"We weten niet wat bonzend geluid betekent, maar we gaan door met zoeken"
De Amerikaanse en Canadese kustwacht gaat door met de zoek- en reddingsoperatie in de hoop dat de vermiste duikboot Titan teruggevonden kan worden. "De komende 24 tot 48 uur worden tot tien vaartuigen verwacht in het zoekgebied. We zetten alle mogelijke middelen in", klinkt het tijdens een persconferentie met een laatste stand van zaken.
Het zoekgebied is uitgebreid en strekt zich uit over een oppervlakte van 26.000 vierkante kilometer of twee keer de oppervlakte van de staat Connecticut en net iets minder groot dan België (ongeveer 30.000 vierkante kilometer). In dat gebied wordt gezocht tot op een diepte van 4 kilometer. "Dat is een immens zoekgebied", klinkt het.
Over de oorsprong van het geluid, dat wordt omschreven als "bonzend geluid", is nog geen duidelijkheid, klinkt het. "De mensen die de geluiden analyseren zijn gespecialiseerd en zoeken voor patronen in het geluid, maar konden nog geen uitsluitsel geven over de oorsprong." Volgens de kustwacht werden de geluiden vanochtend en gisteren opgepikt door een Canadees vliegtuig.
Interne memo overheid VS: bemanning hoorde 'gebons'
Volgens een intern memo van de Amerikaanse overheid was er tijdens de zoektocht naar de onderzeeër dinsdag 'gebons' te horen. Dat melden nieuwszender 'CNN' en 'Rolling Stone'.
De bemanning van een Canadees vliegtuig hoorde dinsdag elke 30 minuten geluid dat als gebons klonk en vier uur later, nadat extra sonarboeien werden uitgeworpen, was er nog steeds gebons te horen, volgens een interne memo van de overheid over de zoektocht.
Het was op basis van het document onduidelijk wanneer het gebons dinsdag werd gehoord en hoe lang. Een daaropvolgende update die dinsdagavond werd verzonden, suggereerde dat er meer geluiden werden gehoord, hoewel die niet werden omschreven als 'gebons'.
Het vliegtuig vond volgens diezelfde memo ook een wit rechthoekig object in het water, maar een ander schip dat op onderzoek uit was, werd omgeleid om in plaats daarvan de eerdergenoemde geluiden te helpen onderzoeken.
Eerder dinsdag maakte de Amerikaanse kustwacht bekend de zoekactie naar de Titan uit te breiden. Er werd al gezocht vanuit de lucht en vanaf het water, maar de kustwacht gaat ook zoeken met een onderzeeër. Frankrijk stuurt een schip met een diepzeerobot om mee te helpen. Een van de vijf Titan-opvarenden is een bekende Franse onderzoeker.
OceanGate bevestigt: CEO is zelf ook aan boord
OceanGate Expeditions, het bedrijf dat de onderzeese trips naar het beroemde Titanic-scheepswrak organiseert, bevestigt nu ook formeel dat het vijfde bemanningslid aan boord van de vermiste duikboot de baas van het bedrijf zelf is.
In een kort statement stelt OceanGate dat haar CEO en stichter Stockton Rush "aan boord is van de duikboot, als lid van de crew". Verdere details worden niet gegeven. Rush is 61 jaar oud.
Amerikaanse kustwacht op persconferentie: "Nog ongeveer 40 uur zuurstof over"
De Amerikaanse kustwacht heeft om 19 uur (13 uur lokale tijd) een persbriefing gehouden over de zoekpogingen naar de vermiste duikboot. "We bidden mee voor de vijf bemanningsleden en hun geliefden en we doen er alles aan om de Titan en de vijf mensen te vinden", zei kustwachtkapitein Jamie Frederick.
De kustwachtchef sprak van een "zeer complexe zoekoperatie" met heel uitgebreide zoekacties zowel boven, op als onder het water en met allerlei vliegtuigen, schepen en onderwaterapparatuur. "Tot nu toe zijn er nog geen resultaten." Frederick verwees onder meer naar de komst van het Franse schip met de diepzeerobot en pijplegschip 'Deep Energy', die mogelijk hoop kunnen brengen. "We blijven alles op alles zetten."
