KIJK. Steeds meer vragen bij veiligheidsmaatregelen OceanGate: "Passagiers wisten maar al te goed welke risico's ze namen"
"We weten niet wat bonzend geluid betekent, maar we gaan door met zoeken"
De Amerikaanse en Canadese kustwacht gaat door met de zoek- en reddingsoperatie in de hoop dat de vermiste duikboot Titan teruggevonden kan worden. "De komende 24 tot 48 uur worden tot tien vaartuigen verwacht in het zoekgebied. We zetten alle mogelijke middelen in", klinkt het tijdens een persconferentie met een laatste stand van zaken.
Het zoekgebied is uitgebreid en strekt zich uit over een oppervlakte van 26.000 vierkante kilometer of twee keer de oppervlakte van de staat Connecticut en net iets minder groot dan België (ongeveer 30.000 vierkante kilometer). In dat gebied wordt gezocht tot op een diepte van 4 kilometer. "Dat is een immens zoekgebied", klinkt het.
Over de oorsprong van het geluid, dat wordt omschreven als "bonzend geluid", is nog geen duidelijkheid, klinkt het. "De mensen die de geluiden analyseren zijn gespecialiseerd en zoeken voor patronen in het geluid, maar konden nog geen uitsluitsel geven over de oorsprong." Volgens de kustwacht werden de geluiden vanochtend en gisteren opgepikt door een Canadees vliegtuig.
Is er minder tijd dan eerst gedacht?
De zuurstof in de vermiste onderzeeër die naar de Titanic dook, is donderdagochtend plaatselijke tijd op, verwacht de Amerikaanse kustwacht. Bij die verwachting gaat de kustwacht uit van de informatie die de eigenaar van de kleine onderzeeër Titan heeft verstrekt.
Normaal is voor vijf opvarenden voor 96 uur zuurstof aan boord van de Titan. Volgens de kustwachtcommandant die betrokken is bij de zoektocht, hangt de berekening af van het verbruik van de inzittenden. "Een van de factoren die het moeilijk maakt te voorspellen hoeveel zuurstof er nog over is, is dat we niet weten hoeveel zuurstof per inzittende van de onderzeeër wordt verbruikt", zei hij tegen de Britse omroep BBC.
Volgens McKenzie Margarethe, een maritieme wetenschapster die vaak op onderzeeërs heeft gewerkt, is er nog een factor waar rekening mee moet gehouden worden. In een filmpje op TikTok legt de wetenschapster uit dat de lucht in een duikboot gefilterd wordt met speciale CO2-filters, die de uitgeademde CO2 uit de lucht halen. Die filters zullen mogelijk eerder verzadigd zijn dan dat de zuurstof op is, denkt Margarethe. "Volgens een aantal mensen die aan de Titan hebben gewerkt is het systeem niet zo goed, en is het waarschijnlijk dat het zal falen nog voor de zuurstof op is", vertelt ze.
Alle mogelijke middelen worden ingezet in zoektocht naar vermiste duikboot
Steeds meer vliegtuigen, boten en andere onderzeeërs bereiken het zoekgebied waar de zoek- en reddingsoperatie naar de sinds zondag vermiste onderzeeër plaatsvindt. Er wordt gezocht vanuit de lucht en vanop het water, met vliegtuigen, onbemande robots, sonars en andere vaartuigen.
Zondagavond al stuurde de Canadese en Amerikaanse kustwacht verschillende militaire vliegtuigen naar de locatie waar het contact tussen het moederschip, de Polar Prince, en de vermiste onderzeeër Titan verloren ging. Het is één van die gevechtsvliegtuigen die de sonarboeien in zee wierp waarmee het "bonzende" geluid is opgepikt.
Vanuit de lucht wordt gezocht met speciale onderzeeërjagersvliegtuigen, vliegtuigen die ontworpen en uitgerust zijn om onderzeeërs op te sporen. Die militaire vliegtuigen worden normaalgezien ingezet voor maritieme surveillance en anti-onderzeeërmissies. Daarom hebben ze geavanceerde sensoren, sonarsystemen en wapensystemen aan boord waarmee duikboten kunnen worden gedetecteerd.
Er zijn ook verschillende schepen ter plaatse, waaronder een schip dat wordt gebruikt voor het installeren van pijpleidingen en gasleidingen op de zeebodem. Dit schip heeft robots in het water gestuurd. Woensdagavond Belgische tijd wordt de "Atlante", een onderzoeksschip van het Franse Instituut voor Onderzoek en Exploitatie van de Zee, ter plaatse verwacht. Aan boord van dat schip is een onderwaterrobot, de Victor 6000, die wordt beschouwd als het vlaggenschip van onderwaterinterventies. De Victor 6000 bediend via een kabel van acht kilometer lang en kan een diepte van 6.000 meter bereiken. Het wrak van de Titanic bevindt zich op een diepte van 4.000 meter.
Volgens de Amerikaanse kustwacht zal ook het Canadese marineschip Glace Bay, dat is uitgerust met medisch personeel en een decompressiekamer om duikongevallen te behandelen, snel ter plaatse zijn.
OceanGate-baas maakte zich zorgen over stranden met onderzeeër
OceanGate-topman Stockton Rush, die zelf ook aan boord is van de verdwenen onderzeeër, erkende vorig jaar dat hij bang was om vast komen te zitten tijdens een duiktocht. Hij sprak in een interview over de risico's voor zijn kleine onderzeeër Titan, schrijft The Washington Post woensdag.
"Ik ben vooral bezorgd over dingen die verhinderen dat we weer naar de oppervlakte kunnen varen", zei Rush. Hij legde uit dat het kleine vaartuig onder water verstrikt kan raken, bijvoorbeeld in visnetten. "Als je iets ziet hangen, vaar er niet onderdoor. Als er een net hangt, blijf uit de buurt."
Het interview van Rush met CBS staat weer in de belangstelling omdat hij en vier passagiers al dagen vermist zijn met de Titan. Het vaartuig verdween tijdens een toeristische trip naar het wrak van het beroemde passagiersschip Titanic. De autoriteiten lanceerden een grote zoekactie en zijn verwikkeld in een race tegen de klok, omdat er naar verwachting nog zuurstof is tot donderdag.
Hoewel Rush openlijk sprak over zijn zorgen, vond hij ook belangrijk de risico's te relativeren. "Als je alleen veiligheid wil, moet je niet uit bed komen", zei hij destijds. "Stap niet in je auto. Doe helemaal niets meer. Op enig punt ga je risico's nemen. En die risico's moet je tegenover de voordelen zetten."
Amerikaanse kustwacht geeft vanavond nieuwe update over zoek- en reddingsactie
Om 19 uur Belgische tijd geeft de Amerikaanse kustwacht een persconferentie over de zoektocht naar de vermiste duikboot.
Als de vijf mensen aan boord op dit moment nog leven, is er naar schatting nog minder dan 20 uur zuurstof aan boord.
"Zeker dat Shahzada en Suleman geraakt zouden zijn door steun"
De familie van de Pakistaanse Shahzada Dawood en zijn negentien jaar oude zoon Suleman, die aan boord van de vermiste duikboot zitten, laat weten dat hun enige bezorgdheid op dit moment de reddingsactie is. Dat zegt zus Sabrina Dawood in een statement aan 'Sky News', waarin de familie vraagt om privacy.
