uitgegeven dat een seizoen later compenseren. “En waarschijnlijk iets meer als straf”, aldus de Brit. Russell wacht de resultaten af alvorens hij zich waagt aan verwijtende uitspraken. “Je moet een zekere mate van vertrouwen hebben, anders schudt het alles op wat in de racewereld bestaat. We willen eerlijk behandeld worden als we tegen anderen racen. We willen kunnen vertrouwen op de regels.”
© AFP — George Russell. Scenario's
Max Verstappen krijgt zondag zijn tweede kans om ruim voor het einde van het seizoen de wereldtitel in de Formule 1 te veroveren. Wat moet hij daarvoor doen?
Programma
Vrijdag
• 05.00 - 06.00 uur: eerste vrije training
• 08.00 - 09.30 uur: tweede vrije trainingZaterdag
• 05.00 - 06.00 uur: derde vrije training
• 08.00 - 08.18 uur: kwalificatie Q1
• 08.25 - 08.40 uur: kwalificatie Q2
• 08.48 - 09.00 uur: kwalificatie Q3Zondag
• 07.00 uur: race