Er is ook zwaar materiaal van de Amerikaanse marine onderweg, onder meer een decompressiekamer, waarmee de vijf mogelijk op een veilige manier naar de oppervlakte gehaald kunnen worden in het geval de duikboot wordt gevonden. Want ook dat zou een serieus huzarenstuk worden. Verschillende experts buigen zich momenteel over de beste aanpak.
Hoeveel zuurstof er nog aan boord is momenteel? "Het is sowieso een schatting, maar nu zitten we op ongeveer 40 tot ongeveer 41 uur zuurstof die nog over is", aldus de kustwachtchef.
De zoekoperatie is "om allerlei redenen ingewikkeld", voegde de woordvoerder van de kustwacht toe. "Logistiek is het moeilijk om materieel ter plaatse te krijgen. Dat kost tijd en vergt coördinatie. En dan hebben we ook nog te maken met een zoekoperatie aan de oppervlakte en onder water."
De kustwacht benadrukt dat de hoeveelheid zuurstof aan boord een schatting is. Als die schatting klopt, zouden de hulpverleners nog hooguit tot donderdag 12 uur de tijd hebben.
Bijna 26.000 vierkante kilometer afgezocht
De Amerikaanse kustwacht meldt dat tot nu toe 10.000 square miles of bijna 26.000 vierkante kilometer is afgezocht in de zoektocht naar de vermiste duikboot. Ter vergelijking: de totale oppervlakte van België bedraagt 30.688 vierkante kilometer.
Zoektocht wordt uitgebreid met meer materieel, naar diepere wateren
De Amerikaanse kustwacht breidt de zoekactie naar de vermiste onderzeeër uit. Er werd al gezocht vanuit de lucht en van het water, maar nu gaan ze ook zoeken met een onderzeeër. Dat heeft John Mauger van de Amerikaanse kustwacht gezegd tijdens een persconferentie. "Een groot deel van de zoekacties is gefocust geweest op de oppervlakte van het water, nu beschikt het team ter plaatse ook over betere zoekmogelijkheden onder het water."
Volgens de kustwachtcommandant is het tijd om meer in te zetten op een zoektocht onder water. "Nu is onze inzet beperkt tot sonarboeien en het luisteren naar geluiden, maar we werken er hard aan om die inzet uit te breiden." Het bedrijf achter de tochten met de vermiste onderzeeër, OceanGate Expeditions, helpt daar volgens hem bij.
"We hebben een idee waar de onderzeeër actief was. Dat zijn de gebieden waar we nu eerst zoeken", zegt Mauger nog aan 'NBC News'. OceanGate kent dat gebied onder water volgens hem het beste. Volgens Mauger worden "toonaangevende technische deskundigen" ingezet en zijn zijn mensen zeer gemotiveerd zijn om het vaartuigje te vinden.
Volgens OceanGate kan het tuig hooguit 96 uur onder water blijven voor de zuurstof opraakt. Mauger denkt dat het eerder 70 uur is.
Ook familie van Fransman bevestigt dat hij aan boord is
De familie van de Franse ex-marineofficier Paul-Henry Nargeolet bevestigt dat hij een van de vijf vermisten aan boord van de Titan is. Dat laten ze weten aan de Franse zender 'BFMTV'.
Nargeolet leidde in het verleden al verschillende expedities naar de Titanic en was verantwoordelijk voor de herstelling van vele artefacten uit het wrak. Dat zegt E/M Group, waar Nargeolet directeur onderwateronderzoek was.
"Reddingsonderzeeër NAVO kan vereiste diepte niet bereiken"
Het Britse ministerie van Defensie zegt dat het nog niet gevraagd is om hulp te bieden bij de reddingsoperatie rond de Titan, maar dat het de situatie opvolgt en klaar staat indien nodig. Dat melden Britse media.
Het gaf ook mee dat het 'NATO Submarine Rescue System (NSRS)' vermoedelijk niet in staat zal zijn om de vermiste onderzeeër te bereiken, zelfs als die gelokaliseerd wordt. De reddingsonderzeeër van de NAVO kan maar tot een diepte van 610 meter, terwijl het wrak van de Titanic op 3.800 meter diepte ligt. "Dat is fors meer dan de diepte waarop we veilig kunnen opereren, klinkt het.