De zus van Suleman is er zeker van dat de twee mannen even hard geraakt zouden zijn door de wereldwijde steun die ze ontvangen als dat de familie dat op dit moment is. "Mogen ze veilig en wel tot bij ons terugkeren", klinkt de korte mededeling verder.
Kustwacht: blijven meer schepen en duikrobots naar Titan sturen
De Amerikanen en Canadezen blijven de komende uren in samenwerking met particuliere bedrijven meer schepen en onderwaterrobots naar de vermiste onderzeeër sturen en ook zoeken. Ook de zoekactie vanuit de lucht wordt voortgezet. "Zo lang er een kans op overleving bestaat" wordt met man en macht gezocht, heeft de Amerikaanse kustwachtcommandant John Mauger gezegd tegen CBS News.
Afgelopen nacht bleek dat in het gebied waar naar de onderzeeër Titan wordt gezocht gebons is waargenomen. Het geluid werd opgepikt door speciale kleine boeien die vanuit een vliegtuig in zee waren gegooid. De bron van het gebonk is onbekend, maar de signalen waren toch serieus genoeg om er twee onbemande onderzeeërs en een schip met sonarapparatuur op af te sturen.
"Dit is een enorm complexe plek. Vergeet niet dat dit de plek is waar het wrak van de Titanic ligt. Er liggen een hoop metaal en verschillende objecten onder water rond het zoekgebied." Daarom is ook hulp gevraagd van deskundigen van de marine die de bron van het geluid kunnen opsporen, aldus Mauger.
"Opgepikte geluiden zouden erop kunnen wijzen dat onderzeeër aan de oppervlakte drijft"
Dat er "bonkende geluiden" werden gehoord, zou er volgens de Britse oud-onderzeebootofficier Frank Owen op kunnen wijzen dat de vermiste onderzeeër aan de oppervlakte drijft. Aan de 'BBC' vertelde Owen dat hij meer vertrouwen kreeg van zodra hij het nieuws over het gebonk vernam. De aanwezigheid van de Franse gewezen marineduiker Paul-Henri Nargeolet is daar de eerste reden voor. "Hij zou het protocol moeten kennen om de aandacht van de zoekende teams te trekken. Op het uur en op het half uur drie minuten lang hard bonzen", legt hij uit.
Dat de signalen werden opgepikt door een boei die op het wateroppervlak drijft, wijst er volgens de gewezen onderzeebootofficier op dat de duikboot op of in de nabijheid van de oppervlakte is. "Op een diepte van ongeveer 180 meter zakt de temperatuur van het water erg snel. Dat vormt een laag waar sonarsignalen op afkaatsen. Maar als je je in even diep water bevindt gaan die golven vrij vlak", legt hij uit.
Wordt de kans op redding nu groter? 6 vragen aan maritiem expert over het kloppende geluid
“Het is heel geloofwaardig dat het geklop dat onder water werd waargenomen van de Titan is”, zegt ook luitenant-ter-zee Nicolas Van Damme. Nu komt het erop aan het geluid te lokaliseren, maar of er dan nog genoeg tijd is om de bemanning te redden? Zes vragen aan een maritiem expert bij Defensie in dit plusstuk.
"Nargeolet is de man die je naast je wil hebben"
De kapitein van de duikboot is ontdekkingsreiziger en gewezen marineduiker Paul-Henri Nargeolet. De Fransman leidde al verschillende expedities naar de Titanic en maakte 35 duiken met onderzeeërs. "Hij heeft in tal van problematische situaties gezeten en heeft ze tot nu toe allemaal opgelost. Hij is de man die je in dit geval naast je wil hebben", stelt wetenschapper en diepzee-onderzoeker Joe MacInnis bij CNN.
Laatste 24 uur aan zuurstof mogelijk ingegaan
Gisteravond rond 19 uur Belgische tijd meldde de Amerikaanse kustwacht dat Titan naar schatting nog zo'n 40 uur aan zuurstof aan boord had voor de vijf inzittenden. Dat wil zeggen dat er stilaan nog maar 24 uur aan zuurstof over is.
Volgens OceanGate Expeditions, het duikbootbedrijf, zou de onderzeeër een voorraad van 96 uur hebben voor noodgevallen. Op basis van deze informatie maken experts een schatting van het aantal uur aan zuurstof dat nog resteert.
Brit (61) zat bijna naast Harding in vermiste duikboot: “Ik twijfelde aan kwaliteit van project en vroeg voorschot terug”
Chris Brown (61) was vast van plan om samen met zijn vriend Hamish Harding de tocht naar de Titanic te ondernemen. De Brit had zelfs al een voorschot van 10 procent betaald voor zijn zitje in de duikboot, maar krabbelde uiteindelijk terug. “De kwaliteit van de technologie en de materialen baarde me zorgen. Uiteindelijk vond ik het risico te groot en dus vroeg ik mijn geld terug”, klinkt het in ‘The Sun’.
Lees hier meer over Browns twijfels en waarom hij besloot zich niet te wagen aan deze expeditie.
"Geluiden geven hoop"
Volgens de Britse oceanograaf Simon Boxall geven de geluiden die werden opgevangen "enige hoop dat dit nog steeds een reddingsoperatie is, in plaats van alleen een bergingsoperatie". Dat vertelde hij aan de 'BBC'.
"Eén van de scenario's waar iedereen bang voor was, was dat de onderzeeër geïmplodeerd zou zijn", klonk het. De geluiden doen hopen dat de opvarenden nog in leven zijn.
Een andere expert, docent forensische geowetenschappen Jamie Pringle, vertelde dan weer aan 'Sky News' hoe de geluiden ook "valse hoop" kunnen geven.
Meerdere berichten meldden dat het geluid zich elke 30 minuten zou hebben voorgedaan. Volgens Pringle betekent dit dat het "onwaarschijnlijk" is dat ze afkomstig zijn van een andere onderzeeër of de propeller van een schip aan de oppervlakte.
"Het geluid kan natuurlijk van iets anders komen dan van de onderzeeër. Laten we de mensen hier geen valse hoop geven, het gebrek aan zuurstof is nu de hoofdzaak. Zelfs als ze de duikboot vinden, moeten ze het steeds naar de oppervlakte brengen en het losmaken."
Zoekactie naar oorsprong 'gebons' levert nog niets op
In een tweet heeft de Amerikaanse kustwacht laten weten dat de zoekactie naar de bron van het geluid dat werd opgevangen door Canadese vliegtuigen, voorlopig "negatieve resultaten opleverde". "Maar we gaan door", melden ze.
De "onderwatergeluiden" die werden opgevangen – in de mededeling spreken ze niet van gebons – worden verder geanalyseerd, klinkt het.
Meer schepen onderweg om naar duikboot te zoeken
Acht bijkomende schepen zijn onderweg om de zoektocht naar de vermiste duikboot Titan in de Atlantische Oceaan te ondersteunen. Het gaat om vier schepen van de Canadese kustwacht, het Franse onderzoeksschip Atalante en de Canadese HMCS Glace Bay, die een decompressiekamer en medisch personeel aan boord heeft. Dat heeft de Amerikaanse kustwacht dinsdagavond (plaatselijke tijd) bekendgemaakt.
