VAN DER POEL WINT!
Daar is Van der Poel op de Via Roma. De Nederlander heeft tijd om te vieren en wint als eerste Nederlander sinds Hennie Kuiper in 1985. Ganna komt met een late uitval als tweede binnen voor Van Aert en Tadej Pogacar.
Laatste kilometer
Van der Poel valt niet stil en gaat winnen. Van Aert, Pogacar en Ganna zullen sprinten voor de tweede plaats.
Nog 2 kilometer
Van der Poel is beneden. Hij heeft 8 seconden voorsprong. Van Aert laat Pogacar en Ganna inschuiven.
Van der Poel is een killer, hé. Gezien hoe hij het bord van Van Aert eerst leeg at na de versnelling van Pogacar.
Afdaling
Van der Poel blijft buiten schot in de afdaling. Van Aert leidt de achtervolging. Ganna en Pogacar zetten zich aan het wiel. Wat gebeurt er straks in de straten van Sanremo? Van der Poel is nog niet helemaal weg.
Aanval Van der Poel!
Van der Poel geeft er net voor de top een lap op. De Nederlander heeft drie seconden op Van Aert, Pogacar en Ganna.
Aanval Pogacar
Daar is de aanval van Pogacar. Ganna dicht het gat. Van Aert en Van der Poel komen ook. Met vier naar de top! Mohoric en Pedersen kraken.
Gaatje
Trentin laat het gat vallen. Cosnefroy dicht het gat niet. Zo zijn we met z'n zevenen weg. Wellens, Pogacar, Van der Poel, Ganna, Van Aert, Kragh Andersen, Mohoric en Pedersen.
Versnelling Wellens
Tim Wellens gooit de knuppel in het hoenderhoek. Pogacar volgt in z'n wiel. Ganna en Kragh Andersen zijn ook mee. Pedersen, Mohoric, Van der Poel en Van Aert volgen iets verder.
Positionering
Pogacar wurmt zich naar het wiel van Wellens op circa tiende positie. Van der Poel, Van Aert, Bettiol en Cosnefroy zitten ook helemaal vooraan.
Dit is indruk maken van Bahrain-Victorious. Moet het nog rapper?
Poggio!
Bahrain-Victorious zet Mohoric op kop af aan de Poggio. Van Aert heeft enkel nog Laporte bij zich zitten.
Iedereen klaar?
Sénéchal houdt nu de koord. Straks draaien we rechtsop en dan kunnen de paarden los op de Poggio.
© MILANO - SANREMO — De Poggio Di Sanremo is elk jaar weer de absolute scherprechter. Gaan we dan toch een sprint krijgen?
Politt ingerekend
Ook Girmay en Sagan zitten er met nog wat ploegmaats bij. De Poggio komt er over een kilometer of drie aan. Politt is ondertussen weer ingerekend.
© Photo News © Photo News © Photo News Nog 15 kilometer
Bahrain-Victorious zet de achtervolging op de Duitse kampioen in. Philipsen zit er zéker nog bij in het peloton. Net als Ewan, op papier de twee rapsten.
Aanval Politt
Nils Politt flitst weg op het tussenstuk. Terwijl het peloton zich organiseert, pakt de Duitser meteen een paar seconden.
Afdaling
Trentin kijkt niet om in de afzink. Van der Poel en Kragh Andersen zijn mee. De rest volgt op een paar meter.
Boven
Ineos-Grenadiers loodst Ganna in pole position de afdaling in. Alle groten zitten er nog bij, de aangekondigde aanval van Pogacar blijft uit.
De Lie overboord
Arnaud De Lie zit aan de staart te wroeten met een veel te grote versnelling. De Waal lijkt een prijsje te betalen voor zijn voortvarendheid in de eerste kilometer van de Cipressa.
Grossschartner neemt over
Grossschartner komt Ulissi aflossen vooraan, maar de Italiaan pikt als tweede gewoon weer in. Wanneer wordt het gaspedaal helemaal ingeduwd?
Nog 25 kilometer
Achteraan staat de deur open, maar voorlopig zien we geen al te grote namen lossen. Het kan nog rapper. Van Aert heeft Valter en Laporte bij zich.
UAE-treintje
Pogacar heeft zijn paarden voor z'n kar gespannen. Ulissi en Wellens leiden de dans. Trentin en Grossschartner zitten in de buurt.
Cipressa
De Lie ment de troepen op de Cipressa. Ook Ganna en Van Aert zitten op de eerste rij. Van der Poel en Pedersen schuiven op. Pogacar zit aanvankelijk een beetje ver, maar komt erdoor.
Samensmelting
Einde verhaal voor de vluchters. Aan de voet van de Cipressa komen ze bij Lotto-Dstny met Ewan op de proppen. Knap werk.
Val Tratnik
Weer gehakketak in het peloton. Tratnik en Kwiatkowski haken in elkaar, de valpartij valt gelukkig mee. In elk geval: slecht moment om achterop te raken. De Cipressa komt eraan over anderhalve kilometer.
Valpartij
Achteraan het peloton een nieuwe valpartij. Benedetti en Bennett zijn bij de slachtoffers. Ook de Tsjech Bittner zien we liggen.
20 seconden
Vooraan blijven we met z'n zessen over. Zoccarato, Tonelli, Balmer, Maas, Rivi en Maestri houden nog 20 seconden over op het pak.