De onbemande onderzeeër van de NAVO kan tot een diepte van 1.000 meter.
Onderzeeër "kan niet geopend worden van binnenuit"
Volgens oceaanonderzoeker Robert Blasiak kan de onderzeeër Titan "niet geopend worden van binnenuit". Dat leidt hij af uit de specificaties van het schip die werden vrijgegeven door het duikbootbedrijf OceanGate Expeditions.
"We hebben wat tijd als de duikboot aan de oppervlakte drijft", zei Blasiak aan de Britse nieuwsdienst 'Sky News'. "Er zijn verscheidene schepen in de buurt en er cirkelen vliegtuigen rond om de bemanning zo snel mogelijk te lokaliseren. Er is voor 96 uur zuurstof aan boord, dus daar moeten we op hopen. Want ik heb begrepen dat ze er op hun eentje inderdaad niet kunnen uitkomen. Ze hebben assistentie nodig."
Journalist David Pogue reisde vorig jaar met de onderzeeër mee en bevestigt dat. Het vaartuig is afgesloten met schroeven langs de buitenkant en er is een externe ploeg nodig om eruit te raken. "Je kan er niet uit ontsnappen, zelfs niet als je op eigen kracht naar de oppervlakte komt. Je kunt de onderzeeër niet verlaten zonder dat een bemanning aan de buitenkant je eruit laat", zei hij aan de BBC.
Dit is mogelijk laatste foto van vermiste duikboot
Het Franse persagentschap AFP heeft een foto verspreid die mogelijk de laatste is die genomen werd van de vermiste duikboot Titan. Het beeld werd zondagmorgen gemaakt rond 4 uur, bij de aanvang van de expeditie. Ongeveer twee uur na de start van de missie werd het contact met de onderzeeër verbroken.
Vermoedelijk ook steenrijke Pakistaanse zakenman en zijn zoon aan boord
Er is mogelijk ook duidelijkheid over de vierde en vijfde passagier aan boord van de vermiste duikboot. Het zou gaan om de steenrijke Pakistaanse zakenman Shahzada Dawood (48) en zijn tienerzoon Suleman (19). Dat zegt hun familie in een verklaring. Volgens de Britse omroep 'BBC' zijn ze allebei ook Britse burgers.
"We zijn erg dankbaar voor de bezorgdheid van onze collega's en vrienden en willen iedereen vragen om te bidden voor hun veiligheid", klinkt het.
Shahzada is vicevoorzitter van Engro Corporation, dat meststoffen, voedsel en energie maakt, en van Dawood Hercules Corporation, dat chemicaliën produceert. Hij werd geboren in Pakistan, maar verhuisde naar het Verenigd Koninkrijk waar hij rechten studeerde. Hij is gehuwd en heeft ook een dochter.
Eerder meldde de stiefzoon van de Britse miljardair en ontdekkingsreiziger Hamish Harding (58) op Facebook dat zijn vader zich in de duikboot bevond. "Denk aan en bid voor mijn moeder en Hamish Harding. Hamish Harding, mijn stiefvader, is vermist op een onderzeeër", schreef Brian Szasz.
Later verwijderde hij de post, naar eigen zeggen op vraag van zijn moeder. "Om privacyredenen heeft mijn moeder me gevraagd alle berichten hier rond te verwijderen, bedankt voor de steun", meldde hij in de plaats.
Volgens de Britse krant 'The Guardian' is mogelijk ook de Franse onderzeeërpiloot Paul-Henry Nargeolet aan boord van de vermiste duikboot. 'Sky News' meldt hetzelfde over Stockton Rush, de oprichter en CEO van OceanGate Expeditions.
Officieel is nog niet gecommuniceerd over de identiteit van de vijf opvarenden.
"Duikboot was vlak boven wrak Titanic toen communicatie uitviel"
Toen het contact met de vermiste duikboot wegviel, bevond hij zich op een diepte van 3.810 meter, vlak boven het wrak van de Titanic. Dat meldt 'Daily Mail'.