De Canadese HMCS Glace Bay zou donderdagmiddag (vroege avond bij ons) aankomen op de plek waar de zoekactie plaatsvindt. Dat meldt de Britse omroep 'BBC'.
Decompressieziekte
Gewonde duikers moeten nadat ze gered worden zo snel mogelijk in een decompressiekamer om blijvende schade te voorkomen. Wanneer mensen lange tijd onder hoge luchtdruk staan, zoals het geval is op grote waterdieptes, nemen ze meer stikstof op dan normaal. Dat kan leiden tot gasbellen in het bloed en de weefsels, die fataal kunnen zijn als ze de hersenen bereiken.
Bovendien hebben de Amerikaanse kustwacht, de Amerikaanse marine, de Canadese kustwacht en het bedrijf van de vermiste duikboot, OceanGate Expeditions, een verenigd commando opgericht om samen de zoektocht naar de Titan met vijf mensen aan boord te coördineren. "Dit is een complexe zoekoperatie waarvoor veel expertise en gespecialiseerde apparatuur nodig is, die we hebben verkregen door het verenigde commando," zei Jamie Frederick van de Amerikaanse kustwacht.
De tijd dringt: volgens schattingen van de autoriteiten zal de zuurstof het slechts uithouden tot donderdagmiddag Belgische tijd.
Interne memo overheid VS: bemanning hoorde 'gebons'
Volgens een intern memo van de Amerikaanse overheid was er tijdens de zoektocht naar de onderzeeër dinsdag 'gebons' te horen. Dat melden nieuwszender 'CNN' en 'Rolling Stone'.
De bemanning van een Canadees vliegtuig hoorde dinsdag elke 30 minuten geluid dat als gebons klonk en vier uur later, nadat extra sonarboeien werden uitgeworpen, was er nog steeds gebons te horen, volgens een interne memo van de overheid over de zoektocht.
Het was op basis van het document onduidelijk wanneer het gebons dinsdag werd gehoord en hoe lang. Een daaropvolgende update die dinsdagavond werd verzonden, suggereerde dat er meer geluiden werden gehoord, hoewel die niet werden omschreven als 'gebons'.
Het vliegtuig vond volgens diezelfde memo ook een wit rechthoekig object in het water, maar een ander schip dat op onderzoek uit was, werd omgeleid om in plaats daarvan de eerdergenoemde geluiden te helpen onderzoeken.
Eerder dinsdag maakte de Amerikaanse kustwacht bekend de zoekactie naar de Titan uit te breiden. Er werd al gezocht vanuit de lucht en vanaf het water, maar de kustwacht gaat ook zoeken met een onderzeeër. Frankrijk stuurt een schip met een diepzeerobot om mee te helpen. Een van de vijf Titan-opvarenden is een bekende Franse onderzoeker.
OceanGate ontsloeg topman die zich zorgen maakte over veiligheid
De voormalige directeur maritieme operaties van OceanGate werd ontslagen nadat hij zijn bezorgdheid had geuit over de veiligheid van de passagiers. Dat blijkt uit gerechtsdocumenten uit 2018 die het Franse persagentschap 'AFP' kon inkijken.
David Lochridge, een Schotse duikbootpiloot en duiker, begon in 2015 voor OceanGate als freelancer. Daarna werd hij volgens de gerechtsdocumenten gepromoveerd tot directeur maritieme operaties.
In een klacht zegt hij dat hij in januari 2018 werd ontslagen nadat hij "ernstige veiligheidsrisico's had aangekaart met betrekking tot het experimentele en ongeteste ontwerp van de Titan (naam van de onderzeeër, red.)".
Lochridge had juridische stappen gezet tegen OceanGate als reactie op een rechtszaak die was aangespannen door het bedrijf vanwege het openbaar maken van vertrouwelijke informatie.
De voormalige directeur uitte mondeling zijn zorgen over de veiligheid en kwaliteitscontrole van de Titan aan het management, valt te lezen in de gerechtsdocumenten. "Die mondelinge mededelingen werden genegeerd."
Lochridge was vooral verontrust over de weigering van OceanGate om "cruciale, niet-destructieve tests uit te voeren" op de romp van de onderzeeër. Hij waarschuwde dat de passagiers gevaar zouden lopen als de Titan naar extreme dieptes zou duiken. Zo was een patrijspoort aan de voorkant ontworpen om de druk op 1.300 meter diepte te weerstaan, hoewel OceanGate van plan was om tot 4.000 meter diep te gaan.
Branche maakte zich zorgen om 'experimentele' duikboot
Vijf jaar geleden uitten verschillende branchegenoten van OceanGate Expeditions hun zorgen om de "experimentele aanpak" van het bedrijf. In 2018 schreven ze een brief aan de onderneming. Dat meldt de Amerikaanse krant 'The New York Times' op dinsdag.
"Onze vrees is dat de huidige 'experimentele' aanpak van Oceangate zou kunnen leiden tot negatieve uitkomsten (van klein tot catastrofaal) die ernstige gevolgen zouden hebben voor iedereen in de branche", aldus de brief die de Times inzag.
Een van de voornaamste punten van zorg uit de branche zou de naleving van een specifiek veiligheidscertificaat voor de maritieme industrie zijn, bekend als DNV-GL. Volgens hen zou OceanGate potentiële klanten misleiden door te adverteren alsof de duikboot de veiligheidsnormen zou voldoen of deze zelfs overtreffen, terwijl het bedrijf de duikboot niet onderwierp aan de daadwerkelijke certificering. Daardoor zou het bedrijf de gedragscode van de branche schenden.
OceanGate heeft nog niet gereageerd op de beweringen van The New York Times.
Kustwacht VS: drie extra schepen helpen met zoektocht
De Amerikaanse Sycamore, maar ook de Canadese John Cabot en een Frans onderzoeksschip met een verkenningsrobot gaan mee op zoek naar de verdwenen duikboot. Dat meldt de Amerikaanse kustwacht.
Kritische opiniestukken over groot contrast in respons op bootrampen
Bij onder meer 'The Guardian' en 'CNN' wordt vanavond in opiniestukken ingezoomd op het opmerkelijke contrast in de hulp voor mensen die in problemen komen op zee. Dit naar aanleiding van het vluchtelingendrama onlangs in de Middellandse Zee, waarbij honderden mensen omkwamen.
"Het contrast tussen de verwoede zoektocht naar een vermiste duikboot met vijf mensen enerzijds en het totale falen om migranten in de Middellandse Zee te redden van verdrinking is fascinerend", klinkt het in 'The Guardian'. "Er is moeilijk een groter contrast denkbaar tussen de reactie hier en de reactie op de vissersboot die zonk met honderden mensen, inclusief kinderen." 'The Guardian' verwijst naar de kritiek dat de scheepsramp met vluchtelingen het gevolg lijkt van de beslissing van de Griekse kustwacht om géén reddingsoperatie op te zetten.
Een gelijkaardig geluid bij 'CNN': "Terwijl we natuurlijk hopen op het beste voor de vermiste duikboot, mogen we de andere slachtoffers op zee niet vergeten", klinkt het daar. "Het is interessant om de enorme fascinatie voor dit verhaal (van de duikboot) te zien, zeker in vergelijking met de aandacht die vorige week ging naar het zinken van een andere boot, een boot vol wanhopige migranten. (...) "Wijdverspreide verontwaardiging over de honderden zielen die een buitengewoon risico nemen op zoek naar een beter leven, en zij die hen onderweg in de steek lieten, lijkt veel meer gerechtvaardigd dan de drukte om een klein, verdwaald groepje hypernichetoeristen, tragisch als beide omstandigheden kunnen blijken te zijn."
