Verstappen wint
Herstart gegeven
De twaalf bolides die overblijven zijn opnieuw uit de pitstraat gereden achter de safety car. Na deze ronde is het meteen afgelopen. Max Verstappen zal dus winnen.
Herstart om 9:33, tijdstraf Sainz
Nog vier minuten wachten. Dan wordt het laatste rondje afgewerkt achter de safety car. Sainz heeft intussen een tijdstraf van vijf seconden gekregen voor zijn aanrijding met Alonso.
Herstart
We krijgen een herstart achter de safety car. Verstappen heeft zijn zege zo binnen, Hamilton wordt tweede. Ook Alonso mag opnieuw starten. De bolides van beide Alpines, Gasly en Ocon, zijn niet meer in staat om te rijden.
Wachten op nieuws
Een volledige ronde kan er niet meer worden afgewerkt. Verstappen lijkt zo wel zeker te zijn van de zege. Voorlopig is het wachten op nieuws van de wedstrijdleiding.
Wat gebeurt er nu?
Wordt de race beëindigd? Telt dan de uitslag van voor de herstart? Er blijven momenteel heel wat vragen onbeantwoord.
R57: Verstappen uitstekend weg, nieuwe rode vlag
Verstappen is uitstekend weg. Maar we krijgen een nieuwe rode vlag. Onder meer Alonso en Stroll crashen. Beide Alpines Gasly en Ocon schakelen elkaar uit. Wat een slagveld in Melbourne.
R57: herstart
De lichten springen voor de derde keer vandaag op groen. We krijgen nog twee rondes. Wat een spanning. Behoudt Verstappen zijn leidersplaats?
8:56 herstart
Binnen negen minuten starten we opnieuw. Wat een spanning in Melbourne.
R55: rode vlag
We krijgen een herstart. Magnussen verliest een band, die gewoon op het circuit ligt. Eerst kondigde de wedstrijdleiding een safety car aan, even later een rode vlag. Kan Hamilton nog over Verstappen? De Brit heeft nog enkele rondes.
R47: foutje Verstappen
De Nederlander gaat even uit de bocht en belandt in het gras. Daardoor verkleint zijn voorsprong op Hamilton van tien naar zeven seconden.
R45: Pérez naar P7
De Mexicaan blijft opschuiven. Hij gaat voorbij Norris en Hulkenberg richting plek zeven. De kloof met de huidige zesde, Stroll, bedraagt ruim vier seconden.
R42: Verstappen sneller
De strijd om de snelste wedstrijdronde is volop aan de gang. Nu zet Verstappen weer een snellere tijd neer.
R38: Hamilton snelste ronde
De zege lijkt weg voor Hamilton - Verstappen rijdt 10 seconden voor de Brit uit - maar een extra punt dankzij de snelste wedstrijdronde kan nog wel. Hamilton duikt onder de tijd van Pérez.
Tweet Russell
Het was niet de dag van George Russell. Zoveel is zeker. Eerst viel de tactische keuze met zijn pitstop tijdens de safety car in het water door een rode vlag. In ronde 18 vatte zijn bolide nog eens vuur.
R32: de situatie
We zijn over halfweg wedstrijd. Verstappen heeft nog steeds een riante voorsprong van acht seconden op Hamilton. Alonso rijdt rond op P3, Sainz op P4. Pérez, die moest vertrekken vanuit de pitstraat, is al opgeklommen tot plaats negen.
R25: Sainz voorbij Gasly
Het heeft wat moeite gekost, maar Sainz is nu toch voorbij Gasly geraakt. De Spanjaard gaat nu op zoek naar zijn landgenoot Alonso.
R25: Pérez duikt top 10 binnen
De inhaalrace heeft de Mexicaan al tot op positie negen gebracht. Intussen heeft Verstappen al een voorsprong van vijf seconden op dichtste achtervolger Hamilton. De Nederlander zet nu ook de snelste wedstrijdronde neer.
R18: brandje bij Russell
Een echte baaldag voor Russell. Er komt wat rook en vuur uit zijn power unit. Russell stapt veilig uit zijn bolide. Zijn race zit er wel op.
R18: Sergio Pérez
Pérez, de ploegmaat van Verstappen bij Red Bull, begon de race vanuit de pitstraat. De Mexicaan is intussen opgeklommen tot P13.
R12: Verstappen voorbij Hamilton
We hebben een nieuwe leider. Verstappen gaat, mede dankzij DRS, vlot voorbij Hamilton. De Nederlander heeft al meteen een bonus van twee seconden op zijn concurrent. Is Verstappen vertrokken voor een lange solo?
R10: Hamilton op 1
Een goede start van Hamilton. Verstappen was iets minder goed weg, maar behoudt wel zijn tweede plek ten voordele van Alonso.