Eerder werd bekend dat de expeditie 1 uur en 45 minuten bezig was. Een expeditie naar het wrak duurt gemiddeld acht tot tien uur: ongeveer twee uur om af te dalen, zo'n vier uur ter plaatse en nog eens ongeveer twee uur om weer op te stijgen.
Mocht het kloppen dat de duikboot zich op het diepste punt van de expeditie bevindt, zou het wel eens heel moeilijk kunnen worden om de vijf opvarenden nog te redden, in de veronderstelling dat ze nog in leven zijn.
De diepste redding uit een duikboot ooit werd uitgevoerd op een diepte van 488 meter. Op 29 augustus 1973 raakte de Canadese 'Pisces III' met twee mannen aan boord tijdens een routineduik vast te zitten op de bodem van de Ierse Zee, tussen het Verenigd Koninkrijk en Ierland. Het duurde drie dagen, maar Roger Mallinson en Roger Chapman konden het wel navertellen.
"Naast Britse miljardair ook Franse onderzeeërpiloot en CEO OceanGate Expeditions aan boord"
Volgens de Britse krant 'The Guardian' is naast de Britse miljardair en ontdekkingsreiziger Hamish Harding (58), mogelijk ook de Franse onderzeeërpiloot Paul-Henry Nargeolet aan boord van de vermiste duikboot. 'Sky News' meldt daarnaast dat mogelijk ook Stockton Rush, de oprichter en CEO van OceanGate Expeditions, aan boord van het vermiste vaartuig zou zijn.
Nargeolet is een voormalige Franse marinecommandant, diepzeeduiker en onderzeeërpiloot en tevens directeur onderwateronderzoek voor de E/M Group en RMS Titanic, Inc.
Volgens 'The Guardian' is het mogelijk dat Nargeolet de leiding had tijdens de vijfkoppige expeditie. De man heeft in het verleden al meerdere expedities naar de gezonken Titanic geleid en had volgens de krant onder meer de leiding bij het opduiken van 5.000 artefacten. Onder zijn leiding werd eveneens een twintig ton zwaar deel van de scheepsromp van de Titanic geborgen.
Expert: "We weten niet waar de duikboot is"
Robert Blasiak, een maritiem onderzoeker aan het Stockholm Resilience Centre, legt aan de Britse omroep 'BBC' uit wat de uitdagingen van de zoektocht zijn:
De oceaan is gemiddeld vier kilometer diep, dus de duikboot is op grote diepte.
Het zonlicht geraakt maar tot een kilometer onder water en de waterdruk zeer hoog is.
"We weten waar de Titanic is, maar niet waar de duikboot is. Het zou kunnen zijn dat die helemaal niet zo diep is (gezonken) en daar moeten we op hopen", aldus nog de onderzoeker.
Britse professor: "Als er een lek is ontstaan, is de prognose niet goed"
De Britse professor Alistair Greig van de Londense University College geeft een aantal mogelijke scenario's van wat er met de duikboot gebeurd kan zijn.
Volgens Greig is het mogelijk dat de piloot een soort gewichten (die enkel gebruikt worden bij een noodgeval, red.) omhoog heeft geworpen om de duikboot zo zelfstandig weer naar het wateroppervlak te brengen. "Als er een stroom- of communicatiestoring heeft plaatsgevonden, zou dat het geval kunnen zijn en dan zou de duikboot nu gewoon ronddobberen en wachten om gevonden te worden", vertelt hij aan de Britse openbare omroep BBC.
Een ander scenario is dat de romp van de boot beschadigd is, waardoor er een lek is ontstaan. "Dan is de prognose veel minder goed", aldus Greig. Als de onderzeeër naar de bodem is gezonken en niet meer op eigen kracht naar boven kan komen, zijn de opties volgens de professor veel beperkter. "De duikboot is misschien nog wel intact, maar als hij zich op een diepte van meer dan 200 meter bevindt, zijn er maar weinig vaartuigen die erbij kunnen geraken", besluit hij.
KIJK. Zo ziet een uitstap naar het wrak van de Titanic eruit