Nog een blik binnen in de Titan-duikboot
Deze illustratie toont hoe klein en benauwend de vermiste Titan-duikboot is voor de passagiers, maar geeft ook iets meer info over de werking van de zuurstoftoevoer en de aandrijving van het vaartuig. Vooraan de duikboot is er slechts één kleine patrijspoort.
Zicht verbeterd voor de zoekacties in de lucht
Volgens de Amerikaanse kustwacht is de visibiliteit vandaag (het is nu middag daar) merkelijk beter dan gisteren, toen er veel mist en slechte zichtbaarheid was. "We verwachten veel betere condities vanuit een 'luchtzoek-perspectief'", klinkt het.
De kustwacht heeft meerdere vliegtuigen die boven het wateroppervlak zoeken of de duikboot ergens boven is gekomen. Het gaat om specialisten die getraind zijn in het spotten van bijna onzichtbare objecten in de oceaan.
OceanGate bevestigt: CEO is zelf ook aan boord
OceanGate Expeditions, het bedrijf dat de onderzeese trips naar het beroemde Titanic-scheepswrak organiseert, bevestigt nu ook formeel dat het vijfde bemanningslid aan boord van de vermiste duikboot de baas van het bedrijf zelf is.
In een kort statement stelt OceanGate dat haar CEO en stichter Stockton Rush "aan boord is van de duikboot, als lid van de crew". Verdere details worden niet gegeven. Rush is 61 jaar oud.
De belangrijkste info samengevat:
Wat is er net gebeurd met de duikboot? Wie zit er allemaal aan boord? Hoeveel hebben zij betaald voor de expeditie? En hoe werkt het vaartuig juist? VTM Nieuws vat het voor u samen in deze reportage.
Amerikaanse kustwacht op persconferentie: "Nog ongeveer 40 uur zuurstof over"
De Amerikaanse kustwacht heeft om 19 uur (13 uur lokale tijd) een persbriefing gehouden over de zoekpogingen naar de vermiste duikboot. "We bidden mee voor de vijf bemanningsleden en hun geliefden en we doen er alles aan om de Titan en de vijf mensen te vinden", zei kustwachtkapitein Jamie Frederick.
De kustwachtchef sprak van een "zeer complexe zoekoperatie" met heel uitgebreide zoekacties zowel boven, op als onder het water en met allerlei vliegtuigen, schepen en onderwaterapparatuur. "Tot nu toe zijn er nog geen resultaten." Frederick verwees onder meer naar de komst van het Franse schip met de diepzeerobot en pijplegschip 'Deep Energy', die mogelijk hoop kunnen brengen. "We blijven alles op alles zetten."
Er is ook zwaar materiaal van de Amerikaanse marine onderweg, onder meer een decompressiekamer, waarmee de vijf mogelijk op een veilige manier naar de oppervlakte gehaald kunnen worden in het geval de duikboot wordt gevonden. Want ook dat zou een serieus huzarenstuk worden. Verschillende experts buigen zich momenteel over de beste aanpak.
Hoeveel zuurstof er nog aan boord is momenteel? "Het is sowieso een schatting, maar nu zitten we op ongeveer 40 tot ongeveer 41 uur zuurstof die nog over is", aldus de kustwachtchef.
De zoekoperatie is "om allerlei redenen ingewikkeld", voegde de woordvoerder van de kustwacht toe. "Logistiek is het moeilijk om materieel ter plaatse te krijgen. Dat kost tijd en vergt coördinatie. En dan hebben we ook nog te maken met een zoekoperatie aan de oppervlakte en onder water."
De kustwacht benadrukt dat de hoeveelheid zuurstof aan boord een schatting is. Als die schatting klopt, zouden de hulpverleners nog hooguit tot donderdag 12 uur de tijd hebben.
Bedrijf achter de expeditie: "Ontzettend dankbaar voor alle hulp, wij bidden voor een veilige terugkeer van iedereen"
OceanGate Expeditions zegt in een verklaring dat het "ontzettend dankbaar" is voor de uitgebreide hulp die het krijgt in de zoektocht naar de vermiste duikboot.
"Voor enige tijd nu slagen we er niet meer in om in communicatie te treden met één van onze onderzeese tuigen tijdens een bezoek aan de wraksite van de Titanic. Onze volledige focus ligt bij het welzijn van de bemanning en er wordt alles aan gedaan om de vijf bemanningsleden veilig terug te brengen. We zijn zeer dankbaar voor de dringende en uitgebreide hulp die we krijgen van meerdere overheidsinstanties en diepzeebedrijven, terwijl we proberen het contact met de onderzeeër te herstellen. We bidden voor de veilige terugkeer van de bemanning en passagiers, en we zullen updates geven zodra ze beschikbaar zijn.”
Bron zegt dat vijfde bemanningslid inderdaad Stockton Rush is, de baas van OceanGate Expeditions
De vijfde passagier aan boord van de vermiste duikboot is inderdaad Stockton Rush, CEO en stichter van OceanGate, het bedrijf dat de expedities naar de Titanic leidt. Dat vertelt een betrouwbare bron aan CNN. Formele bevestiging is er voorlopig niet. CNN heeft OceanGate om een reactie gevraagd, maar krijgt voorlopig geen respons.
Familie van vermiste Brits-Pakistaanse zakenman: "Liefdevolle vader"
De familie van de vermiste Brits-Pakistaanse zakenman Shahzada Dawood, die samen met zijn 19-jarige zoon Suleman aan boord is van de vermiste duikboot, heeft een verklaring vrijgegeven. "Shahzada is de liefdevolle vader van Suleman en Alina, echtgenoot van Christine, broer van drie broers en zussen, en zoon van Hussain en Kulsum Dawood", valt in de verklaring te lezen.
De familie legt uit dat Sulemon een "leergierige" jongen is die studeert aan de universiteit en naast "volleybal spelen" ook "graag Rubiks kubussen oplost". De vader zet zich volgens de familie op veel vlakken positief in voor onder meer duurzaamheid en diversiteit. Verder is hij "gefascineerd in dierenfotografie en op ontdekking gaan in de natuur".
Dawood woont naar verluidt in Groot-Brittannië. Volgens de 'Daily Mail' is de 49-jarige zakenman een van de rijkste mensen van Pakistan.
Ruim van amper 6 meter en gamecontroller om te sturen: zo benauwend is het binnen in vermiste duikboot
Hoe de vermiste Titan-duikboot er van binnen juist uitziet? Klein en smal. Het vaartuig is 6,7 meter lang, 2,8 meter breed en 2,5 meter hoog, maar de ruimte waar de piloot en vier passagiers in plaatsnemen beslaat daar maar een deel van. Op beelden van de onderzeeër is te zien dat je alleen kan neerzitten, niet rechtstaan. Vooraan in het tuig is een patrijspoort waardoor de bemanning kan kijken.
Er is welgeteld één knop aan boord: die om de apparatuur aan en uit te schakelen. Verder gebeurt de besturing met een omgebouwde gamecontroller. Lees hier meer.