R10: herstart
De lichten staan opnieuw op groen. Gaat iedereen vlot door de eerste bocht?
Herstart om 7:33
Binnen vijf minuten gaan we opnieuw van start in Melbourne.
Nadeel Russell
De Brit maakte van de safety car gebruik om een pitstop te maken. Hierdoor zakte hij wel terug naar P7. Dankzij de rode vlag mag elke bolide nu een 'gratis' pitstop maken. Russell vloekt, want zijn voordeel van vers rubber is daardoor weg. Bovendien zakte hij van plek 1 naar plek 7.
R8: rode vlag
Door de crash van Albon ligt er heel wat gravel op het circuit. Dat moet natuurlijk opgeruimd worden. De race ligt even stil.
R7: nieuwe safety car
We krijgen een nieuwe safety car na een crash van Albon. Onder meer Russell en Sainz maken hiervan gebruik om vers rubber te halen. Hierdoor rijdt Russell momenteel rond op plek zeven. Hamilton is nu leider.
R5: opnieuw racen
De safety car ruimt plaats. Kan Verstappen beide Mercedessen meteen bedreigen?
R4: Verstappen even boos
"He pushed me off the track", zegt Verstappen aan de teamradio over Hamilton. Al was daar niet echt iets aan de hand.
R2: safety car, wedstrijd Leclerc zit erop
We krijgen al snel een safety car. Leclerc was in de eerste bocht al in het grind beland. Zijn race zit er al op. Vorig jaar was de Monegask nog de beste in Australië.
R1: Russell en Hamilton voorbij Verstappen
Russell is in de eerste bocht al meteen voorbij Verstappen gegaan. Ook Hamilton, zijn ploegmaat bij Mercedes, is voorbij de Nederlander.
START
De lichten staan op groen. Behoudt Verstappen zijn eerste plaats? Kan Russell, die vertrekt op P2, de Nederlander meteen bedreigen?
Zelfs een vogel deert Max niet
In zijn laatste run was er nog even een bang momentje voor Verstappen. Plots verscheen er een vogel op de baan. "Ik raakte nog bijna een vogel. Gelukkig kon ik hem ontwijken. Neen, hij koos geen goed moment uit om de baan over te steken. Maar dit soort dingen gebeurt soms op een stratencircuit", klonk het achteraf.
Pole voor Verstappen, pech voor Pérez
Max Verstappen heeft voor de eerste keer in zijn carrière de pole position gepakt in Australië. Op het Albert Park Grand Prix Circuit, waar de tweevoudig wereldkampioen ook nog nooit een race won, was hij na een voortreffelijke ronde ruim twee tienden seconde sneller dan Mercedes-coureur George Russell. Lewis Hamilton werd derde.
De kwalificatie begon met een crash van Sergio Pérez. De Mexicaan, die twee weken geleden in Saoedi-Arabië pole position pakte én de grand prix won, verloor de controle over zijn Red Bull en schoof het grind in. De huidige nummer twee in het wereldkampioenschap sprak eerder deze week nog vol zelfvertrouwen over het uitdagen van Max Verstappen. Maar op de zaterdag in Melbourne kon hij dat niet waarmaken. Hij had een probleem aan de achterkant van zijn auto, waardoor hij tijdens de laatste vrije training ook al een paar keer uit de bocht vloog. In de kwalificatie zorgde het voor een rode vlag. De sessie werd even stilgelegd en Pérez lag eruit. Hij start morgen dus vanaf plek 20.
In de beslissende sessie liet Verstappen zijn klasse zien. De Nederlander was razendsnel. Met 1.16.732 dook hij ruimschoots onder de 1.17, iets wat verder alleen Mercedes-coureur George Russell nipt lukte. De Brit bleef echter ruim 0,2 seconde verwijderd van de tijd van Verstappen. Zijn tweede plek en de derde plaats van Lewis Hamilton gaven de Mercedes-fan wel een beetje hoop op betere tijden.
"Die laatste run was heel goed”, zei Verstappen direct na afloop. ,,Het is al het hele weekend lastig om de banden in het juiste window te krijgen, maar daar kwam alles bij elkaar. Ik ben erg blij om op pole te staan en heb erg veel zin in morgen. We hebben een goede raceauto, dus het wordt een interessante wedstrijd. Ik wil hier heel graag eindelijk eens winnen."
Hoe dan ook deed Verstappen in Melbourne wat hij daar nog niet eerder deed: winnen. Voor het eerst pakte de Nederlander pole position op Albert Park, waar hij ook nog nooit de race won. Maar met zijn sterke kwalificatie heeft hij de perfecte uitgangspositie gecreëerd om dat morgen wel te doen. Door de problemen bij Pérez zou hij bovendien zomaar eens flink kunnen uitlopen in het wereldkampioenschap.