Nog 35 kilometer
De renners rijden door Imperia en dan komt de Cipressa stilaan in de buurt. Hieronder nog eens de gegevens.
© RCS — De gegevens van de Cipressa. Probeer straks maar eens weg te rijden op de Cipressa. Ze rijden er met 40 kilometer per uur bergop.
Boven
Ondertussen moeten er nog een paar vantussen net voor de top van de Capo Berta. Tonelli lost vooraan, in het peloton zien we Eekhoff achterop raken.
Cavendish lost
Ook voor Cavendish is de Capo Berta er teveel aan. De Brit lost de rol in het peloton. Streep door de kansen van de winnaar van Milaan-Sanremo in 2009.
Capo Berta
Abreha en Riabushenko buigen het hoofd op de Capo Berta. De andere zeven blijven doorkachelen.
Mullen predikt kalmte
Mullen maant de rest op de eerste rij aan om het kalm aan te doen. De Ier heeft een goed plaatsje versiert voor z'n kopman Bennett. Vooraan blijven zitten is nu cruciaal. Een nieuwe stroomstoot zou dat kunnen veranderen.
Capo Cervo
De tweede van de drie Capi is ook gerond. Het tempo ligt hoog, maar voorlopig staat de deur nog niet open achteraan het peloton. Brengt de Capo Berta daar straks verandering in?
Val Aranburu
Helemaal achterin het peloton valt Aranburu. Het stropt even en de Spanjaard rijdt in op zijn voorganger.
Het is een wedstrijd van momenten. Er is geen tijd om iets recht te zetten in de finale. Soms opent er zich voor één nanoseconde een kans en als je die niet grijpt, dan kantelt heel de koers in je nadeel.
© AFP © AFP Recordgemiddelde
Met 45,330 km/u gemiddeld is dit voorlopig de op twee na snelste Milaan-Sanremo ooit. Alleen in 1990 (45,806 km/u) en vorig jaar (45,331 km/u) ging het er sneller aan toe. Nog een uurtje afwachten om te zien of het record sneuvelt.
Capo Mele
De vluchters ronden de top van de Capo Mele al. De voorsprong slinkt zienderogen. 58 seconden nu.
Eeuwige Dillier
Dillier jakkert zich nog een keer af, het vaatje van de Zwitser moet stilaan leeg zijn. Al bewees hij in Parijs-Roubaix in 2018 al eens heel lang mee te kunnen gaan. Opvallend: in het openingsweekend brak Dillier nog een beentje in z'n hand.
De drie Capi en hun gegevens
- Capo Mele - 1,8 km aan 3,9% gemiddeld (top op 51 km van finish)
- Capo Cervo - 2,5 km aan 4,1% gemiddeld (top op 46 km van finish)
- Capo Berta - 1,8 km aan 7,3% gemiddeld (top op 38 km van finish)
Capi in aantocht
Alassio staat er in grote letters op de rotswand. Dat betekent dat de Capo Mele er binnen de tien kilometer aan zit te komen. Wie zich nog even wil bevoorraden, loopt best niet te ver meer.
Tratnik achterop
Een van de luitenanten van Wout van Aert is achterop geraakt. Het is niet duidelijk of Tratnik gevallen is of een mechanisch defect heeft, wel dat hij een streepje op de carrosserie zal moeten zetten om terug te komen.
© Photo News © AP De handdoekenlegfase is begonnen. Iedereen wil naar voren komen om zijn plekje op te eisen.
Roze
De mannen van EF komen naar voren. Alberto Bettiol draagt het rugnummer 61 bij die roze ploeg van Jonathan Vaughters en is dus in theorie kopman. Al worden Cort en Powless ook vaak genoemd.
45 km/u
Het peloton pelt er weer een half minuutje vanaf. Het gemiddelde voorlopig na vijf uur koers: 45 km/u.
Tussenvaststelling: Soudal Quick-Step doet niet mee met de werken vooraan het peloton. Declercq hebben we nog niet gezien.
Nog 80 kilometer
De voorsprong van de negen vooraan duikt voor het eerst onder de twee minuten. Is hun liedje straks op de Capi gezongen?
Peter Sagan: "Er kan veel gebeuren"
Het laatste startinterview dat we nog tegoed hadden is met Peter Sagan. De Slovaak is aan zijn dertiende en laatste Milaan-Sanremo toe. "Of ik outsider ben? In Sanremo weet je nooit. Er kunnen veel dingen gebeuren, dit is mijn 13de deelnamen en ik heb veel gezien. Het is de makkelijkste klassieker om te rijden, de moeilijkste om te winnen."
Nog 90 kilometer
De voorsprong van de 9 koplopers loopt terug tot iets meer dan twee minuten. De aanvallers rijden dus al 200 kilometer op kop.
Snelheid
Het peloton is op één lang lint gerokken. Dillier, Van Emden, Mosca en Covi zijn nog altijd de eerste in de rij. Van Aert en Stuyven worden naar voren gebracht, door de wind in de rug gaat het plots snel.
Voor mij is het vooral zaak om te volgen en daarna te sprinten, hopelijk voor de zege.
Nieuwe plaspauze
300 kilometer koers, dan plast een mens al wat af. Opnieuw zwaaien er een paar breed uit om een sanitaire stop te houden.
© AP © Photo News