Bijna 26.000 vierkante kilometer afgezocht
De Amerikaanse kustwacht meldt dat tot nu toe 10.000 square miles of bijna 26.000 vierkante kilometer is afgezocht in de zoektocht naar de vermiste duikboot. Ter vergelijking: de totale oppervlakte van België bedraagt 30.688 vierkante kilometer.
Gespecialiseerd schip voor pijpleidingen ter plaatse, ook Frans diepzee-onderzoeksschip zoekt weldra mee
In het zoekgebied is een schip gearriveerd dat op grote dieptes onderzeese kabels en pijpleidingen kan aanleggen, schrijft de BBC. Het gaat om de 'Deep Energy', een schip dat onder de vlag van de Bahama's vaart en leidingen kan leggen op dieptes tot 3.000 meter, dankzij twee op afstand bedienbare tuigen. De Titanic ligt op 3.800 meter, dus zo diep geraken die niet. Maar misschien kan het schip wel een belangrijke hulp zijn in het lokaliseren van de vermiste duikboot.
De Fransen sturen intussen een speciaal diepzee-onderzoeksschip, dat uitgerust is met een onderwaterrobot die tot een grote diepte kan. De 'Atalante' zou later op de dag, rond 20 uur Belgische tijd, in de zoekzone moeten arriveren.
Eens aangekomen zal robot 'Victor 6000' te water gaan en naar het wrak duiken. De robot wordt bestuurd vanop Atalante met een kabel van 8 kilometer lang. Het tuig kan tot 6.000 meter diep werken. Experten die de diepzeerobot kunnen bedienen, zijn met spoed opgeroepen.
Familie gelooft dat ervaring van Franse ex-marineduiker en Britse avonturier voor broodnodige rust zullen zorgen
De bekende Fransman en Titanic-expert Paul-Henri Nargeolet (73) zit ook aan boord van de vermiste duikboot, bevestigde zijn familie nu al aan meerdere media. De voormalige marineduiker maakte deel uit van de allereerste expeditie die het beroemde wrak in 1987 onderzocht. Naar verluidt bracht hij er de meeste tijd door.
Een woordvoerder van zijn familie zegt te hopen dat de ervaring en de houding van Nargeolet en zijn militaire carrière de rest van de bemanning tot rust zal kunnen brengen.
Een goede vriendin van de vermiste Britse avonturier Hamish Harding (58) gelooft dat haar vriend mee voor de nodige "kalmte en beheersing" zal zorgen, zegt ze bij CNN. "Hij is al naar de diepste plek op de planeet geweest in een onderzeeër en ook al naar de ruimte. Hij zal rustig mee alle noodprocedures doorlopen en zal met zijn ervaring in duikboten zelfs een waardevolle hulp zijn." Volgens de Noorse wetenschapster is Hamish "een ontdekkingsreiziger in hart en nieren", is hij voorbereid op het ergste en zal hij mee helpen om de moraal hoog te houden.
Rustig blijven is belangrijk om zoveel mogelijk zuurstof te besparen.
Tijdlijn
Volgens het bedrijf dat mee eigenaar is van de Polar Prince, het schip dat duikboot Titan mee op weg zette voor de duik naar de Titanic, is dit de tijdlijn van de gebeurtenissen:
Vrijdag 16 juni: de Polar Pince vertrekt in St. John's, Newfoundland
Zaterdag 17 juni: de Polar Prince arriveert op de duikplek
Zondag 18 juni:
- 9.00 uur: de duikexpeditie gaat van start
- 11.47 uur: laatste communicatie tussen de duikboot en OceanGate
- 18.10 uur: de tijd dat het vaartuig normaal had moeten bovenkomen
- 18.35 uur: de autoriteiten worden ingelicht en een zoekactie wordt opgestart.Zoektocht wordt uitgebreid met meer materieel, naar diepere wateren
De Amerikaanse kustwacht breidt de zoekactie naar de vermiste onderzeeër uit. Er werd al gezocht vanuit de lucht en van het water, maar nu gaan ze ook zoeken met een onderzeeër. Dat heeft John Mauger van de Amerikaanse kustwacht gezegd tijdens een persconferentie. "Een groot deel van de zoekacties is gefocust geweest op de oppervlakte van het water, nu beschikt het team ter plaatse ook over betere zoekmogelijkheden onder het water."
Volgens de kustwachtcommandant is het tijd om meer in te zetten op een zoektocht onder water. "Nu is onze inzet beperkt tot sonarboeien en het luisteren naar geluiden, maar we werken er hard aan om die inzet uit te breiden." Het bedrijf achter de tochten met de vermiste onderzeeër, OceanGate Expeditions, helpt daar volgens hem bij.
"We hebben een idee waar de onderzeeër actief was. Dat zijn de gebieden waar we nu eerst zoeken", zegt Mauger nog aan 'NBC News'. OceanGate kent dat gebied onder water volgens hem het beste. Volgens Mauger worden "toonaangevende technische deskundigen" ingezet en zijn zijn mensen zeer gemotiveerd zijn om het vaartuigje te vinden.
Volgens OceanGate kan het tuig hooguit 96 uur onder water blijven voor de zuurstof opraakt. Mauger denkt dat het eerder 70 uur is.
Britse regering biedt hulp aan bij zoektocht
De Britse regering biedt de Amerikaanse en Canadese kustwacht haar steun aan bij de zoektocht naar de vermiste duikboot. "We staan klaar om hulp te bieden. Dit is een complexe reddingsmissie op grote diepte", verklaarde een regeringswoordvoerder vanmiddag in Londen.
Volgens de woordvoerder wacht de Britse regering af wat er nodig is en is er contact met de relevante autoriteiten. "Gelet op de diepte, is het duidelijk dat het een ongewone reddingsoperatie betreft", aldus nog de woordvoerder.
"Zoekacties verlopen moeilijk"
"De zoekacties verlopen op dit moment niet al te best", legt Amerika-correspondente Romina Van Camp uit bij VTM Nieuws.
"Er wordt zowel boven als onder water gezocht, maar het is behoorlijk mistig in het gebied momenteel en er zijn ook nog altijd redelijk hoge golven. Dat maakt het moeilijk voor de Amerikaanse en Canadese vliegtuigen om iets te spotten boven water. Onder het water is het ook niet evident, zo geraakt de speciale duikboot van de NAVO bijvoorbeeld al niet eens zo diep als waar het wrak van de Titanic zich bevindt. Dat geeft ook echt een indicatie hoe speciaal die Titan-duikboot is. En de omstandigheden om de duikboot terug te vinden, die zijn lastig."
Ook familie van Fransman bevestigt dat hij aan boord is
De familie van de Franse ex-marineofficier Paul-Henry Nargeolet bevestigt dat hij een van de vijf vermisten aan boord van de Titan is. Dat laten ze weten aan de Franse zender 'BFMTV'.
Nargeolet leidde in het verleden al verschillende expedities naar de Titanic en was verantwoordelijk voor de herstelling van vele artefacten uit het wrak. Dat zegt E/M Group, waar Nargeolet directeur onderwateronderzoek was.
Wie is Hamish Harding (58), de Britse zakenman en avonturier aan boord van Titan?