© AFP — Max Verstappen Alonso de snelste in tweede vrije training
Fernando Alonso heeft de snelste tijd neergezet in de tweede vrije training. Zijn 1.18,887 op mediums was na een uur trainen goed voor P1 en dat had alles te maken met de regen. Max Verstappen eindigde op zes tienden als derde, ook nog achter Charles Leclerc.
© Photo News Verstappen 'geflitst'
Max Verstappen heeft een boete van 700 euro gekregen omdat hij tijdens de eerste vrije training te hard reed in de pitstraat. De maximumsnelheid is daar vastgezet op 80 km/u en de wereldkampioen werd 'geflitst' op 86,4 km/u.
Spinnende Verstappen duidelijk de snelste in eerste oefensessie, Hamilton tweede
Max Verstappen koos in de Australische voormiddag voor een iets ander programma dan zijn concurrenten door al snel met softs de baan op te komen. Het was dan ook geen verrassing dat hij vrijwel meteen naar P1 ging op de tijdenlijst: 1.18,790. Naarmate de training vorderde, volgden meerdere coureurs het voorbeeld van de Nederlander. Zo ook Sergio Pérez, op mediums tot dan toe tot op een halve seconde gekomen van zijn teamgenoot. De Mexicaan had zijn vliegende ronde net ingezet, toen hij het grind meepakte en zijn ronde moest afbreken. Uiteindelijk was het Lewis Hamilton (1.19,223) die ver achter Verstappen nog tot de tweede tijd wist te komen.
De ‘track time’ van de coureurs werd in het tweede gedeelte van de training gelimiteerd door een rode vlag. Een GPS-probleem zorgde ervoor dat de teams niet goed geïnformeerd werden over de positie van alle auto’s op de baan en om veiligheidsredenen neutraliseerde de wedstrijdleiding kort de training. Al met al kon de sessie na zo’n zeven minuten weer worden hervat. Max Verstappen had nog een bang moment. De wereldkampioen zorgde met een spin voor heel wat rook toen de training al op zijn einde liep.
FIA verbreedt startvakken na controverse in eerste races
De FIA heeft de startvakken met 20 centimeter voor de race van zondag verruimd na de controverse rond de straffen die zijn opgelegd aan Esteban Ocon (Alpine) en Fernando Alonso (Aston Martin) in de eerste twee races van het seizoen.
Ocon stelde zich aan de start van de seizoensopener in Bahrein verkeerd op. Alonso deed twee weken later hetzelfde in Saudi-Arabië. Ondanks het feit dat geen van beiden voordeel haalden uit deze verkeerde positionering kregen ze elk een straf van vijf seconden. Alonso kreeg daarna zelfs nog een extra straf van tien seconden nadat één van de monteurs de auto aanraakte met zijn krik tijdens de straftijd.
Aston Martin ging echter in beroep tegen de straf en kreeg ook gelijk. Om dergelijke situaties in de toekomst te vermijden heeft de FIA nu dus beslist om de gridpositie te verruimen tot een breedte van 2,70 meter. Verder wil de FIA ook een verticale lijn schilderen in het midden van elk gridvlak om de coureurs te helpen om zich beter te positioneren. Indien deze test succesvol blijkt, zal deze lijn voortaan in alle toekomstige races worden toegepast.
Pérez en Verstappen "weer op één lijn"
De plooien bij Red Bull zijn weer gladgestreken. Dat zegt Sergio Pérez. De Mexicaan, die in Saudi-Arabië won, mopperde toen na afloop over het feit dat teamgenoot Verstappen hem in de laatste ronde het bonuspunt voor de snelste raceronde had afgesnoept. Pérez wilde van het team een verklaring. "We hebben erover gesproken en we zitten weer op één lijn. We kunnen er weer van leren", zegt hij nu. "Ik kreeg op het bewuste moment niet de juiste informatie, maar nu weet ik dat het team het heel goed heeft gespeeld.”
"Al met al hebben we een geweldige start van het seizoen en we moeten dit momentum vasthoude", vertelt de Mexicaan ook. "Maar Melbourne is weer een heel ander circuit dan Bahrein en Jeddah, dus we staan weer voor een nieuwe uitdaging met onze auto.”
© Photo News — Verstappen en Pérez. Blonde 'haren' voor Verstappen
En plots heeft hij lange blonde haren. Vandaag dook Max Verstappen rond het circuit opeens op met een ander 'kapsel'. Voor een spelletje met de Australische streamingdienst 'Kayo Sport's kreeg hij een pruik opgezet. Met een lach op het gezicht speelde de tweevoudige wereldkampioen het toneeltje helemaal mee.