De tocht naar het wrak van de Titanic was allesbehalve zijn eerste straffe avontuur – zelfs niet de diepste oceaanexpeditie van de Britse zakenman Hamish Harding (58). Portret van een miljardair die met zijn drie vermeldingen in het ‘Guinness Book of Records’ de wereld toonde dat onze grenzen slechts beperkingen zij die we onszelf opleggen: Lees hier meer over Hamish Harding.
De mogelijke reddingsopties volgens een oud-kapitein
Het is zeer lastig om deze reddingsactie uit te voeren, dat zei de Amerikaanse gepensioneerd kapitein David Marquet aan 'ABC News'. Het team staat voor grote obstakels, klinkt het.
Marquet legde aan 'ABC News' enkele mogelijkheden uit om de duikboot te lokaliseren en de mensen aan boord te redden. Zo zou er met een andere onderzeeër gezocht kunnen worden naar Titan. Maar er is geen enkele Amerikaanse en/of Canadese duikboot in de buurt die zo diep kan gaan als waar het wrak van de Titanic ligt. Ook is de oceaan op een diepte van vier kilometer pikzwart.
Verder kan er met andere schepen en vaartuigen gezocht worden, die dan een kabel kunnen laten zakken en het touw vervolgens vastbinden aan Titan. Ook zou er met een soort klauw naar de duikboot gegrepen kunnen worden. Volgens de oud-kapitein ligt in de Amerikaanse stad Boston een schip dat dit zou kunnen doen, maar "het is nog steeds duizend mijl (1.610 kilometer, red.) ver weg", klinkt het.
Zelfs als de onderzeeër gelokaliseerd kan worden en een schip een kabel kan laten zakken, is het volgens Marquet extreem moeilijk om de kabel aan te sluiten of met een klauw de duikboot vast te pakken. "Je moet het precies goed doen. Het is een beetje zoals een speeltje uit een grijpmachine halen. Over het algemeen mis je."
Toch is er één voordeel voor de reddingswerkers, zei Marquet. De weersomstandigheden voor de kust van Newfoundland, op zo'n 600 kilometer van waar Titan zich waarschijnlijk bevindt, zijn op dit moment niet al te ruw. Het weer zal daardoor geen boten of vaartuigen die op zoek zijn verstoren.
Volgens hem is het belangrijk dat als de vijf opvarenden nog in leven zijn, ze veel slapen om zuurstof te sparen."We (hij als kapitein vroeger op een schip, red.) zouden de overgrote meerderheid van de bemanning laten slapen omdat je dan de minste zuurstof verbruikt en de minste kooldioxide uitstoot."
Geen 'gewone' duikboot
De Titan is eerder een soort 'dompelduikboot' dan een volwaardige onderzeeër. Die laatste is een volledig autonoom vaartuig "dat in staat is om zijn eigen energie te vernieuwen en lucht in te ademen", aldus OceanGate Expeditions.
Titan daarentegen is afhankelijk van ondersteuning van buitenaf. Dat kan van een boot aan de oppervlakte zijn, een team aan land of soms zelfs een grotere onderzeeër.
Het bedrijf omschrijft hun bootje als een "revolutionaire koolstofvezel titanium onderzeeër met een dieptebereik van 4.000 meter die toegang biedt tot bijna 50 procent van de wereldzeeën".
Bedrijf Pakistaanse zakenman roept op tot kalmte
Het bedrijf waar de Pakistaanse zakenman Shahzada Dawood vicevoorzitter van de raad van bestuur is, roept op om niet te speculeren over wat er met de vermiste duikboot Titan gebeurd is tijdens zijn reis naar het wrak van de Titanic.
Kunstmestbedrijf Engro Corporation - een van de grootste conglomeraten van Pakistan - vraagt verder om "te bidden voor de veiligheid en de privacy" van Dawood.
Het vertelde ook dat het momenteel over "weinig informatie" beschikt. "Wij bij Engro blijven bidden voor de snelle en veilige terugkeer van de bemanning en zullen alle updates die we hebben delen als en wanneer ze komen", aldus de verklaring.
"Reddingsonderzeeër NAVO kan vereiste diepte niet bereiken"
Het Britse ministerie van Defensie zegt dat het nog niet gevraagd is om hulp te bieden bij de reddingsoperatie rond de Titan, maar dat het de situatie opvolgt en klaar staat indien nodig. Dat melden Britse media.
Het gaf ook mee dat het 'NATO Submarine Rescue System (NSRS)' vermoedelijk niet in staat zal zijn om de vermiste onderzeeër te bereiken, zelfs als die gelokaliseerd wordt. De reddingsonderzeeër van de NAVO kan maar tot een diepte van 610 meter, terwijl het wrak van de Titanic op 3.800 meter diepte ligt. "Dat is fors meer dan de diepte waarop we veilig kunnen opereren, klinkt het.
De onbemande onderzeeër van de NAVO kan tot een diepte van 1.000 meter.
Laatste post van Britse miljardair op Instagram: "Meer updates volgen als het weer het toelaat"
De Britse miljardair en avonturier Hamish Harding (58) postte zaterdag nog een laatste foto en bericht op Instagram voor hij aan zijn expeditie begon. Daarin zei hij dat hij trots was dat hij mee mocht op de duiktocht naar de Titanic.
"Door de strengste winter in Newfoundland in 40 jaar is deze missie waarschijnlijk de eerste en enige bemande missie naar de Titanic in 2023. Het weer laat het plots toe en we gaan morgen een duik proberen. We zijn gisteren vanuit St. Johns, Newfoundland, Canada vertrokken en zijn van plan om morgenochtend rond 4 uur met duiken te beginnen. Tot die tijd hebben we veel voorbereidingen en briefings voor de boeg."
Harding benadrukte ook nog eens hoeveel ervaring het team had. Hij sprak over "legendarische ontdekkingsreizigers", waarvan sommige al meer dan 30 keer naar het wrak van de Titanic gedoken hadden, "onder meer Paul-Henry Nargeolet".
"Meer updates volgen als het weer het toelaat", schrijft hij nog.
Via zijn bedrijf kwam er zondag nog één update waarin stond dat de expeditie die ochtend om 4 uur begonnen was. "De onderzeeër is succesvol gelanceerd en Hamish is momenteel aan het duiken", klonk het nog.
Onderzeeër "kan niet geopend worden van binnenuit"
Volgens oceaanonderzoeker Robert Blasiak kan de onderzeeër Titan "niet geopend worden van binnenuit". Dat leidt hij af uit de specificaties van het schip die werden vrijgegeven door het duikbootbedrijf OceanGate Expeditions.
"We hebben wat tijd als de duikboot aan de oppervlakte drijft", zei Blasiak aan de Britse nieuwsdienst 'Sky News'. "Er zijn verscheidene schepen in de buurt en er cirkelen vliegtuigen rond om de bemanning zo snel mogelijk te lokaliseren. Er is voor 96 uur zuurstof aan boord, dus daar moeten we op hopen. Want ik heb begrepen dat ze er op hun eentje inderdaad niet kunnen uitkomen. Ze hebben assistentie nodig."
Journalist David Pogue reisde vorig jaar met de onderzeeër mee en bevestigt dat. Het vaartuig is afgesloten met schroeven langs de buitenkant en er is een externe ploeg nodig om eruit te raken. "Je kan er niet uit ontsnappen, zelfs niet als je op eigen kracht naar de oppervlakte komt. Je kunt de onderzeeër niet verlaten zonder dat een bemanning aan de buitenkant je eruit laat", zei hij aan de BBC.
Expert: "Opvarenden mogen vooral niet panikeren, anders zal zuurstof veel sneller op zijn"
De grote uitdaging voor de vijf opvarenden van de vermiste duikboor Titan wordt om kalm te blijven en niet te veel te bewegen. Dat heeft oud-onderzeebootofficier Frank Owen gezegd aan de Britse openbare omroep BBC. Anders zal hun voorraad zuurstof veel sneller opgebruikt zijn.
"Er is genoeg zuurstof voor 96 uur, maar als ze panikeren of te veel bewegen kan dat minder lang zijn", weet hij te vertellen.
Een andere grote uitdaging wordt om de onderzeeër te vinden, zeker als die ergens onder water vast zou zitten.
Dit is mogelijk laatste foto van vermiste duikboot
Het Franse persagentschap AFP heeft een foto verspreid die mogelijk de laatste is die genomen werd van de vermiste duikboot Titan. Het beeld werd zondagmorgen gemaakt rond 4 uur, bij de aanvang van de expeditie. Ongeveer twee uur na de start van de missie werd het contact met de onderzeeër verbroken.
Vermoedelijk ook steenrijke Pakistaanse zakenman en zijn zoon aan boord
Er is mogelijk ook duidelijkheid over de vierde en vijfde passagier aan boord van de vermiste duikboot. Het zou gaan om de steenrijke Pakistaanse zakenman Shahzada Dawood (48) en zijn tienerzoon Suleman (19). Dat zegt hun familie in een verklaring. Volgens de Britse omroep 'BBC' zijn ze allebei ook Britse burgers.
"We zijn erg dankbaar voor de bezorgdheid van onze collega's en vrienden en willen iedereen vragen om te bidden voor hun veiligheid", klinkt het.
Shahzada is vicevoorzitter van Engro Corporation, dat meststoffen, voedsel en energie maakt, en van Dawood Hercules Corporation, dat chemicaliën produceert. Hij werd geboren in Pakistan, maar verhuisde naar het Verenigd Koninkrijk waar hij rechten studeerde. Hij is gehuwd en heeft ook een dochter.
Eerder meldde de stiefzoon van de Britse miljardair en ontdekkingsreiziger Hamish Harding (58) op Facebook dat zijn vader zich in de duikboot bevond. "Denk aan en bid voor mijn moeder en Hamish Harding. Hamish Harding, mijn stiefvader, is vermist op een onderzeeër", schreef Brian Szasz.
Later verwijderde hij de post, naar eigen zeggen op vraag van zijn moeder. "Om privacyredenen heeft mijn moeder me gevraagd alle berichten hier rond te verwijderen, bedankt voor de steun", meldde hij in de plaats.
Volgens de Britse krant 'The Guardian' is mogelijk ook de Franse onderzeeërpiloot Paul-Henry Nargeolet aan boord van de vermiste duikboot. 'Sky News' meldt hetzelfde over Stockton Rush, de oprichter en CEO van OceanGate Expeditions.
Officieel is nog niet gecommuniceerd over de identiteit van de vijf opvarenden.
"Duikboot was vlak boven wrak Titanic toen communicatie uitviel"
Toen het contact met de vermiste duikboot wegviel, bevond hij zich op een diepte van 3.810 meter, vlak boven het wrak van de Titanic. Dat meldt 'Daily Mail'.
Eerder werd bekend dat de expeditie 1 uur en 45 minuten bezig was. Een expeditie naar het wrak duurt gemiddeld acht tot tien uur: ongeveer twee uur om af te dalen, zo'n vier uur ter plaatse en nog eens ongeveer twee uur om weer op te stijgen.
Mocht het kloppen dat de duikboot zich op het diepste punt van de expeditie bevindt, zou het wel eens heel moeilijk kunnen worden om de vijf opvarenden nog te redden, in de veronderstelling dat ze nog in leven zijn.
De diepste redding uit een duikboot ooit werd uitgevoerd op een diepte van 488 meter. Op 29 augustus 1973 raakte de Canadese 'Pisces III' met twee mannen aan boord tijdens een routineduik vast te zitten op de bodem van de Ierse Zee, tussen het Verenigd Koninkrijk en Ierland. Het duurde drie dagen, maar Roger Mallinson en Roger Chapman konden het wel navertellen.
CEO duikbedrijf vertelde vorig jaar nog waar hij meeste bang voor was
De CEO van het duikbedrijf dat expedities organiseert naar het wrak van de Titanic en mogelijk zelf in de vermiste duikboot zit, vertelde vorig jaar nog waar hij het meeste bang voor was tijdens een duik naar het wereldberoemde schip. Stockton Rush van OceanGate Expeditions deed dat in een podcast van CBS News.
Rush legde er meermaals de klemtoon op dat een missie naar het wrak veilig was en dat er zich meer dan genoeg zuurstof aan boord bevond, maar hij liet ook blijken dat hij zich bewust was van de mogelijke risico's. "Weet je, er zijn grenzen. Op zeker moment is veiligheid gewoon pure verspilling. Ik bedoel, als je alleen veilig wil zijn, kom dan 's morgens niet uit bed. Stap niet in je wagen. Doe niets. Op zeker moment zal je wat risico's nemen. Het is echt een afweging van risico versus beloning."
Waar hij zelf het meeste bang voor was? "Dingen die maken dat ik niet meer naar de oppervlakte kan terugkeren. Visnetten, dingen waar je in vast kan komen te zitten. Dan moet je techniek gebruiken. Om de duikboot te sturen. Als je iets boven je ziet hangen, vaar er dan niet onder. Als je een net ziet, kom er niet in de buurt. Je kan ze vermijden als je traag en stabiel vaart."
Dit weten we tot nu toe:
In de Atlantische Oceaan is een opsporings- en reddingsmissie bezig naar de 'Titan', een duikboot van OceanGate Expeditions die op een diepte van zo’n 4 kilometer vermist is, in zeer afgelegen gebied op zo’n 1.450 kilometer van de kust van Cape Cod in de Amerikaanse staat Massachusetts.
Het vaartuig met vijf inzittenden aan boord vertrok zondag om het wrak van de Titanic op de zeebodem te bezoeken, maar al na 1 uur en 45 minuten werd het contact met de duikboot verloren.
In een race tegen de klok proberen de Amerikaanse en Canadese kustwacht samen met de Canadese luchtmacht en privéschepen de duikboot te vinden, aangezien de zuurstof aan boord langzaam opraakt: om 17 uur maandagmiddag lokale tijd had de verdwenen onderzeeër naar schatting nog voor zo’n 70 tot 96 uur aan zuurstof aan boord.
Volgens de kustwacht wordt de zoektocht bemoeilijkt door het feit dat het vermiste schip mogelijk niet boven water is gekomen, waardoor de kustwacht sonar moet gebruiken om onder het zeeoppervlak te zoeken.
Volgens Britse media zouden er naast de 58-jarige Britse miljardair en avonturier Hamish Harding ook de Franse onderzeeërpiloot Paul-Henry Nargeolet aan boord van de vermiste duikboot zijn, net als Stockton Rush, de oprichter en CEO van OceanGate Expeditions.