© Photo News © Photo News © Photo News © Photo News Naweeën van ziekte
Verstappen werd ruim twee weken geleden ziek in de aanloop naar de Grote Prijs van Saudi-Arabië, maar reed desondanks van de vijftiende startplek naar de tweede plaats aan de finish. In Australië vertelde Verstappen dat hij nog steeds kampt met de naweeën van zijn ziekte. "Ik keek aanvankelijk niet uit naar de ‘break’ van drie weken tussen deze race in Australië en de volgende in Azerbeidzjan. Maar toen werd ik behoorlijk ziek en sindsdien heb ik daar wat last van, zeker in de laatste race”, zei Verstappen. "Voor mij draait het de komende drie weken dus vooral om weer helemaal fit worden en een vol trainingsprogramma draaien.”
Verstappen had naar eigen zeggen in Saudi-Arabië het gevoel alsof hij een long miste. "Nadat ik in de eerste vrije training één snel rondje had gereden, duurde het twee rondes tot ik weer normaal kon ademen.”
Verstappen legt oorzaak van mindere resultaten in Australië bij plek op kalender
De Grand Prix van Australië is een race waar Max Verstappen opvallend weinig succes in heeft gehad. De tweevoudig wereldkampioen stond pas één keer op het podium in Melbourne, waar hij nooit won. Dat moet dit weekend gaan gebeuren.
Met de kennis van nu was het vrij bizar. Het sentiment dat vorig jaar rondom Max Verstappen heerste na de Grand Prix van Australië was bijzonder negatief. Zijn Red Bull was veel te zwaar, daardoor niet snel genoeg en bovendien niet betrouwbaar. Zijn uitvalbeurt in Melbourne was zijn tweede in de eerste drie races van 2022 en de Nederlander gaf aan dat een tweede wereldtitel volgens hem ver uit zicht was. "Maar we wisten toen wel dat er veel potentie in de auto zat”, zegt hij nu. Die tweede wereldtitel kwam er uiteraard wel. Met overmacht.
© AP Maar dat slechte weekend in Melbourne was wel exemplarisch voor de relatief matige statistieken die Verstappen in Australië kan overleggen. "De laatste jaren zijn we nooit zo goed geweest in het begin van het jaar”, verklaart hij. "Als deze grand prix op een andere plek in de kalender had gestaan, had ik hier waarschijnlijk meer goede resultaten gehad. Maar we hebben nu een goede kans op een goed resultaat.”
Zeven keer eerder was Verstappen in Australië. Drie keer viel hij uit en zijn derde plaats in 2019 was zijn beste resultaat. Daar moet dit weekend verandering in komen. Nu Red Bull in de eerste twee races van het seizoen heeft aangetoond duidelijk de beste auto te hebben. Een progressie die is ingezet na de grand prix in Melbourne van vorig jaar.
Het programma voor komend weekend (Belgische tijd):
Vrijdag 31 maart
• 3u30-4u30: Eerste vrije training
• 7-8u: Tweede vrije trainingZaterdag 1 april
• 3u30-4u30: Derde vrije training
• 7-8u: KwalificatieZondag 2 april
• 7u: Race
Hamilton: "Soms denk ik aan stoppen, maar dan besef ik dat ik een missie heb"
Intussen stoomt Lewis Hamilton zich klaar voor de GP van Australië. De zevenvoudige wereldkampioen, 38 intussen, ging lopen op het strand en deelde er een filmpje van op Instagram.
"Op sommige dagen denk ik eraan om te stoppen", klinkt het eerlijk in het bijschrift. "Maar als dat gevoel opkomt, denk ik na en besef ik dat ik een missie heb. En of jullie het nu beseffen of niet: dat geldt ook voor jullie. Iedereen wil wel iets bereiken. Iets dat hem een beter mens maakt, dat zijn leven waardevoller maakt of dat hem simpelweg trots maakt op zichzelf. Op sommige dagen lijkt het onmogelijk om dat doel te bereiken, maar dat is niet het geval." In het geval van Hamilton is die droom een achtste wereldtitel.
Welkom!
Australië ontvangt komend weekend het Formule 1-circus - in Melbourne wordt de derde GP van het seizoen afgewerkt. De eerste twee races werden gedomineerd door Red Bull. En het ziet er niet naar uit dat de krachtverhoudingen snel zullen veranderen. Mercedes beweert immers nu al dat het team de achterstand op Red Bull dit jaar niet meer zal goedmaken. “Het is niet realistisch om te denken dat we het gat op korte termijn kunnen dichten. Het zal nog maanden duren voordat we een auto hebben die gelijkwaardig is aan die van Red Bull”, aldus teambaas Toto Wolff.
© Photo News — Toto Wolff.