"Naast Britse miljardair ook Franse onderzeeërpiloot en CEO OceanGate Expeditions aan boord"
Volgens de Britse krant 'The Guardian' is naast de Britse miljardair en ontdekkingsreiziger Hamish Harding (58), mogelijk ook de Franse onderzeeërpiloot Paul-Henry Nargeolet aan boord van de vermiste duikboot. 'Sky News' meldt daarnaast dat mogelijk ook Stockton Rush, de oprichter en CEO van OceanGate Expeditions, aan boord van het vermiste vaartuig zou zijn.
Nargeolet is een voormalige Franse marinecommandant, diepzeeduiker en onderzeeërpiloot en tevens directeur onderwateronderzoek voor de E/M Group en RMS Titanic, Inc.
Volgens 'The Guardian' is het mogelijk dat Nargeolet de leiding had tijdens de vijfkoppige expeditie. De man heeft in het verleden al meerdere expedities naar de gezonken Titanic geleid en had volgens de krant onder meer de leiding bij het opduiken van 5.000 artefacten. Onder zijn leiding werd eveneens een twintig ton zwaar deel van de scheepsromp van de Titanic geborgen.
Weersomstandigheden in zoekgebied: "Beperkt zicht vanwege mist"
De kustwacht beschrijft de omstandigheden op zee als "redelijk normaal" met golven van 3 tot 6 voet, (tot 1.82 hoog red.), meldt de 'BBC'.
Het zicht is momenteel beperkt vanwege mist, maar het weer is volgens de kustwacht goed genoeg voor de verschillende vliegtuigen die helpen zoeken naar de vermiste duikboot.
De opsporings- en reddingsmissie vindt plaats in een afgelegen gebied op ongeveer 1.450 kilometer ten oosten van Cape Cod in de Amerikaanse staat Massachusetts.
Meerdere boten zoeken naar vermiste duikboot
Polar Prince, het moederschip van de duikboot, helpt nu mee met de zoektocht. Dat heeft de maatschappij die mede-eigenaar is van de boot aan de 'BBC' bevestigd. Het schip is een voormalige ijsbreker van de Canadese kustwacht.
Dezelfde onderneming heeft ook de Horizon Arctic naar het gebied gestuurd ter ondersteuning.
Daarnaast neemt ook de Kopit Hopson 1752, een schip van de Canadese kustwacht, deel aan de opsporings- en reddingsmissie.
Samenvatting persconferentie Amerikaanse kustwacht
Tijdens een persconferentie heeft de Amerikaanse kustwacht zojuist de volgende informatie gedeeld:
Het contact met de duikboot zou zondagmiddag al zijn verdwenen, ongeveer 1.45 uur nadat de boot aan de duiktocht was begonnen.
Volgens hem werkt de Amerikaanse kustwacht samen met de Canadese luchtmacht en andere internationale partners om de duikboot op te sporen.
Er zijn vijf mensen aan boord zijn van de onderzeeër.
Er is een opsporings- en reddingsmissie gaande. Die vindt plaats in een "afgelegen" gebied op ongeveer 1.450 kilometer ten oosten van Cape Cod, wat de zoektocht bemoeilijkt. Ook is contact gelegd met andere privéschepen in het gebied.
Volgens de kustwacht wordt de zoektocht bemoeilijkt door het feit dat het vermiste schip mogelijk niet boven water is gekomen, waardoor de kustwacht sonar moet gebruiken om onder het zeeoppervlak te zoeken.
Expert: "We weten niet waar de duikboot is"
Robert Blasiak, een maritiem onderzoeker aan het Stockholm Resilience Centre, legt aan de Britse omroep 'BBC' uit wat de uitdagingen van de zoektocht zijn:
De oceaan is gemiddeld vier kilometer diep, dus de duikboot is op grote diepte.
Het zonlicht geraakt maar tot een kilometer onder water en de waterdruk zeer hoog is.
"We weten waar de Titanic is, maar niet waar de duikboot is. Het zou kunnen zijn dat die helemaal niet zo diep is (gezonken) en daar moeten we op hopen", aldus nog de onderzoeker.
Vijf personen aan boord
In een tweet meldt de Amerikaanse kustwacht dat er vijf personen aan boord van 'The Titan' zijn. "De vijfkoppige bemanning dook zondagochtend onder en de bemanning van de Polar Prince (het moederschip, red.) verloor ongeveer 1 uur en 45 minuten na de duik het contact met hen."
Ook Amerikaanse legervliegtuigen ingezet bij zoekactie, die bemoeilijkt wordt door weersomstandigheden
De Amerikaanse kustwacht heeft ondertussen op Twitter laten weten dat ook militaire vliegtuigen, waaronder de C-130 en de P-8 Poseidon, worden ingezet bij de zoektocht naar de onderzeeër.
In een interview met de Amerikaanse zender Fox News benadrukte vice-admiraal John Mauger voorts nog dat "alle middelen" worden ingezet om de duikboot te vinden. "Maar het gebied is groot en de zoektocht wordt ook bemoeilijkt door de weersomstandigheden", zei hij.
Britse professor: "Als er een lek is ontstaan, is de prognose niet goed"
De Britse professor Alistair Greig van de Londense University College geeft een aantal mogelijke scenario's van wat er met de duikboot gebeurd kan zijn.
Volgens Greig is het mogelijk dat de piloot een soort gewichten (die enkel gebruikt worden bij een noodgeval, red.) omhoog heeft geworpen om de duikboot zo zelfstandig weer naar het wateroppervlak te brengen. "Als er een stroom- of communicatiestoring heeft plaatsgevonden, zou dat het geval kunnen zijn en dan zou de duikboot nu gewoon ronddobberen en wachten om gevonden te worden", vertelt hij aan de Britse openbare omroep BBC.
Een ander scenario is dat de romp van de boot beschadigd is, waardoor er een lek is ontstaan. "Dan is de prognose veel minder goed", aldus Greig. Als de onderzeeër naar de bodem is gezonken en niet meer op eigen kracht naar boven kan komen, zijn de opties volgens de professor veel beperkter. "De duikboot is misschien nog wel intact, maar als hij zich op een diepte van meer dan 200 meter bevindt, zijn er maar weinig vaartuigen die erbij kunnen geraken", besluit hij.
Ook Britse miljardair aan boord
De Britse miljardair Hamish Harding (58) zou naar verluidt één van de opvarenden van de duikboot zijn. Dat beweert Sky News op basis van een bericht van Hardings stiefzoon op Facebook.
Harding liet afgelopen zaterdag zelf op sociale media weten dat hij aan de expeditie ging deelnemen. Volgens de miljardair vertrok het team, bestaande uit "een paar legendarische ontdekkingsreizigers", zaterdag vanuit de Canadese stad St John's en zouden ze zondag een duikpoging naar het wrak wagen. Harding voegde eraan toe dat de reis "waarschijnlijk de eerste en enige bemande missie naar de Titanic" van dit jaar zou zijn vanwege de slechte weersomstandigheden.
OceanGate had het aanvankelijk enkel over crewleden die aan boord waren, maar in een tweet beschrijft Harding zichzelf als een "mission specialist" of expeditie-expert. Dat wijst er mogelijk op dat hij gewoon deel uitmaakt van de bemanning.